Nyxi Wizard Wireless Joy-pad doet verlangen naar het verleden

Met de Nyxi Wizard Wireless Joy-pad voor Nintendo Switch probeert fabrikant Nyxi het succes van de GameCube-controller te evenaren. Hoewel de controller zo zijn positieve punten heeft, voeren de negatieve eigenschappen de boventoon. Kan nostalgie dit apparaat helpen?

nyxi wizard

Nintendo mag dan misschien wel onconventionele controllers maken; maar als het Japanse bedrijf dat doet, dan doet het dat goed. De GameCube-controller is daar een goed voorbeeld van. Grote schouderknoppen die je diep kunt indrukken, een grote A-knop die omringd wordt door drie andere knoppen (waarvan twee een unieke vorm hebben) – we hadden dat allemaal nog niet eerder gezien. Tel daar de soepele en stevige analoge knuppels bij op, evenals de enkele Z-knop aan de rechterkant, en je hebt een populaire controller die twintig jaar later nog steeds verkocht wordt.

Het probleem van de GameCube-controller is dat die ten eerste niet draadloos is en dat de draadloze variant (de WaveBird) niet werkt met bluetooth. Daardoor kun je zonder omweg de controllers niet koppelen aan je Nintendo Switch (of Wii U). Je kunt daar de officiële accessoire voor gebruiken die Nintendo uitbracht voor Super Smash Bros. for Wii U of Super Smash Bros. Ultimate of je koopt voor alle spelers een GBros Adapter. Daar waar je met de eerste optie de controllers geheel bedraad aansluit, kun je met de adapter van 8bitdo een draadloze verbinding tot stand brengen.

🎮 Zoek je een goede GameCube-controller voor de Nintendo Switch? Check dan wat Doyoky je te bieden heeft!

nyxi wizard

Nyxi Wizard Wireless Joy-pad-knoppen

Of je gaat voor de Nyxi Wizard Wireless Joy-pad. Dit is een – kunstzinnig gezegd – nieuwe iteratie van de GameCube-controller, die je moeiteloos aan de Nintendo Switch koppelt. In theorie klinkt dat tof: ik vind de GameCube-controller erg fijn in de hand liggen en al die jaren later nog steeds lekker spelen. En door het gedoe met batterijen en een kapot klepje op mijn WaveBird zag ik een geheel draadloze variant wel zitten. Maar bij het bestellen van de Nyxi Wizard Wireless Joy-pad was er al een stem in mijn achterhoofd die zei dat dit niet het antwoord op mijn behoefte zou zijn.

Wanneer je de Nyxi Wizard Wireless Joy-pad één-op-één zou vergelijking met de GameCube-controller, dan vallen meteen een aantal dingen op. De Wizard is iets breder, heeft zes extra knoppen, geeft de vier actieknoppen iets meer ruimte en heeft achtergrondverlichting in die knoppen ingebouwd. Zodra je de Joy-pad aanzet, dan lichten die lampjes op en dat ziet er ongelooflijk goedkoop uit. Vooral bij de groene A-knop heb je niet het idee met kwaliteit te maken te hebben, omdat de complete knop doorschijnt. En dun plastic straalt nou niet echt vertrouwen uit.

nyxi wizard

Plakkerige actieknoppen

De Nyxi Wizard heeft bovenop vier schouderknoppen zitten. Dit zijn de L-, R-, ZL- en ZR-knoppen, net zoals op een traditionele Switch-controller. Die buttons lijken geenszins op de schouderknoppen van de GameCube en dat is een gemiste kans. De L en R op die gamepad zijn namelijk karakteristiek, kenmerkend en super functioneel, bijvoorbeeld wanneer je Super Mario Sunshine speelt. Een game die je overigens ook op Nintendo Switch kunt spelen, via Super Mario 3D All-Stars. De schouderknoppen op de Wizard zijn relatief plat, maar klikken dan weer wel lekker.

Diezelfde conclusie kan ik dan weer niet trekken over de actieknoppen voorop. De A-knop vind ik zelfs ronduit onbetrouwbaar. Tijdens potjes online Mario Kart in Mario Kart 8 Deluxe gebeurde het geregeld dat de kart niet vooruit reed, terwijl ik gevoelsmatig wel de knop indrukte. Op de één of andere manier sluit de knop niet helemaal lekker aan. Mogelijk heeft dat met de vertraging te maken die je voelt tijdens het indrukken. Diezelfde vertraging – of plakkerigheid – voel ik ook bij de B-, X- en Y-knoppen. Iets klopt er niet helemaal, waardoor spelen met de Wizard niet altijd even fijn is.

nyxi wizard

Metroid Prime Remastered spelen

Als proef op de som heb ik ook enkele uren Metroid Prime Remastered gespeeld met de Nyxi Wizard Wireless Joy-pad. En ik moet zeggen: aanvankelijk voelde dit best goed. Dat heeft alles te maken met de indeling van de vier actieknoppen, maar waarschijnlijk alleen omdat ik daar zo bekend mee ben. Omdat je nu kunt schieten met de ZR- en springen met de L-knop, vielen de plakkerige toetsen niet zo op. Wat tijdens het spelen roet in het eten gooide, was de hoogte van de C-stick rechts. Dat is de gele knuppel. Die voelt veel te groot en te hoog aan, wat mettertijd oncomfortabel wordt.

Over oncomfortabel gesproken: zodra je de zes knoppen in het midden probeert te bereiken, dan moet je de complete controller fysiek verplaatsen. Ik kom niet goed bij de plus- en minknoppen bijvoorbeeld, waardoor ik geregeld terugging naar het thuisscherm of een screenshot maakte. Dat zijn de twee knoppen die er direct onder zitten. Achterop heb je overigens nog FR- en FL-knoppen zitten. Die kon ik alleen indrukken door de controller krampachtig vast te houden en vervolgens met mijn middelvingers veel kracht te zetten. Deze knoppen voelen alles behalve intuïtief aan.

nyxi wizard

Twee usb-c-poorten?

De FR- en FL-knoppen kun je direct instellen met de tandwielknopjes die in het midden zitten. Je hebt hier dus geen uitgebreide software voor nodig, zoals dat wel bij de 8bitdo Ultimate en 8bitdo Pro 2 het geval is. Dat is dan weer een piepklein voordeel. Verder kom ik alleen maar vreemde keuzes tegen. Zo is het gebruikelijk dat je elke Joy-Con voor de Nintendo Switch apart oplaadt. Maar wanneer je twee Joy-Cons in een speciale houder stopt, dan kun je ze tegelijkertijd opladen. Maar beide helften van de Nyxi Wizard Wireless moet je altijd los van elkaar van stroom voorzien.

Daar zijn die twee usb-c-poorten voor, aan de onderkant van deze accessoire. Je kunt ze ook op de Nintendo Switch schuiven, dan laden ze gewoon op. Daarnaast voelt het plastic tussenschotje niet heel stevig aan en is het vreemd om te zien dat de Switch altijd denkt dat je met twee losse controllers speelt. Gezien het feit dat je ze allebei los moet opladen is dat technisch gezien niet vreemd, maar je houdt het gevaarte wel als één controller vast. Dit is geen groot probleem, maar de stapel met opvallende keuzes wordt zo wel heel groot gemaakt door fabrikant Nyxi.

nyxi wizard

Nyxi Wizard Wireless Joy-pad – conclusie

De Nyxi Wizard Wireless Joy-pad had dankzij nostalgie een groot succes kunnen worden. Maar na hier uren mee gespeeld te hebben, kan ik niet anders zeggen dan dat de controller je tijd en geld niet waard is. De controller laat je echt verlangen naar het verleden, en niet op een goede manier. Vreemde designkeuzes, plakkerige knoppen en een oncomfortabele fit zorgen ervoor dat deze Joy-pad zelfs niet met een ongezonde dosis nostalgie te redden is. Wil je dus met een GameCube-controller op je Switch spelen, houd het dan lekker op het origineel. Of kies voor de versie die Doyoky uitbracht.

3 gedachten over “Nyxi Wizard Wireless Joy-pad doet verlangen naar het verleden

1. Jammer!
    Ben nooit zo’n fan geweest van de GC controller, gezien ik de console gemist heb in z’n prime time en daardaar de andere controllers gewend ben qua button layout, maar het blijft wel een toffe.

1. Naar mijn mening valt de Nyxi Wizard Wireless Joy-pad voor de Nintendo Switch tegen. Het probeert de geliefde GameCube-controller na te bootsen, maar de uitvoering schiet tekort met oncomfortabele designkeuzes en plakkerige knoppen. Persoonlijk zou ik aanraden bij de originele GameCube-controller te blijven voor een authentiekere en betrouwbaardere ervaring.