Resident Evil 4 Remake test hoe stressbestendig je bent

Resident Evil 4 Remake plaatst spelers constant in stressvolle situaties en alleen de gamers die hun hoofd koel houden komen daar uit. Dat geldt voor nieuwe spelers, ook voor oudere gamers die de klassieker destijds op GameCube speelden.

resident evil 4 remake

Toen Resident Evil 4 in 2005 voor de GameCube verscheen, zette Capcom een stabiele basis neer voor de toekomst van de franchise en het survivalhorrorgenre in het algemeen. Zelfs actiegames keken voortaan af bij deze gameklassieker, vanwege het cameraperspectief. Meekijken over de schouder van het hoofdpersonage bleek zeer effect en bijna twintig jaar laten maken gamemakers daar nog altijd dankbaar gebruik van. Nadat de Japanse uitgever eerder Resident Evil 2 en 3 uitbracht, met een Resident Evil 4-sausje, is het nu de beurt aan de vader van de moderne survivalhorrorgame.

Net als het origineel is Resident Evil 4 Remake een survivalhorrorgame van de bovenste plank. In dit deel kruip je in de huid van Leon S. Kennedy en ga je naar Spanje om de dochter van de Amerikaanse president terug te halen. Zij is ontvoerd door een onbekende partij en tijdens het spelen kom je er vanzelf achter wat er speelt. De lokale bevolking gedraagt zich niet normaal en valt je constant aan, omdat ze geïnfecteerd zijn door een speciaal virus. Ze gedragen zich als zombies, maar dat zijn ze in feite niet. Wat er dan wel speelt, laat ik helemaal aan jou over om te ontdekken.

resident evil 4 remake

Memorabele start van Resident Evil 4 Remake

De start van Resident Evil 4 Remake is nog net zo memorabel als achttien jaar geleden. Na een korte introductie met de wereld, wapens en vijanden, kom je aan in het eerste dorp. Daar krijg je te maken met een lading geïnfecteerde mensen van de lokale bevolking. Ze willen je bijten, gooien hier en daar een bijl naar je hoofd en steken ondertussen een politieagent in de fik. Vrij heftige beelden… Maar dan realiseer je je dat je echt niet genoeg kogels hebt om iedereen een kopje kleiner te maken. Zelfs niet wanneer je de beste digitale schutter van Spanje bent.

Die realisatie komt waarschijnlijk pas op het moment dat je een paar headshots gemaakt hebt en je ineens geklik hoort. Juist, de kogelvoorraad van je handpistool is leeg. Het enige wat je nog kunt doen is langs de menigte rennen en hopen dat je ergens een uitweg vindt. Resident Evil 4 Remake geeft je geen kompas en begeleidt je ook nergens. Je moet het dus maar zelf uitzoeken. Wanneer je eindelijk de meute leert te ontwijken, komt er ook nog een gast met een cirkelzaag binnenrennen om je bewegingsvrijheid te beperken. De gameplay voelt daardoor nòg intenser aan dan voorheen.

Dit is een perfect voorbeeld van hoe de gameplay(ervaring) van Resident Evil 4 Remake is. Het spel gooit je constant in penibele situaties zonder dat je van tevoren weet hoe je er heelhuids van af komt. Het is tof om te zien hoe Capcom, bijna twintig jaar later, nog steeds alle ruimte pakt die het nodig heeft om deze intense gameplay aan te kunnen bieden. Moderne games hebben er een handje van om spelers (onnodig) veel te helpen, maar daar hoef je hier dus niet op te rekenen. Heel veel opties heb je vaak niet, maar dan nog is het de vraag of het gaat lukken wat je dan zo snel bedenkt.

resident evil 4 remake

Veranderingen ten opzichte van het origineel

Ondanks dat heeft Capcom de gameplay wel flink gemoderniseerd. Hoofdpersoon Leon kan bijvoorbeeld lopen en schieten tegelijkertijd. Maar daar staat dan tegenover dat de vijanden ook wat sneller en agressiever zijn. Je kunt nu ook sluipen en geïnfecteerde Spanjaarden van achter in hun nek steken, waardoor ze in één keer doodgaan. Dat scheelt een paar kogels en hopelijk een horde vijanden die op het geluid afkomt, maar deze optie is niet altijd beschikbaar. Het oude, vertrouwde mes uit het origineel kan namelijk kapot – en dan kun je dus die sluipacties niet uitvoeren.

Onderweg kun je wel allerlei soorten messen vinden en die hebben allemaal hun eigen kracht en duurzaamheid. Met een mes kun je nu ook aanvallen pareren, maar alleen wanneer je dit op het juiste moment doet. Elke actie die je uithaalt, heeft invloed op hoe lang je dat mes nog kunt gebruiken. Aangeraden wordt om hier spaarzaam mee om te gaan. Zo ontstaat er toch wat meer balans. Ja, Leon kan veel meer dan in het origineel, maar de game is er gelukkig ook evenredig op aangepast. Bovendien is het beheren van je mes een extra onderdeel dat je moet managen.

De Resident Evil-serie staat al jaren bekend om de managementgameplay. En dan bedoel ik niet dat je complete teams aandrijft voor winstmaximalisatie. Je moet de items in je compacte koffer beheren (en kunt dus niet te veel meenemen), je kogels gaan op rantsoen en levensmiddelen moet je tot het allerlaatste moment bewaren. Daar komt nu dus ook de duurzaamheid van het mes bij. Aangezien het geld kost om het mes te maken, worden de muntstukken die je vindt ook ineens meer waard. Gelukkig biedt Resident Evil 4 Remake meer dan genoeg opties aan om geld te verdienen.

resident evil 4 remake

Subversieve gameplay van Resident Evil 4 Remake

Alleen al vanwege de verandering van hoe het mes werkt, speelt het spel heel anders dan pakweg twintig jaar geleden. Heb je de game destijds gespeeld, dan biedt Remake al meteen een andere ervaring aan. Maar dat is niet het enige wat je zult merken als oudere gamer. Want hoewel de blauwdruk van het origineel nog overeind staat, zijn er wel degelijk een hoop dingen veranderd. Bekende locaties en belangrijke gebeurtenissen zijn natuurlijk hetzelfde, maar daaromheen is er meer te doen en moet je rekening houden met een aantal vallen en verrassingen.

Zo kun je nu het grote meer (waar je het opneemt tegen die gigantische krokodil) en de locaties daaromheen verkennen. En de stukken tussen de belangrijke gebieden kunnen ook net even anders aanvoelen. Je kunt in elk geval als speler van weleer niet helemaal leunen op de ervaringen die je destijds opgedaan hebt. Dat geldt voor het origineel, maar ook de verbeterde uitgaven die later verschenen. Hiermee ondermijnt Capcom wellicht de ervaring van die oude spelers, maar dat zie ik als een groot voordeel. De subversieve gameplay staat garant voor een nieuwe ervaring.

Steeds wanneer je denkt dat je iets herkent, brengt het spel je van je stuk. Zo blijft het voor iedereen spannend: of je nu een nieuwe of een oude speler bent. Ik heb er daardoor flink van kunnen genieten, omdat ik een nieuw soort spanning voelde. Ik heb het origineel destijds drie keer uitgespeeld, maar zat toch op het randje van m’n stoel. Verder is het goed om te weten dat het verhaal ook hier en daar aangepast is, om dingen wat beter op elkaar aan te laten sluiten. Maar Capcom nam het wellicht iets te serieus; terwijl Resident Evil juist een beetje campy mag zijn.

resident evil 4 remake

Resident Evil 4 Remake is je tijd waard

Onderaan de streep heeft Capcom met Resident Evil 4 Remake wederom een geslaagde remake afgeleverd. Deel vier is niet zo op de schop gegaan als de vorige twee remakes, maar dat laat zien hoe baanbrekend en fundamenteel het origineel was. Zowel nieuwe als oude spelers kunnen hiermee uit de voeten. De eerste groep mag rekenen op een solide en gebalanceerde survivalhorrorgame, terwijl spelers van het eerste uur constant op het randje van hun stoel zitten omdat ze verrast worden door betekenisvolle aanpassingen die Capcom doorvoerde aan de gameplay.

Resident Evil 4 Remake vind je onder meer op Bol.com. Ook vind je een grote verzameling Resident Evil-games op Amazon.

Capcom verschafte een code voor de review.

1 gedachte over “Resident Evil 4 Remake test hoe stressbestendig je bent

1. Klinkt goed!
    Heb het vroeger op de Wii gespeeld en was m’n eerste RE die ik speelde. Heerlijk met de WiiMote richten (één van de weinige spellen waar dit wel goed aanvoelde/geen gimmick was) en ondanks dat je wist wat er ging gebeuren toch in het meer schieten waarbij je enorm schrikt.