Anbernic RG Nano hoef je niet te serieus te nemen

De Anbernic RG Nano is een ontzettend compacte retrohandheld waar je gigantisch veel games op kunt spelen. Dit apparaat vult een niche binnen een nichemarkt; is het ook iets voor jou?

De Anbernic RG Nano is een compacte retrohandheld waar niemand om vroeg, maar die veel mensen willen hebben. Hij is slechts 7,1 centimeter hoog, 4,3 centimeter breed en 1,7 centimeter dun, wat hem ontzettend schattig en draagbaar maakt. Je stopt hem in je handtas of broekzak en merkt geen moment dat je een complete spelcomputer bij je draagt. Dit is dan ook de grootste kracht achter de RG Nano: zijn compactheid en draagbaarheid. Je kunt hem overal mee naartoe nemen en snel even een potje Tetris spelen, wat Pokémon vangen of een race voltooien. Waar je ook bent.

Daar hangt wel een redelijke prijskaart aan: 85,23 euro. Zo veel heeft het me gekost het apparaat in Nederland te krijgen. De Anbernic RG Nano kostte zelf 55 euro, maar daar kwamen dus nog verzendkosten en belasting bovenop. Dat maakt hem vrij prijzig, zeker voor wat je ervoor terugkrijgt. Maar daar later meer over. Vergelijkbare modellen binnen deze niche zijn de Funkey S en Pocket Sprite, die al een tijdje verkrijgbaar zijn. Die heb ik zelf niet getest, maar zodra daar ruimte voor is kan dat later alsnog. Voor nu focus ik me op de nieuwste telg van Anbernic.

Anbernic RG Nano kun je met één hand bedienen

Dankzij het formaat van de Anbernic RG Nano (dit is een échte Game Boy op zakformaat) kun je het apparaatje met één hand bedienen. Dat maakt hem een ideale treinpartner of verveelhandheld. Het is niet vreemd dat alle knoppen net even te klein zijn om er goed op te kunnen drukken. De kans dat je een knop onnodig indrukt, is erg groot. Maar dat zijn dingen die je voor lief wil nemen wanneer je de RG Nano in huis haalt. Gelukkig klikken de buttons vol vertrouwen en geven ze meer dan voldoende feedback. Dat geldt voor de vier actie-, start-, select- en twee schouderknoppen.

Juist, de Anbernic RG Nano heeft twee schouderknoppen bovenop. Niet vreemd, aangezien we er ook PlayStation 1- en Game Boy Advance-titels op kunnen spelen. De vierpuntdruktoets is – in tegenstellen tot veel andere handhelds van het populaire merk – eigenlijk best slecht. Wanneer je de pijltjestoets naar beneden of omhoog indrukt, dan bestaat de kans dat een digitaal personage ook naar links of rechts loopt. Het is maar net waar je precies druk uitoefent. Verder is er een menuknop waarmee je toegang krijgt tot de beperkte opties en waarmee je hem in- en uitschakelt.

De Anbernic RG Nano is flink aan de prijs met het totale kostenplaatje van ruim 85 euro, maar dan krijg je daar wel een volledig metalen handheld voor terug. Het product kan tegen een stootje en loopt ook niet snel schade op. Daarom kun je hem prima in je tas stoppen, zonder je ergens zorgen om te hoeven maken. Het scherm lijkt ook redelijk krasbestendig te zijn. In de weken dat ik de RG Nano overal mee naartoe nam (nee, echt, hij ging overal mee naartoe), heeft die geen enkele kras opgelopen. Daardoor krijg je het gevoel te maken te hebben met een redelijk premium product.

Langwerpig scherm vol scherpe details en kleur

Dat display is overigens slechts 1,54 inch groot en beschikt over een maximale resolutie van 240 bij 240 pixels. Dat zijn meer pixels dan handheldgames uit de jaren negentig over het algemeen nodig hebben, waardoor die er haarscherp en kleurrijk uitzien. Ik kom ook geen vreemde waas over het scherm tegen, zoals in de Game Console D-007. De beeldverhouding die het dichtste bij de 1:1 van de Anbernic RG Nano komt, is die van de originele Game Boy (van 10:9). Daardoor zien die games er het beste uit op dit scherm, omdat die het minste last hebben van alle beeldvervormingen.

Bij games van andere handhelds en consoles moet je er rekening mee houden dat alles ingezoomd, uitgerekt of gecropt wordt. Daar heb je gelukkig zelf invloed op door gebruik te maken van de menuknop, waar je tevens het volume mee bedient (bij gebrek aan een volumeknop) en save states maakt en laadt. Er is ook een optie om de originele beeldverhouding aan te houden. Zelfs op dit kleine scherm ligt daar mijn voorkeur, ook al worden de teksten in bijvoorbeeld Final Fantasy-games daardoor praktisch onleesbaar. Ik moest de handheld daardoor dichter naar m’n gezicht brengen.

Als je dat als groot nadeel ervaart, dan ben je waarschijnlijk niet de doelgroep voor de Anbernic RG Nano, en aanverwante handhelds. Dit is namelijk juist het idee achter de producten: een zo klein als mogelijke retrohandheld maken die je overal mee naartoe neemt. En waar je dus overal op kunt gamen. Comfort staat dan op een tweede plek, dat mogen duidelijk zijn. Vervelend is het feit dat de emulator op de hardware vrij weinig extra opties aanbiedt, waardoor je bijvoorbeeld niet kunt kiezen voor een bepaalde screen overlay. Daarmee kun je dat retrogevoel vaak beter aanspreken.

Ondersteuning tot aan PlayStation 1

Zeker voor games tot aan de PlayStation 1 kan dat belangrijk zijn. Pixels hebben echt hun plek in SNES- en Megadrive-games, en alles wat daarvoor uitkwam. Wellicht had dat een te grote invloed gehad op de verder ontzettend fijne beeldkwaliteit. Nu heeft de Anbernic RG Nano een klein maar fijn lcd-scherm met levendige kleuren en scherpe lijnen. Hoewel je de extra emulatoropties wel mist, hoef je je nu geen zorgen te maken over de helderheid. (Voordat deze review online kwam, bracht Anbernic een update uit die de RetroArch-emulator toevoegt. Er zijn nu dus meer opties beschikbaar, mits je de handheldsoftware updatet.) Die gaat namelijk lekker hoog, waardoor je vrijwel altijd ziet wat er gebeurt. Extra, donkere rasters toevoegen kan het beeld negatief beïnvloeden.

Over het algemeen ben ik enthousiast over de kwaliteit van de emulatie. Dat dit apparaatje ook GBA- en PS1-games ondersteunt is indrukwekkend, al zul je veel PlayStation-titels tegenkomen die net te veel van de hardware vergen. Potjes vechten in Tekken 3 is soms wat problematisch, vanwege haperingen. En dat terwijl diamanten verzamelen in Crash Bandicoot 3 dan weer meer dan prima gaat. De Game Boy Advance, en alles wat daarvoor uitkwam, werkt nagenoeg perfect. Je kunt daardoor duizenden games op de Anbernic RG Nano spelen, zo goed als probleemloos.

Tot slot is het grappig om te zien dat Anbernic er een sleutelhanger bij levert, wat het idee van de ultiem draagbare handheld alleen maar versterkt. Als je wil kun je zelfs muziekbestanden afspelen, mits je de audiokwaliteit voor lief neemt. Begrijp me niet verkeerd: het geluid dat uit de Anbernic RG Nano komt is acceptabel doch scherp, maar prima voor de meeste handheldgames op een gemiddeld niveau. Muziek luisteren is geen pretje; daar heb je tevens betere opties voor. De accu van 1.050 mAh zorgt ervoor dat je ruim 2,5 uur kunt blijven gamen. Dat is niet veel, maar ergens ook wel genoeg.

Anbernic RG Nano kopen?

Het grootste nadeel van de RG Nano is dat je altijd een klok ziet staan wanneer je de handheld inschakelt. Daar moet je dan voorbij klikken om bij de games te komen. Voor de rest weet je waar je aan begint wanneer je gaat voor een handheld als de RG Nano. Dit is een klein, schattig apparaat waar je met één hand op kunt gamen. Games ogen superscherp en klinken acceptabel, en het is leuk speelgoed dat je niet al te serieus hoeft te nemen. Maar ik ben er dol op en neem hem overal mee naartoe. Wil je toch iets meer? Ga dan voor de Anbernic RG35XX of Anbernic RG353PS.

De Anbernic RG Nano koop je direct bij Anbernic