Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts was z’n tijd vooruit

Tijdens het spelen van Tears of the Kingdom moest ik denken aan Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts. Een andere game waarin je zelf oplossingen bouwt voor de voorgeschotelde problemen. Hoe bevalt het spel jaren later?

banjo kazooie nuts and bolts review

Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts is een game voor de Xbox 360, die gemaakt werd door Rare en in 2008 door Microsoft uitgebracht werd. Sommige mensen zien dit spel als één van de laatste, echt typische Rare-games die de Britse studio afleverde. In het spel krijg je de taak de slechte heks te verslaan en puzzelstukjes te verzamelen. Dat doe je door middel van platformgameplay, maar ook door zelf voertuigen te bouwen. Daar moest ik weer aan denken terwijl ik een auto, boot of vliegtuig aan het fixen was in Tears of the Kingdom.

Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts zit vol humor

Daarom besloot ik ondertussen eens terug te gaan naar dat spel om te kijken of het nog net zo leuk is als vroeger. Uit alles blijkt in elk geval dat dit deel uit de Banjo-Kazooie-serie een typische Rare-titel is. De personages zijn zich er maar al te bewust van dat ze zich in een videogame bevinden, net zoals we zagen bij de drie geliefde en veelgeprezen Donkey Kong Country-games voor de Super Nintendo. Dat levert humoristische quotes en gesprekken op, die dankzij de droge, Britse humor de tand des tijds prima doorstaan hebben.

banjo kazooie nuts and bolts review

Samen met de komische personages is het één groot feest van herkenning voor gamers die de eerdere delen gespeeld hebben op de Nintendo 64. Gelukkig heb je al die voorkennis niet nodig om überhaupt te kunnen te genieten van dit spel. Hoewel Nuts & Bolts behoorlijk vaak verwijst naar gebeurtenissen uit het verleden, kun je het allemaal goed volgen wat er gebeurt of is gebeurd. Dat komt doordat Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts ook nieuwe personages en verhaalelementen introduceert; Rare doet meer dan zetten herhalen.

De onderscheidende factor

Waarin deze game zich onderscheidt, is het gebruik van voertuigen die je zelf maakt. Je kunt blauwdrukken kopen bij Humba Mumba en winnen door opdrachten te voltooien. Of je kunt zelf aan de slag gaan en je eigen blauwdrukken verzinnen. Dat doe je door naar de garage van mr. Mumba te gaan. Het enige wat de man vraagt, is om zijn kratten met onderdelen terug te brengen. Hoe meer je er in Speelstad vindt, hoe leuker je ontwerpen kunnen worden. Die kratten kun je oppakken met een speciale trekstraal (zoals in Tears of the Kingdom, dus).

banjo kazooie nuts and bolts review

Je kunt auto’s, motors, vliegtuigen, helikopters of zelfs boten maken. Mocht je nou niet slagen in een missie, omdat je voertuig niet voldoet, dan kun je daar altijd aan sleutelen. Het kan zijn dat je nog niet genoeg vermogen of munitie hebt. Dat is helemaal niet erg, dan kom je later terug wanneer je die onderdelen wel hebt. Met meer dan honderddertig uitdagingen en een flinke berg aan verzamelobjecten, hoef je je niet te vervelen tot het zover is. Ook is er een aantal leuke achievements waar je voor kunt gaan, die echt uitdagend kunnen zijn.

Geen typische platformgame meer

Ondanks het feit dat Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts voortkomt uit een traditionele platformfranchise, neemt dit deel toch voor een groot deel afstand van die basis. En dat is soms jammer, omdat de gameplay van vroeger juist zo tof was. Het is niet zo dat alles verdwenen is, maar de nadruk ligt – logischerwijs – op het bouwen en besturen van voertuigen. Hoewel je de levels lopend kunt verkennen, gaat het allemaal sneller wanneer je rondrijdt of rondvliegt. Zeker voor de verstokte Banjo-Kazooie-fan was en is dat slikken.

banjo kazooie nuts and bolts review

Net als in Tears of the Kingdom vereist het spel een bepaalde overgave. Je moet echt bekend raken met de manier van bouwen om het spel uit te kunnen spelen. Want zonder dat unieke en uitgebreide bouwsysteem van achteren en voren te kennen, gaat je dat niet lukken. Zeker in het begin is het vooral maar aanklooien en hopen dat het uiteindelijk goed komt, maar zelfs met een investering van een paar uur kan het nog wel eens misgaan. Soms valt een voertuig meteen uit elkaar en anders kom je erachter dat je onderdelen of vermogen mist voor je idee.

Bouwsysteem is enorm diepgaand

Dat laat des te meer zien hoe diepgaand het bouwsysteem destijds al was. Je kunt echt bouwen wat je wil, mits dat kan met de geleverde bouwstenen. Natuurlijk zijn er ook technische grenzen aanwezig, maar over het algemeen word je alleen maar beperkt door je eigen creativiteit. Maar net zoals in Tears of the Kingdom kan het enorm frustreren wanneer je bouwwerken kapotgaan of niet doen wat je verwacht dat ze zouden doen. Gelukkig kun je later terugkeren met meer opties en onderdelen die dergelijke frustraties kunnen wegnemen. Maar alleen wanneer je doorzet.

banjo kazooie nuts and bolts review

Bovendien valt enorm op dat bepaalde voertuigen best moeilijk te besturen zijn. En dat is een belemmerend element waar Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts niet van kan terugkomen, aangezien heel het concept voor de gameplay omtrent dat bouwen en rijden gebouwd is. Dat zijn dan van die momenten waarop je kunt terugverlangen naar het verleden, toen je nog lekker simpel kon rondspringen, rondvliegen en rondbanjeren. Daarnaast voelen de levels soms leeg aan, omdat ze behoorlijk groot zijn en de ruimte niet optimaal benutten. Dat kan snel een verzadigd gevoel opleveren.

Is Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts nog je tijd waard?

Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts heeft een paar positieve elementen. De humor, grappige personages en het kleurrijke uiterlijk spelen grote rollen in het plezier. Ook is het tof dat Rare durfde te innoveren met zo’n geliefde serie en dat het spel uitdagend is. Maar grote delen van de gameplay kunnen mettertijd te frustrerend zijn om door te willen zetten met spelen (hoe leuk alles ook is in het begin), terwijl je ondertussen het traditionele platformen mist. Nuts & Bolts was qua techniek en ideeën z’n tijd vooruit. Maar nu de nieuwigheid ervan af is, legt deze terugkeer de mankementen helaas pijnlijk bloot.