Retro-bit Tribute64 heeft de knoppen op de juiste plek zitten

De Retro-bit Tribute64 is een draadloze controller die je, via een dongle, kunt aansluiten op een Nintendo 64 en een Nintendo Switch. Het ontwerp is gebaseerd op een geliefde retrocontroller.

tribute64 retro-bit

Het design van de Tribute64 van fabrikant Retro-bit is gebaseerd op de Hori Mini Pad. Mogelijk zegt die naam je niets; dat zou me in elk geval niets verbazen. Dit is een Nintendo 64-controller die alleen in Japan verscheen, nadat de console zelf al een aantal jaar verkrijgbaar was. De Mini Pad is niet alleen smaller dan de traditionele N64-controller, ook heeft die de analoge knuppel aan de linkerkant zitten. Het middelste gedeelte is compleet verdwenen, waardoor je dus in feite een meer traditionele gamepad overhoudt. De d-pad zit schuin onder de knuppel en is gemakkelijk bereikbaar.

Als je de Hori Mini Pad nu wil aanschaffen, dan ben je al gauw zeventig tot misschien wel 300 euro kwijt. Reden genoeg voor andere fabrikanten om met dit design aan de haal te gaan en de accessoire draadloos te maken. Dat is precies wat Retro-bit gedaan heeft. Hoewel je de controller kunt gebruiken op een originele Nintendo 64, is het ook mogelijk hem draadloos te verbinden met een Nintendo Switch of een pc. Zodoende kun je games als Pokémon Stadium via Nintendo Switch Online spelen op de hybride Nintendo-console. Dit maakt de Tribute64 ontzettend veelzijdig.

tribute64 retro-bit

Tribute64 wijkt af van de afwijking

Mocht je niet bekend zijn met de Hori Mini Pad, dan ziet de Tribute64 er vreemd uit. Maar dat betekent niet dat die niet lekker in de hand ligt. Hoewel ik de controller net even te smal voor mijn handen vind, voelt het wel alsof je een echte Nintendo 64-gamepad vasthoudt. Dat komt voornamelijk door de rondingen aan de bovenkant, de manier waarop je de schouderknoppen indrukt en de plaatsing van de actie- en c-knoppen. Die zitten namelijk allemaal op de plek waar je ze verwacht, waardoor games aansturen aanvoelt zoals dat meer dan twintig jaar geleden aanvoelde.

Vooral de c-knoppen steken flink uit, maar leggen, net als de actieknoppen, een fijne afstand af. Het indrukken voelt solide aan, net als op de originele hardware. De knoppen reageren vlot en voelen niet sompig aan of iets dergelijks. De rode startknop, in het midden, moet je wel wat verder indrukken – maar ook dat is niet vreemd. De ZR- en ZL-knoppen moeten de Z-knop (die oorspronkelijk achter de middelste stam zat) vervangen. En hoewel ze prima reageren, voelen ze bij lange na niet aan als het origineel. Daardoor is het soms even wennen wanneer je bepaalde titels speelt.

tribute64 retro-bit

De analoge knuppel op een logische plek

Wat meteen opvalt aan de Tribute64 is dat de analoge knuppel nu op een logische plek zit. Dit zit nu links, in plaats van het midden, terwijl de d-pad daar schuin onder zit. Allebei de invoermethoden zijn perfect bereikbaar met je duim en je hoeft de controller daarvoor niet fysiek te verplaatsen. De knuppel is niet zo smal en veerkrachtig als de Nintendo 64-variant en lijkt sterk op wat Hori aanbiedt. Hij doet ook sterk denken aan de analog stick die we aantreffen op de Nintendo GameCube. Hij heeft in elk geval een heel fijn retrogevoel en biedt de zekerheid die je zoekt van zo’n knuppel.

Over de d-pad ben ik minder te spreken. Die is niet smal en compact en druk je niet zo lekker in. De ervaring leert dat een korte klik voldoende is om een commando te geven, maar zo voelt dat niet. De vierpuntdruktoets voelt namelijk erg sompig aan, waardoor het lijkt alsof er vertraging optreedt (terwijl dat dus niet het geval is). Verder is het goed om te zien dat de Tribute64 beschikt over een usb-c-poort voor het opladen. Met een oplaadsessie van ongeveer twee uur kun je twintig tot dertig uur vooruit – dat is afhankelijk van of je de trilfunctie geactiveerd hebt, of niet.

tribute64 retro-bit

Nintendo 64 of Nintendo Switch?

Juist, een trilfunctie – zonder dat je daarvoor een extra pak hoeft te installeren. Je kunt de Tribute64 gebruiken op een Nintendo 64 door van de juiste dongle gebruik te maken. In die dongle is er ruimte voor een memory pak, waardoor je bepaalde gamedata op kunt slaan. Helaas werkt de transfer pak niet, waardoor het dus niet mogelijk is je pokémon over te zetten naar Pokémon Stadium, bijvoorbeeld. De fabrikant geeft dit ook gewoon eerlijk aan, maar ik wilde het toch proberen. Misschien werkte het stiekem wel, maar daar hoef je dus niet van uit te gaan.

Opvallend is ook dat wanneer je ervoor kiest een memory pak te gebruiken, je geen trilfunctie kunt activeren. Vroeger kon dat ook niet (daar had je immers twee verschillende accessoires voor nodig), maar twintig jaar laten voelt dit aan als een vreemde beperking. Waarschijnlijk komt dit door de Nintendo 64 zelf, die dan niet om kan gaan met de verschillende signalen. Maar het is en blijft desondanks toch een beetje jammer. De trillingen voelen overigens subtiel aan, veel beter dan op de Brawer64. Ze zijn niet onregelmatig of onrustig, maar ook niet ontzettend krachtig.

tribute64 retro-bit

Gedoe met dongles en macro’s

De Tribute64 wordt geleverd met een extra usb-dongle, waardoor je hem dus kunt aansluiten op een Nintendo Switch of pc. Dan kun je er ook moderne games mee spelen, of games via emulatie. Ook hier ben ik geen problemen tegengekomen. De controller biedt ondersteuning aan voor macro’s en daar gaat het soms wel fout. Met die macro’s wissel je snel van controllerindeling. Wanneer je dat op de Nintendo Switch wil doen, dan loopt de controller vast en moet je hem resetten. Maar als dit goed gaat, dan wissel je in een handomdraai de knoppen om die je om wil wisselen.

Wanneer je besluit om de Tribute64 van Retro-bit op slechts één console te gebruiken, dan kom je dat gedoe met dongles en macro’s niet tegen. Dan stel je hem één keer in door verbinding te maken en daarna kun je gewoon lekker spelen. Ook goed om te weten: wanneer je hem koppelt aan de Nintendo Switch, dan is die meteen goed ingesteld. Start je een game op via Nintendo Switch Online, dan hoef je dus niet van controllerindeling te veranderen. Doe je dit toch, dan moet je er rekening mee houden dat je tegen verbindingsproblemen aan kunt lopen. Je bent gewaarschuwd.

tribute64 retro-bit

Tribute64 kopen of laten liggen?

Over het algemeen ben ik zeer te spreken over de Tribute64. Ik heb drie redenen om de controller toch te laten liggen en bijvoorbeeld voor de Brawler64 te kiezen. Ten eerste vind ik de gamepad te smal en ten tweede lukt het wisselen van knoppenindeling niet altijd goed, waardoor ik de controller constant reset. Ook moet je het apparaat opnieuw koppelen wanneer je tussen Nintendo 64 en Nintendo Switch of pc wisselt. En dat zorgt toch voor een verminderde toegankelijkheid. Wil je hem alleen op de oude Nintendo 64 gebruiken? Dan is dit een fijne toevoeging aan je controllercollectie.

Je vindt de bedrade versie van deze controller op Bol.com. Die is meestal iets goedkoper. Wil je toch liever de draadloze versie uit dit artikel? Dan kun je beter naar Amazon gaan!