Galaxy Tab S9 Ultra dwingt ontzag af met emulatieprestaties

De Samsung Galaxy Tab S9 heeft een krachtige processor onder de motorkap. Dat is de Qualcomm Snapdragon 8 Gen 2, die later ook in populaire Android-handhelds terechtkomt. Zo krijgen we daar alvast een voorproefje van.

samsung galaxy tab s9 ultra review

Tegen het einde van het jaar kunnen we de eerste Android-retrohandhelds verwachten die draaien op de Qualcomm Snapdragon 8 Gen 2-processor, zoals de Ayn Odin Pro 2. Die cpu is reeds aanwezig is onder meer de Samsung Galaxy Tab S9 Ultra, al dan niet in iets aangepaste vorm. Dit is de versie met 16 GB aan werkgeheugen. De tablet is een uitstekende krachtpatser waar je prima een dag op kunt werken, maar hoe zit het precies met het emuleren van retrogames? De tablet geeft een mooi voorproefje van wat we straks mogen verwachten van onder meer Ayn en Ayaneo.

📢 De OnePlus Open beschikt over nagenoeg dezelfde specificaties. Dankzij het vouwbare karakter kun je die smartphone prima als Nintendo DS- en Nintendo 3DS-emulator gebruiken.

Gamen op de Samsung Galaxy Tab S9 Ultra

Voor deze review focus ik me volledig op de gamingprestaties van de Samsung Galaxy Tab S9 Ultra. Dankzij de extreem krachtige processor (en de grote hoeveelheid werkgeheugen helpt daarbij) kan de tablet PlayStation 2- en GameCube-games op hoog niveau emuleren. Voor de PlayStation 2 geldt dat je games drie keer kunt opschalen, en nog steeds kunt genieten van zestig frames per seconde (zoals in een game als Burnout Revenge). De Nintendo GameCube trekt die nog wat beter; daar kom ik tot vier keer opschalen op zestig frames per seconden. Alles daarboven is nog vrij lastig.

samsung galaxy tab s9 ultra review

samsung galaxy tab s9 ultra review

Tijdens het gamen merk je nagenoeg op geen enkele moment een vertraging of schok op. De Dolphin-emulator voor Android stottert alleen wanneer een game overschakelt op een laadscherm of wanneer er een specifiek menu geladen moet worden (zoals het scorebord van Mario Kart: Double Dash). Maar alles daaromheen is schitterende, scherpe en razendsnelle gameplay. Ik heb de spellen van deze consoles niet eerder zo mooi gepresenteerd zien worden. Dat gigantische oled-scherm van 14,6 inch speelt daar ongetwijfeld een rol in – maar feit is wel, de beelden ogen extreem scherp.

De beste prestaties die ik tot nu toe op Android meegemaakt heb, is op een Razer Edge. Die handheld heeft zo zijn problemen (waar ik in een losse review op terugkom); maar als die eenmaal gaat, dan gaat die. Echter, twee keer opschalen is meestal wel de grens als je ook op zestig frames per seconde wil gamen. Dat komt doordat de Snapdragon G3X Gen 1 logischerwijs niet net zo sterk is als een Gen 2. Op het veel kleinere scherm merk je echter weinig tot geen verschil in kwaliteit. Met 6,8 inch is die bijna twee keer zo klein, waardoor de games er verhoudingsgewijs bijna even scherp uitzien.

samsung galaxy tab s9 ultra review

samsung galaxy tab s9 ultra review

Het afwijkende schermformaat

Door het afwijkende schermformaat van 16:10 zien houd je veel zwarte balken over aan de randen van het scherm. Games van vroeger draaien meestal op 4:3, waardoor het niet vreemd is dat die balken ontstaan. De Samsung Galaxy Tab S9 Ultra is dan ook meer geschikt als een laptopvervanger en dan is dat 16:10-scherm vrij logisch; zo kun je immers optimaal gebruikmaken van de beschikbare schermruimte als je artikelen schrijft of video’s bewerkt. Heel veel last heb je echter niet van die randen, omdat je je nog steeds perfect kunt focussen op de gameplay in het midden.

Aangezien de Game Boy Advance ook een afwijkend schermformaat heeft (van 3:2), passen die spellen veel beter op de Tab S9. Stel RetroArch in, breng je back-ups naar de tablet (via een externe harde schijf, bijvoorbeeld) en geef binnen het menu aan dat je gebruik wil maken van integer scaling – en je bent klaar om te gaan. De zwarte balken zijn dan minimaal aanwezig, en de beelden ogen vlijmscherp. Zet je die schaaloptie uit, dan vult RetroArch het scherm zo veel als mogelijk. Het kan zijn dat de beelden dan net te bewerkt ogen, maar dan zijn de balken nog minimaler aanwezig.

samsung galaxy tab s9 ultra review

samsung galaxy tab s9 ultra review

Tot slot is de Samsung Galaxy Tab S9 Ultra sterk genoeg voor Nintendo DS- en 3DS-games (en een bekend, draagbaar systeem dat later verscheen). Die kun je op twee manieren spelen. Als je één heel groot en een piepklein scherm wil, dan volstaat de horizontale modus. Maar wil je écht alles uit dit schermformaat halen, draai de tablet dan een kwartslag om en check of je hem ergens tegenaan kunt zetten. Dan komen allebei de scherm perfect tot hun recht, aangezien ze volop de ruimte krijgen. Vooral DS-games ogen dan snel uitgerekt en verouderd, maar dan nog is dit een toffe optie.

Aansluiten op een monitor

Menig retrohandheld kun je via een hdmi-kabel aansluiten op een externe monitor. Vervolgens koppel je een controller via bluetooth of een usb-kabel en kun je het apparaat als een soort draagbare gameconsole gebruiken. Dit is ook mogelijk met de Samsung Galaxy Tab S9 Ultra, aangezien het systeem beschikt over Samsung Dex. Dit is een Windows-achtige omgeving met vensters en een bureaublad. Het enige waar je even rekening mee moet houden is dat sommige emulators niet geschikt zijn voor Samsung Dex en daardoor ongewoon gedrag kunnen vertonen.

samsung galaxy tab s9 ultra review

samsung galaxy tab s9 ultra review

Maar als de app werkt met Samsung Dex en je de optie hebt om hem aan te sluiten op een televisie of monitor, dan ontgrendel je als het ware de meest krachtige, draagbare spelcomputer van dit moment. Je legt hem dan op de tv-kast of het bureau neer en kiest een game uit die je wil spelen. Simpeler dan dat is het niet. De Tab S9 weergeeft beelden in een hoge resolutie op een externe monitor. En met de juiste instellingen binnen een emulator kun je games er daardoor heel mooi uit laten zien. De emulatieresultaten zijn ook zonder deze functie al indrukwekkend.

Samsung Galaxy Tab S9 Ultra kopen?

Maar om nou te zeggen dat je voor het emuleren van games een Tab S9 Ultra moet aanschaffen, nee. Dat is een beetje overdreven. Het apparaat kost minimaal 1.339 euro en dat is het simpelweg niet waard. Voor RetroReady wil ik er toch wat aandacht aan besteden, om te laten zien wat de processor in huis heeft. Dan weet je wat je straks kunt verwachten van de volgende generatie Android-retrohandhelds. En mocht je de tablet alsnog aanschaffen voor je werk, dan ben je helemaal goed voorbereid.

Samsung heeft een reviewunit beschikbaar gesteld.

De Tab S9 Ultra is onder meer te koop bij Bol.com, Amazon en natuurlijk Samsung zelf.

2 gedachten over “Galaxy Tab S9 Ultra dwingt ontzag af met emulatieprestaties