8bitdo Neogeo Wireless Controller geeft de feedback die je nodig hebt

De 8bitdo Neogeo Wireless Controller is een draadloze controller die je koppelt aan Nintendo Switch, Android, Raspberry Pi, MiSTer en meer. Dit is een trouwe recreatie van de SNK Neogeo CD-controller uit 1994.

8bitdo neogeo review

De 8bitdo Neogeo Wireless Controller zet een prettige trend voort waar 8bitdo al jarenlang medeverantwoordelijk voor is: retrocontrollers opnieuw uitbrengen, eventueel met nieuwe functies. De Chinese fabrikant maakt al sinds jaar en dag SNES- en Megadrive-controllers, en biedt ook de tools aan om bijvoorbeeld de originele Nintendo 64-controller draadloos te maken. En nu is het de tijd voor een uitstapje richting het aanbod van SNK, die in 1994 de Neogeo CD uitbracht in Europa. Hoewel de console technisch vooruitstrevend was, bleek die geen garantie voor commercieel succes.

Met iets meer dan een half miljoen verkochte consoles wereldwijd (een schril contrast met het verkoopsucces van de Super Nintendo, die 49 miljoen keer verkocht werd), heeft SNK wel een groep loyale fans aan zich kunnen binden. Die groep werd mettertijd groter, omdat steeds meer mensen in aanraking kwamen met onder meer de fantastische SNK Neogeo CD-controller. Daarom is het zo fijn om te zien dat 8bitdo nu een nieuwe versie van dat model uitbrengt, zodat nog meer mensen hiermee kunnen kennismaken. Sommige controllers verdienen dat beetje extra aandacht.

8bitdo neogeo review

De 8bitdo Neogeo Wireless Controller-knuppel

Wat die controller destijds – en nu nog steeds – zo goed en uniek maakt(e), is het knuppeltje. Dit is geen echte analoge knuppel, maar ook geen traditionele d-pad. Het meesterwerk valt er precies tussen, en combineert de beste aspecten van beide uitvindingen. De zogenoemde click-style joystick biedt een knuppeltje aan dat met microschakelaars werkt. In totaal zijn er acht richtingen waar je naartoe kunt bewegen, en elke richting geeft een bevredigende klik en bevestiging. Als je dit nog niet eerder meegemaakt hebt, dan weet je aanvankelijk niet helemaal wat je nou overkomt.

Wanneer je bijvoorbeeld een vechtspel speelt, dan raden veel mensen de combo’s en bewegingen uit te voeren met een d-pad (of vierpuntdruktoets). Daarmee kun je al redelijk precies je input regelen, en allerlei strakke moves tentoonstellen. Maar sommige d-pads hebben geen fijn draaipunt, waardoor het soms lastig is aan te voelen waar je precies zit in een draaicirkel. En analoge knuppels zijn daar soms weer te los of extreem in, waardoor je te ver doorgaat of niet vroeg genoeg begint met draaien. Zo’n joystick met acht schakelaars lost in feite de problemen met de andere middelen op.

8bitdo neogeo review

Nog steeds een unieke controller

Dit maakt de 8bitdo Neogeo Wireless Controller nog steeds een unieke controller, jaren nadat die uitgebracht werd voor de SNK Neogeo CD. Voor elke stand van de knuppel hoor je een kleine klik, waardoor als leek wellicht veel beter wordt in fighting games. Voor deze review heb ik verschillende games gespeeld, waaronder dus vechtspellen (zoals King of Fighters ’97). Maar ook een isometrische racegame (Over Top), een run ’n gun-titel uit de Metal Slug-reeks en Puzzle Bobble 2. Dit levert een mooie dwarsdoorsnede op van typische SNK-games, waardoor de controller echt kan schitteren.

Iedere keer kwam ik tot de conclusie dat de bediening ongeëvenaard is. Die vier extra richtingen geven zoveel meer controle over wat er op het scherm gebeurt, dat je je bijna begint af te vragen waarom niet meer fabrikanten hiermee aan de haal zijn gegaan. Tegelijkertijd moet je erbij stilstaan dat games vaak met een specifieke controller in het achterhoofd gemaakt worden, en dat SNK-games daardoor de Neogeo-controller optimaal benutten. Want op Nintendo’s of Sega’s hardware heb ik geen moeite met de bediening, omdat die spellen gemaakt zijn voor de controllers van die consoles.

8bitdo neogeo review

8bitdo neogeo review

8bitdo Neogeo-controller op andere consoles

Na wat uren gespendeerd te hebben met SNK-games, ben ik overgestapt op wat Nintendo-titels. Ik heb bijvoorbeeld Kirby & the Amazing Mirror op Gameboy Advance gespeeld, via Nintendo Switch Online. Daarmee valt op hoe soepel Kirby te besturen is met die unieke joystick. Ik heb niet eerder dat roze wolkje zo soepel de lucht in gekregen als met de 8bitdo Neogeo-controller. In het verlengde daarvan vind ik heel veel 2d-games prettig speelbaar met deze gamepad. Ongeacht het genre, ongeacht de console. Dat pookje geeft je zo’n immens gevoel van controle, niet normaal.

Maar wacht even, op de doos van de 8bitdo Neogeo-controller staat dat die alleen werkt met Android, Windows en Neogeo Mini; hoe heb ik hem dan aan een Nintendo Switch gekoppeld? Dat is gelukkig heel simpel, maar kost wel een paar tientjes. Bij de controller zit een dongle, waardoor je hem bijvoorbeeld via de 2,4GHz-verbinding kunt aansluiten op je pc. Maar als je de draadloze usb-receiver van 8bitdo koopt (versie 2, uiteraard), en die voorziet van wat bèta-software, dan werkt de controller ook op andere apparaten. Denk dan aan Nintendo Switch, Analogue Pocket en meer.

8bitdo neogeo review

Veelzijdige controller dus

Officieel bestaat die ondersteuning dus niet, maar dat maakt de 8bitdo Neogeo Wireless Controller niet minder veelzijdig. Verder kun je hem koppelen aan bijvoorbeeld een MiSTer of Raspberry Pi, waardoor je dus op allerlei platformen de SNK-games kunt beleven zoals dat vroeger ging. Het nadeel is hier wel dat je even door hoepels moet springen (en moet weten hoe je bèta-updates van 8bitdo downloadt). Maar als je dat eenmaal gedaan hebt, dan staat niets je meer in de weg. Verder kun je de gamepad via bluetooth aansluiten, of gewoon bedraad. Dat werkt dan met een usb-c-kabel.

De controller ligt bovendien heel comfortabel in de hand, en de knopjes laten zich prettig indrukken. De twee extra schouderknoppen doen iets af van het originele design, maar zijn extreem welkom. Daardoor kun je extra functies of combinaties (via de 8bitdo Ultimate-app) verbinden aan die buttons, of meer uit systemen als de Nintendo Switch halen (al kom je daar dan net weer twee knoppen tekort). De start- en select voelen een beetje zoals vroeger aan. Een klein nadeel is dat de kleuren van de actieknoppen niet precies overeenkomen, maar een kniesoor die daarop let.

8bitdo neogeo review

8bitdo Neogeo-controller kopen?

Wat betreft is de 8bitdo Neogeo Wireless Controller een geslaagd project van de Chinese fabrikant. De comfortabele gamepad biedt een ongeëvenaarde precisie als het gaat om bewegingen in games, waardoor vooral vechtspellen en isometrische racesgames van profiteren. Maar vergis je niet in hoe fijn 2d-platformers zich laten bedienen. De stick zelf voelt wellicht wat goedkoop aan, maar zonder direct vergelijkingsmateriaal merk je daar niets van. En met een prijs van ongeveer 30 tot 35 euro mag dat geen struikelblok zijn. Dit is immers een mooi stukje bewaarde gamegeschiedenis.