Super Pocket stelt betaalbaar retrogamen centraler dan andere handhelds

De Super Pocket van Hyper Mega Tech (van hetzelfde bedrijf achter Evercade) is een ontzettend betaalbare retrohandheld, die retrogaming centraal stelt. Je hebt niets te maken met ingewikkelde software en kunt na het opstarten meteen beginnen met spelen.

super pocket review

Daar waar de Evercade EXP-handheld vooral inzette op toegankelijkheid, zien we dat de twee Super Pocket-modellen zich volledig leggen op betaalbaarheid. Met een prijs van 64,99 euro per handheld ben je niet heel veel kwijt aan deze fijne retrohandhelds. De vergelijking met beide producten is geheel op z’n plaats, aangezien hetzelfde moederbedrijf achter de handhelds zit: Blaze Entertainment. Bovendien is het zo dat de Super Pocket in staat is Evercade-cartridges af te spelen. Echter, claimen dat de Super Pocket een ‘verticale Evercade EXP’ zou zijn, geeft geen eerlijk beeld.

Op RetroReady geven we veel ruimte aan retrohandhelds, dus in ons reviewarchief kom je meer verticale of betaalbare handhelds tegen. Denk dan aan die van Anbernic, Miyoo en een aantal onbekende merken. Hoewel die handhelds ook extreem betaalbaar zijn, en veelal betere specificaties hebben, heeft de Super Pocket (en natuurlijk ook de Evercade EXP) een grote troef in handen. De games die je erop speelt, zijn altijd legaal verkregen. Plus, je weet precies wat je kunt verwachten van het systeem, en je hebt geen gedoe met emulators, besturingssystemen en handmatige updates.

super pocket review

super pocket review

super pocket review

Super Pocket lijkt op de Evercade EXP

In dat opzicht hebben de Super Pocket en Evercade EXP veel overeenkomsten. Allebei de systemen maken retrogaming in z’n geheel ontzettend toegankelijk en bereikbaar. Maar daar waar je eerst nog honderd tot honderdvijftig euro kwijt was aan zo’n handheld, ligt de instapprijs een stuk lager met de nieuwe Pockets. Plus: de gamecartridges zijn en blijven goedkoop. Meestal betaal je ergens tussen de vijftien en twintig euro voor een verzameling oude, vertrouwde games van weleer. Veel games ken je waarschijnlijk al, maar laat je vooral verrassen door het groeiende aanbod van Blaze.

Net zoals bij de Evercade EXP krijg je ook bij beide varianten van de Super Pocket een aantal games. Je hebt de Super Pocket Taito, die in totaal achttien games met zich meebrengt. Dit zijn Bubble Bobble, Cadash, Chack’n Pop, Don Doko Don, Elevator Action, Football Champ, Growl, Kiki Kaikai, Liquid Kids, Operation Wolf, Puzzle Bobble, Rastan, Space Invaders, Space Invaders ’91, The Fairyland Story, The Legend of Kage, The NewZealand Story en. Volfied. De kans is groot dat je er hier een aantal van kent, maar nog leuker is het om kennis te maken met de onbekendere titels.

Dan hebben we natuurlijk nog de Super Pocket Capcom-editie. Daar tref je dezelfde games op aan als op de EXP, namelijk 1942, 1943, 1944: The Loop Master, Bionic Commando, Captain Commando, Final Fight, Forgotten Worlds, Ghouls ’n Ghosts, Mega Man, Street Fighter II: Hyper Fighting, Strider en Wolf of the Battlefield: MERCS. Mocht je al die andere handheld van de fabrikant hebben, dan is dit misschien niet de beste optie voor je. Want dan heb je al deze games dubbel. In dat geval kun je – mits je natuurlijk interesse hebt – beter gaan voor het model met de Taito-games.

super pocket review

super pocket review

super pocket review

Speelgoed met moderne gemakken

De felle doch fijne kleurencombinaties, en de gebruikte materialen, heeft de Super Pocket een hoog speelgoedgehalte. Ze ogen en voelen stevig aan, waardoor ze ook prima door kleinere kinderen gebruikt kunnen worden. Wellicht is dat ook meer dan doelgroep dan de doorgewinterde retrogamer – die komt immers al z’n trekken met de Evercade-handhelds en -console. Maar vergis je niet in de bouwkwaliteit en het speelcomfort. Dankzij de ronde hoeken ligt het apparaat lekker in de hand. En door dat compacte formaat, kun je hem ook altijd nog wel in een tas stoppen.

De speaker in het midden van de Super Pocket kan behoorlijk hard ingesteld worden en klinkt – ondanks het formaat van de handheld – redelijk goed. Goed genoeg voor het aanbod en type spellen. Daarnaast is er een audiojack, waardoor het mogelijk is een bedrade koptelefoon aan te sluiten. Een bluetoothheadset koppelen is niet mogelijk, door het gebrek aan bluetooth. Maar in deze prijscategorie, en gezien de beoogde doelgroep, is dat geen groot gemis. Verder is er een usb-c-poort voor het opladen. Heel relaxed, want zo hoef je nooit op zoek te gaan naar de bijbehorende oplader.

Het enige echt nadelige punt dat ik tegenkom met de Super Pocket, is de kwaliteit van het scherm. De resolutie is niet ontzettend hoog, namelijk 320 bij 240 pixels. Op een lcd-display van 2,8 inch hoeft dat geen probleem te zijn. Maar in dit geval kan het ervoor zorgen dat sommige spellen er wat platgedrukt uitzien. Dat kun je enigszins oplossen via de software; maar dit hoort ook wel een beetje bij het zo laag mogelijk houden van de kosten. Verder oogt het scherm heel kleurrijk en is die helder in te stellen, waardoor je er toch prettig op kunt gamen. Je kunt wel wat last hebben van lichtlekken.

super pocket review

super pocket review

super pocket review

Uitgeklede software-opties

Omdat ik het toch niet helemaal kan laten een vergelijking te maken met de Evercade EXP, valt me op dat de Super Pocket-software nog verder uitgekleed is ten opzichte van dat model. Dit keer kun je bijvoorbeeld geen informatie inzien over de game die je gaat spelen. Nadat je in het menu een game selecteert, start die meteen op. Ook is het aantal menu-opties erop achteruitgegaan, maar de vraag is of je die mist wanneer je niet bekend bent met de andere producten. Het is (nog steeds) niet mogelijk de knoppenindeling aan te passen, en dat is nog altijd het grootste probleem van de handhelds.

De basisfuncties zijn echter nog aanwezig. Je kunt de Super Pocket in het Nederlands instellen, en kunt – op systeemniveau – aangeven in welke schermkwaliteit je wil spelen. Ik speel liever in Pixelperfect. Dan is het scherm wat kleiner, maar dan komt de beeldkwaliteit het meeste overeen met de consoles van vroeger. Ook is het (nog steeds) mogelijk de geliefde scanlines toe te voegen en tot zes savebestanden aan te maken. Je kunt ze alleen bereiken door eerst de game op te starten. Maar omdat het systeem an sich veel simpeler is, snappen we dat dit niet eerder mogelijk is.

Ik kan me voorstellen dat kleinere gamers, of minder veeleisende mensen, er gewoon genoegen mee kunnen nemen. Want de Super Pocket doet eigenlijk precies wat het belooft: retrogames betaalbaar houden en retrogaming in het algemeen toegankelijk maken. De knoppen spelen daarin een grote rol en voelen precies goed aan. De d-pad stelt je in staat snel combo’s te maken in games als Street Fighter II. Ik ben alleen geen groot fan van de knoppen op de achterkant, die je voornamelijk voor vechtgames gebruikt. Door hun posities laten ze zich minder comfortabel indrukken.

super pocket review

super pocket review

super pocket review

Super Pocket kopen?

De Super Pocket heeft drie problemen: het scherm is niet van de beste kwaliteit, je kunt geen knoppenindeling veranderen en de knoppen achterop zijn minder goed bereikbaar. De eerste twee problemen kan ik accepteren gezien de prijs van de handhelds, maar de positie van de ‘schouderknoppen’ zijn echt heel vervelend. Bovendien hebben mijn vingers de neiging te rusten op de randen boven de knoppen, waardoor ik het vreemd vind dat Blaze Entertainment ze eigenlijk niet gewoon daar gepositioneerd heeft. Maar wellicht hebben kleinere handen hier minder last van.

Laat dat gedoe met die knoppen echter niet in de weg zitten. Een heel groot deel van de games heeft ze namelijk niet nodig, waardoor je hier gewoon heel fijn en comfortabel op kunt gamen. De Super Pocket ligt verder heel fijn in de hand, biedt – zeker in het geval van de Taito-versie – toffe games aan en heeft ook nog eens toegang tot de groeiende catalogus van betaalbare Evercade-spellen. De accu gaat ongeveer vier uur mee, wat tevens een prima score is. Al met al kan ik de Super Pocket aan iedereen aanbevelen die lekker wil retrogamen, en daar niet al te veel aan wil uitgeven.

De Nederlandse importeur van Evercade-producten heeft beide handhelds beschikbaar gesteld ter review.

Je kunt de Super Pocket Taito kopen via Bol.com of Amazon. Of kun je de Super Pocket Capcom vinden op Bol.com en Amazon. Mocht je iets aanschaffen via de affiliate links, dan kan ik een kleine commissie verdienen.