Anbernic RG Arc verwelkomt oude Sega-fans met open armen

De Anbernic RG Arc is een retrohandheld die zich hevig laat inspireren door de controller van de Sega Saturn-console uit 1995. De handheld mist wat basisfuncties, maar dat maakt hem wat mij betreft niet minder aantrekkelijk.

anbernic rg arc

Wanneer een oude chipset nog steeds enorm populair blijkt en je als bedrijf daarop in wil haken, dan krijg je een product als de Anbernic RG Arc. Dit is een retrohandheld die hevig lijkt op de Sega Saturn-controller, kijkende naar de knoppenindeling en de d-pad. Je zou de handheld kunnen zien als een nicheproduct binnen een nichemarkt, en dat is dan niet de eerste keer dat we die conclusie trekken. In de basis is de RG Arc in feite een Anbernic RG353P, aangezien die qua specificaties hetzelfde is. De grootste verschillen zit hem in het ontwerp en de manier van spelen en navigeren.

De Anbernic RG Arc is beschikbaar in twee versies: de Arc-S en Arc-D. De S staat voor Single, en heeft één besturingssysteem (Linux). De D staat voor Dual en biedt naast Linux ook Android aan. Daarnaast heeft de D 2 GB aan werkgeheugen, terwijl de S het moet doen met 1 GB. Daar merk je echter vrij weinig van in de prestaties. De D heeft die extra gig nodig voor Android, zodat het besturingssysteem soepel kan draaien. Voor deze review test ik de Anbernic RG Arc-D, omdat ik nou eenmaal van meer opties houdt en Android een fijn systeem vindt. Ook heeft de D een touchscreen vanwege Android.

anbernic rg arc

anbernic rg arc

Anbernic RG Arc-prijzen en specs

Tussen beide apparaten zit een prijsverschil. De Anbernic RG Arc-D kost op de website 98 dollar, exclusief verzend- en importkosten. Dat is bijna 89 euro (of bijna 132 euro inclusief alle extra kosten). De Arc-S kost 78 dollar, of bijna 72 euro. Daar moeten de overige kosten nog bij opgeteld worden van pakweg 34 euro, en dan kom je uit op 106 euro. Qua prijs en specs is de Arc-S dus op z’n minst vergelijkbaar met de Anbernic RG353PS, terwijl de Arc-D richting de Powkiddy X55 gaat. Het is maar net waar je zelf waarde aan hecht; qua ontwerp en prestaties zijn de handhelds gelijk aan elkaar.

Onder de motorkap zit een RK3566-processor, die net aan Nintendo 64 en Sega Saturn kan emuleren. Een aantal games kun je gewoon zonder problemen spelen, maar je zal ook gevallen tegenkomen waarbij de cpu gewoonweg niet snel genoeg is. Dat is iets wat we de afgelopen maanden, of zelfs jaren, al zien bij handhelds met dezelfde processor. Dreamcast werkt ook met deze hardware, maar kan ik niet echt aanbevelen. Daar heb je net een krachtigere processor voor nodig. Het is niet zo dat de games volledig onspeelbaar zijn, maar een fijne ervaring is een ander verhaal.

anbernic rg arc

anbernic rg arc

Vooral veel Sega

Alles onder de Sega Saturn en Nintendo 64 draait echter als een zonnetje op deze hardware. En dat mogen we ook gewoon verwachten. Het voordeel van Android als tweede besturingssysteem is dat je eigen emulators kunt downloaden en de instellingen naar eigen wens kunt aanpassen. Daardoor kun je waarschijnlijk meer uit de hardware persen dan wanneer je alleen van Linux of de standaardinstellingen gebruikmaakt. Anbernic heeft binnen de Linux-omgeving allerlei dingen netjes voor je ingesteld, zodat je meteen kunt beginnen met spelen (als je er een sd-kaartje bij koopt).

Vanwege het design van de Anbernic RG Arc is het tevens zo dat voornamelijk Sega-games prettig ingesteld zijn binnen de Linux-omgeving. Vechtgames hebben bijvoorbeeld de juiste aanvallen onder de correcte knoppen zitten, waardoor je als speler van het eerste uur geen wenperiode hebt. Datzelfde geldt eigenlijk voor andere consoles die gebruikmaken van controllers met zes actieknoppen. De knoppen zelf voelen niet net zo fijn aan als op een originele Saturn-controller, maar komen daar wel bij in de buurt. Wellicht moeten we ze nog wat verder inspelen.

anbernic rg arc

anbernic rg arc

De unieke d-pad op de RG Arc

Opvallend is natuurlijk ook de d-pad op de Anbernic RG Arc, ongeacht de versie die je koopt. De vierpuntdruktoets lijkt in de verste verte niet op de d-pad van de Sega Saturn, maar dat betekent niet dat we hem mogen onderschatten. Hij heeft namelijk een ontzettend fijn kantelpunt en rolt behoorlijk lekker onder je duim. Je kunt heel effectief en secuur allerlei vechtcombo’s uit je duimen toveren met deze handheld, en daar is die vierpuntdruktoets voor een groot deel verantwoordelijk voor. Hij doet het meeste denken aan een d-pad op een Neogeo-apparaat.

Wellicht is het je al opgevallen, maar de Anbernic RG Arc heeft geen analoge knuppels. Dat betekent dat bepaalde 3d-systemen zich mogelijk minder gaat laten bedienen. Wil je bijvoorbeeld een back-up spelen van een Nintendo 64-game, dan ligt het maar net aan de game of het een fijne ervaring oplevert of niet. Mario 64 met een d-pad is niet aan te raden, maar F-Zero X laat zich dan weer wel prettig bedienen. Ook GBA-games spelen heel fijn, en datzelfde geldt voor SNES- en Megadrive-titels. Vooral run ’n gun-games, platformers en racegames spelen ontzettend lekker.

anbernic rg arc

anbernic rg arc

Anbernic RG Arc is lekker breed

Verder vind ik het top dat de Anbernic RG Arc zo lekker breed is. Vooral mensen met grotere handen zullen merken dat je hem heel comfortabel vast kunt houden. De knoppen zijn allemaal perfect bereikbaar, en dat geldt met name voor de schouderknoppen. Bovenop de handheld treffen we er daar vier van aan, die heel prettig onder je wijsvingers vallen. Ze geven duidelijke feedback, waardoor je precies weet wanneer je ze ingedrukt hebt en wanneer ze weer naar boven komen. Ook is het cool om te zien dat je eventueel een extra controller kunt koppelen aan de RG Arc, via usb-c.

Zo kun je hem tevens aan je tv koppelen, middels de kleine hdmi-poort. Daardoor tover je de handheld om in een retroconsole waar je heel goed je 16- en 32-bit-games op kunt spelen, met een controller naar keuze. Houd daarbij wel rekening met het feit dat sommige standaardemulators binnen de Linux-omgeving geen snelle opties aanbieden voor het terugkeren naar het hoofdmenu, waardoor je geregeld moet opstaan om de console aan en uit te zetten. Dat is een beetje vervelend, maar binnen de Android-omgeving kun je eventueel een snelkoppeling voor de reset aannamen.

anbernic rg arc

anbernic rg arc

Anbernic RG Arc kopen?

Hoewel de Anbernic RG Arc qua comfort en prestaties bevalt, zeker binnen deze prijscategorie, rest me nog één vraag te stellen: hadden we nog een handheld met deze processor nodig? Zeker niet. Maar er zullen nu ongetwijfeld mensen zijn die zich aangetrokken voelen door het ontwerp, omdat ze warme herinneringen hebben aan Sega’s consoles van weleer. Terecht overigens, want die dingen waren vroeger ontzettend tof. Ik vind het nog steeds jammer dat Sega uit de consolemarkt stapte, na die korte zijstap op de handheldmarkt, maar dat is een verhaal voor een andere keer.

Kan ik de Anbernic RG Arc aan iedereen aanbevelen die nu een betaalbare handheld zoekt waar die zo veel mogelijk games als mogelijk (binnen de grenzen van de hardware) kan spelen? Dat antwoord is ook nee. Daarvoor is het systeem net even te beperkt qua knoppen en een gebrek aan sticks. Maar voor iedereen die een pick-up-and-play-systeem zoekt voor voornamelijk Sega-games, en ook graag andere 16- en 32-bit-games speelt, is dit een fijn apparaat met een prettig, comfortabel ontwerp. Wil je de kosten laag houden, ga dan voor het Linux-model; dan hoef je zelf niets in te stellen.

Je kunt de Anbernic RG Arc het beste via de website van Anbernic kopen. Let er dan wel even goed op dat je voor Arc-S of Arc-D kiest.