Xbox Series S: zo werkt de backwards compatibility op de kleine console
De Xbox Series S kan ook gebruikt worden als console waarop je oudere generatie Xbox-games op afspeelt. Maar hoe werkt dat precies? In vergelijking met de Xbox Series X zijn er wel wat verschillen.
Laten we beginnen met de games die uitgebracht zijn voor de eerste Xbox, de Xbox-console uit 2001. We weten inmiddels dat die games in een verhoogde resolutie gespeeld kunnen worden. De resolutie kan tot drie keer vergroot worden. Games die dus voorheen beschikbaar waren in 480p (480 bij 640 pixels), zijn op Xbox Series S speelbaar op maximaal 1440p (2560 bij 1440 pixels). Waarschijnlijk kunnen die games ook nog rekenen op enkele andere prestatieverbeteringen.
Dan hebben we de Xbox 360-spellen die al verbeterd waren op de Xbox One X (de vorige spelcomputer van Microsoft). Deze games worden eveneens verbeterd op Xbox Series S, met een maximale vermenigvuldig van twee keer de oorspronkelijke resolutie. Games in 720p (1280 bij 720 pixels) worden dus maximaal in 1440p weergegeven. In vergelijking met de One X is dat een lagere resolutie. Op die console worden Xbox 360-spellen namelijk in 4K weergegeven. Echter, heel veel zorgen hoeven we ons niet te maken. Dankzij de betere processor (de Zen 2-cpu) mogen we rekenen op allerlei prestatieverbeteringen waar de One X niet toe in staat is. De Series S heeft wat snelheid betreft iets meer bewegingsruimte.
Xbox One-games werken ook net even anders
Xbox One-games zijn gelukkig ook nog steeds speelbaar op de Xbox Series S. Echter, alleen de Xbox Series X voert dezelfde prestatieverbeteringen door die de Xbox One X ook doorvoerde voor bestaande games. Dat komt dan neer op een boost voor de resolutie, textures van hogere kwaliteit en andere effecten die grafisch beter ogen. De verbeteringen die de Series S doorvoert, bouwen voort op wat de Xbox One S destijds neerzette. Dit betekent dat er wat beperkingen zijn. Wanneer een game bijvoorbeeld een resolutie heeft van 900p (1600 bij 900 pixels), en de ontwikkelaar heeft die resolutie vastgelegd, dan kan de Xbox Series S er niet meer van maken dan het is.
Mochten games zaken als een dynamische resolutie ondersteunen, dan kan de resolutie nog steeds verhoogd worden. Daarnaast is het zo dat wanneer je games afspeelt van de interne ssd (solid state drive), games sowieso veel sneller laden. Bovendien is er de Auto HDR-functie, die ook actief is op de Xbox Series X. Alle games moeten er daardoor heel mooi uitzien op televisies en monitors die HDR ondersteunen. Verder mogen we erop rekenen dat framerates in videogames over het algemeen stabieler zijn dan op oudere consoles. Dat heeft de Series S te danken aan zijn krachtige processor.
Xbox Series S is krachtiger dan een Xbox One
Het is geen geheim dat ook de Xbox Series S, met al z’n beperkingen, krachtiger is dan een Xbox One. De prestaties van de cpu (processor) en gpu (grafische processor) zijn verdubbeld ten opzichte van die oude console, waardoor games ook een veel hogere framerate krijgen. Het gaat dan om Xbox One-games, waarvan de framerate in sommige gevallen gewoon verdubbeld wordt. Een Xbox One-game die je afspeelt op de Series S, herkent de console en kan zodoende door die console onder handen genomen worden. Daarnaast is er de belofte dat Xbox One-games beter draaien op een Xbox Series S dan op een Xbox One X.
Wanneer je één van de twee consoles in huis haalt, dan moet je er dus rekening mee houden dat beide consoles anders omgaan met games die vallen onder de backwards compatibility. De beste console wordt straks nog steeds de Xbox Series X, aangezien die games in 4K en 120 fps kan weergeven. In sommige gevallen worden (enkele van) die verbeteringen ook doorgevoerd voor oudere games, dus. Ontwikkelaars hoeven hier weinig tot geen moeite voor te doen. Het is in elk geval niet nodig een port uit te brengen van een bestaande game, omdat in elk geval elke Xbox One-game speelbaar is op een Series S of Series X.