Deze Tetris-techniek heeft een tiener wereldrecords opgeleverd

Tetris op de NES is voor het eerst uitgespeeld door een mens, waar voorheen alleen AI dat kon. Hij gebruikte daarvoor een speciale techniek, genaamd rolling. Dit is één van drie populaire speelstijlen binnen de puzzelgame.

tetris nes

Vlak voordat 2023 tot z’n eind kwam, speelde een tiener in de Verenigde Staten de game Tetris uit voor de Nintendo Entertainment System. Dat spel dateert alweer uit 1989, maar voor zover bekend is het de eerste keer dat een mens het tot het einde van de game gehaald heeft. Dat kunnen we zien in een YouTube-video van een tiener genaamd Willis Gibson, die, na jaren spelen oefenen, binnen veertig minuten tot level 157 gekomen is. Op het moment dat dat gebeurde, kwam het kill screen in beeld en liep het spel vast. En dat was het moment dat Gibson wist dat die het spel uitgespeeld had.

Dat is een opmerkelijke prestatie. Want de makers hadden niet voorzien dat spelers destijds voorbij level 29 zouden komen. In 2010 was er een andere gamer die het haalde tot en met level 30. Thor Aackerlund gebruikte daarvoor een techniek genaamd hypertapping. Met die techniek kan een speler zijn vinger sneller laten vibreren op de knoppen dan het spel aan kan, waardoor de blokken razendsnel over het scherm vliegen. Dit heeft ertoe geleid dat meer mensen dat record wilden breken – en tot eind december 2023 lukt het alleen een AI het felbegeerde kill screen te halen.

Hoe kun je überhaupt Tetris uitspelen?

Tetris is een puzzelgame die ontworpen is om oneindig door te kunnen spelen. Tenminste, oneindig is een sterk woord – in elk geval totdat de speler de snelheid van de game niet meer bijhoudt en het wel op moet geven. Om Tetris uit te kunnen spelen (bij gebrek aan een betere term) moet je zo’n hoge score halen dat het geheugen van de game begint over te lopen en crasht. Je wint dan letterlijk van de computer, omdat die simpelweg geen geheugen meer tot z’n beschikking heeft. Logisch dat alleen een andere computer dat heeft kunnen bereiken, tot voorkort dan.

Wanneer je level 29 voorbij gaat in Tetris, dan begint de digitale werkelijkheid te buigen. De snelheid verdubbelt zich ineens, waardoor veel spelers gedwongen worden de handdoek in de ring te gooien. Wanneer je tot doorzet en meer dan een miljoen punten behaalt, dan worden de cijfers in de scorebalk vervangen door letters. Later veranderen ook de letters weer – dit keer in Tetris-symbolen. Uiteindelijk veranderen de kleuren van de blokjes die naar beneden storten. Soms worden ze felroze, terwijl ze op andere moment zo donker zijn dat je ze niet meer kunt zien door de achtergrond.

De drie Tetris-technieken

Nu je iets meer context hebt, snap je wellicht beter hoe belachelijk moeilijk het is om te doen wat de dertienjarige Gibson gedaan heeft. Op 21 december 2023 liet hij zien dat hij met zijn meest recente speelsessie meerdere wereldrecords verbrak. Zo heeft hij nu de wereldrecords van de hoogste score, de meeste levels gespeeld en de meeste lijnen weggespeeld op zijn naam staan. Maar hij is dus – voor zover we weten – de eerste persoon die het gelukt is om die kill screen te behalen. En met die prestatie heeft die officieel Tetris voor de Nintendo Entertainment System uitgespeeld.

Maar hoe deed hij dat? Niet door de eerdergenoemde techniek hypertapping te gebruiken. In plaats daarvan maakte hij dankbaar gebruik van rolling. Dat is de derde techniek die pas sinds 2020 een beetje populair werd onder professionele Tetris-spelers. De eerste techniek, genaamd delayed autoshift (afgekort tot das), werd vooral ingezet hem heel snel de blokjes van links naar rechts te krijgen. Spelers hielden dan links of rechts ingedrukt op de d-pad en gebruikten hun andere duim om de blokken om te draaien. Rolling werkt heel anders dan zowel das als hypertapping.

Zo heeft deze dertienjarige dat gedaan

Das is een handige, doch beperkte techniek. Je bent immers afhankelijk van de snelheid van Tetris. Hypertapping kun je zien als een soort evolutie van die techniek, waarbij de blokken sneller dan ooit voorbij vliegen, mits je een oncomfortabele handpositie kunt aanleren en vasthouden. En rolling is weer een aftakking van hypertapping, niet echt een logische evolutie. Voor deze techniek tikken Tetris-spelers namelijk met hun vingers onderop de controller. Die duwen daardoor de controller omhoog, tegen een duim aan die boven de vierpuntdruktoets hangt, als het ware.

Het is wellicht een beetje moeilijk voor te stellen, maar deze techniek maakt het mogelijk de blokjes nog sneller te verplaatsen. Door de controller van onderop te tappen zorg je er eigenlijk voor dat je meerdere inputs genereert dan voorheen, waardoor de blokjes zich dus sneller kunnen verplaatsen. Deze techniek werd voor het eerst gebruikt door een speler genaamd Cheez in april 2021. Maar Gibson heeft zich deze techniek volledig eigen gemaakt, waardoor het hem lukte niet alleen al die wereldrecords te pakken, maar ook te doen wat tot voor kort alleen mogelijk was voor een AI.

Meer lezen?

Als je meer wil lezen over retro gaming, neem dan ons uitgebreide reviewarchief over hardware eens door. Daar tref je recensies aan over handhelds, controllers, accessoires en consoles. Daarnaast geven we ook aandacht aan games, in verschillende categorieën. Dit zijn veelal niet de standaard gamereviews die je op andere sites aantreft. Ze moeten namelijk wel een haakje hebben met retro. Het kan zijn dat er een verrassende titel voor je tussen zit. Daarnaast schrijven we ook over console modding, onze ervaringen met retrogameshops en columns. Die content tref je aan onder Features. Tot slot kun je ook terecht onder Guides, waar we tips geven over onder meer emulators en gaming gear in het algemeen.

2 gedachten over “Deze Tetris-techniek heeft een tiener wereldrecords opgeleverd

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.