Retro-bit Sega Saturn Pro-controller volgt het origineel met trots op

De Retro-bit Sega Saturn Pro-controller sluit je draadloos aan op de oude Sega-console, of op de Nintendo Switch of een pc. De accessoire heeft ontzettend veel pluspunten, maar gaat op één vlak helaas echt de fout in. Toch is die de investering waard.

retro-bit sega saturn pro controller

De Retro-bit Sega Saturn Pro-controller laat voor mij twee belangrijke ontwikkelingen zien. De markt voor third-party controllers zit in een opwaartse spiraal en de Sega Saturn-console geniet van een periode van extra aandacht. Eerder kregen we bijvoorbeeld al de Anbernic RG Arc voorgeschoteld. Dat is een retrohandheld die tot aan de Nintendo 64 en Sega Saturn kan emuleren (en ook een beetje Dreamcast aan kan). En nu is het de beurt aan een kersverse draadloze controller van Retro-bit. De Sega Saturn Pro-controller biedt veel voordelen ten opzichte van het originele model.

Voordat we het over die voordelen hebben, wil ik eerst wat basale informatie overbrengen. De Retro-bit Sega Saturn Pro Wireless 2.4G Controller, zoals het model officieel heet, is niet goedkoop. Ik heb hem via 8bitmods besteld, waar die – omgerekend – 60,48 euro kost. Daar komt nog 14,39 euro bij voor de verzending. De 10,50 euro aan btw zit al in de prijs verwerkt. In totaal kostte met de controller dus 74,87 euro en dat is behoorlijk prijzig. Ik heb deze versie van de gamepad nog niet op Bol of de Nederlandse versie van Amazon gezien, maar misschien verandert dat nog.

retro-bit sega saturn pro controller

retro-bit sega saturn pro controller

Sega Saturn Pro-controller is ontzettend comfortabel

Een groot voordeel van de retrocontrollers van Retro-bit is dat ze zo breed inzetbaar zijn. De Sega Saturn Pro-controller komt met twee dongles. Eén dongle is bedoeld voor de Sega Saturn, waardoor je dus met een gloednieuwe controller je collectie oude games kunt spelen. En de andere usb-accessoire is bedoeld voor een pc of Nintendo Switch. In beide gevallen maken de apparaten verbinding via 2.4 GHz en niet bluetooth, waardoor Android- en iOS-ondersteuning niet zomaar mogelijk is. Maar via een usb-dock, zoals die van de Odin 2, zou je hem alsnog kunnen aansluiten.

Ik kan heel veel redenen opnoemen waarom het een goed idee is de Retro-bit Sega Saturn Pro-controller in huis te halen. Ten eerste ligt die ontzettend lekker in de hand. Ik heb zelden zo’n fijne controller vastgehouden (al is en blijft de 8bitdo Ultimate m’n favoriet). Deze controller is breed, licht en heel solide. De knoppen zijn goed bereikbaar en je vingers draperen mooi langs de rondingen bovenop. Natuurlijk was dit al een kwaliteit van het originele model, maar dat betekent niet automatisch dat de modernisering in één keer goed gaat. Daar ben ik dus erg blij mee.

retro-bit sega saturn pro controller

retro-bit sega saturn pro controller

De fijne d-pad

Door de vorm van de controller vallen je duimen heel netjes op de d-pad en de actieknoppen. De d-pad ligt qua gevoel en kwaliteit ergens tussen de originele Saturn-controller en de Anbernic RG Arc in. Hij is wat stroever en ligt wat dieper in het omhulsel dan je zou willen. Dat eerste kun je nog oplossen door er veel mee te spelen, maar dat tweede is wat het is. En dat is even wennen – maar niets onoverkomelijks. Games laten zich nog steeds extreem precies bedienen. De actieknoppen voelen overigens bijna hetzelfde aan als op de controller die bij de console geleverd werd. Waanzinnig.

Toch voelt de Retro-bit om een aantal redenen niet helemaal als het origineel. Dat komt door de toevoeging van extra schouderknoppen en sticks (daar later meer over), maar ook door het ontwerp. Weg is de hoekige vormgeving onderop. Ook is de nieuwe versie net even wat breder. Dat vind ik in beide gevallen geen nadelen. Want daardoor is die heel comfortabel vast te houden. Verder is de achterkant merkbaar aangepast. Dat is wel jammer, aangezien je vingers nu niet net zo fijn achterop rusten als normaal. Je mist de bolling wel, maar krijgt daar dan weer extra ruimte voor terug.

retro-bit sega saturn pro controller

retro-bit sega saturn pro controller

Sticks en extra schouderknoppen

Om de controller verder te moderniseren, beschikt die nu over twee analoge hall effect-sticks en twee extra schouderknoppen. Ook zijn er Home- en Selectknoppen, zodat je hem op de Nintendo Switch kunt gebruiken. De enige knop die je mist, is de screenshotknop, maar dat kun je wellicht oplossen via de button mapping-optie binnen de systeeminstellingen. De twee hall effect-sticks zijn duurzaam en laten je de games heel precies besturen, maar zijn voor mij net te klein. Ook is de positie een beetje omhandig; dit is het enige onderdeel dat ik minder comfortabel vind aanvoelen.

Bovendien vergis ik me tijdens het spelen vaak en denk ik dat ik op de A-knop druk (de groene knop), terwijl ik dus net een sectie te laag zit met m’n duim. En hoewel het fijn is dat er extra schouderknoppen zijn, is het jammer om te lezen en te voelen dat dit digitale versies zijn. Dat betekent dat er geen rekening gehouden kan worden met hoever je de knop indrukt, wat licht problematisch kan zijn voor twee of drie Saturn-titels die daar baat bij hebben. Dat is het enige waar de Sega Saturn Pro-controller de mist in gaat – voor de rest hoor je van mij niets anders dan lof.

retro-bit sega saturn pro controller

retro-bit sega saturn pro controller

Je kunt de indeling aanpassen

Wat ik echt heel tof vind is dat je de indeling kunt aanpassen middels een knoppencombinatie. Aanvankelijk is het even aankloten met het uitvoeren van die knoppencombinatie, omdat de controller weinig tot geen feedback geeft. Maar als je de stappen in de handleiding opvolgt, dan moet het goedkomen. Zo kun je bijvoorbeeld de stick links omwisselen met de functie van de d-pad, waardoor je bepaalde games voor het eerst op originele hardware met een knuppeltje kunt spelen. Dat geeft iets meer gevoel van controle en vrijheid, zeker bij een game als Panzer Dragoon.

Verder is het behoorlijk uniek dat de controller intern trilmotoren heeft. Over het algemeen zijn de trillingen subtiel en niet te hard, maar voegen ze toch een laag aan beleving toe die je anders zou missen. Dat is met name handig voor de andere games de je hiermee zou willen spelen, bijvoorbeeld op de Nintendo Switch. Ik vond het bijvoorbeeld erg fijn om Pokémon Scarlet te spelen met de d-pad van de Sega Saturn Pro-controller, gewoon omdat die zo comfy in je hand ligt. Onthoud dat Sega Saturn-games van zichzelf geen ondersteuning aanbieden voor de trilfunctie.

retro-bit sega saturn pro controller

retro-bit sega saturn pro controller

Sega Saturn Pro-controller kopen?

Ondanks de enkele nadelen, die wat mij betreft simpele kanttekeningen zijn, kan ik de Sega Saturn Pro-controller aan iedereen aanbevelen die op zoek is naar een waardige opvolger van het origineel. Het grootste nadeel heeft betrekking op de schouderknoppen en het feit dat ze niet analoog zijn – maar daar heb je tijdens het spelen niet zo heel veel last van. Tenzij je één van de handjevol games speelt die daarvan gebruikmaken. Voor de rest speelt comfortabel spelen een belangrijke rol, voelen de knoppen fijn aan en is het supertof dat je hem op zowel oude als nieuwe consoles kunt gebruiken.

Voor nu is het het beste om de Sega Saturn Pro-controller via 8bitmods te kopen. De prijzen worden daar in Britse ponden getoond, maar tref je hierboven in euro’s aan.