Het FPGBC-bouwpakket is niet aan mij besteed

De FPGBC-kit is een bouwpakket waarmee je zelf een Game Boy Color in elkaar zet, compleet met een verbeterd scherm en fijne hardware. Echter, tijdens het bouwen ging er bij mij een hoop mis — maar daardoor heb ik wel een hoop geleerd.

fpgbc review

Ik had hier veel liever een recensie willen publiceren over de FPGBC-kit. Maar omdat ik tijdens het knutselen tegen wat vervelende problemen aangelopen ben, is dat er uiteindelijk niet van gekomen. Een aantal dingen lagen aan mij, omdat ik niet goed heb zitten opletten. Dat is natuurlijk maar een deel van het verhaal, waar ik in dit artikel uitgebreid op inga. Ik bestelde de kit al in november, maar door een serie vertragingen heeft het lang geduurd voordat ik er uiteindelijk mee aan de slag ging – en dit is uiteindelijk uit het project gekomen.

Eindelijk compleet

First things first. De FPGBC-kit kost 69,90 dollar (64,37 euro). Dat is een verzameling interne onderdelen. Denk dan aan het moederbord (met fpga-chip), de accu, het verlichte lcd-scherm (inclusief bandkabel) en de speaker van twee watt. Zelf moet je daar nog wat accessoires bij aanschaffen. Dan kan bij dezelfde aanbieder van de kit (in dit geval Funnyplaying), of een andere partij. Ik kocht er aanvankelijk alleen zwarte behuizing bij, omdat ik niet goed had gelezen dat er geen knopjes bij zitten. Die heb ik enkele weken later besteld, toen de kit eindelijk arriveerde.

fpgbc review

fpgbc review

De behuizing heeft een prijs van 9,90 dollar (9,12 euro). Ik heb daarna de verkeerde knoppen besteld (voor de Game Boy, in plaats van de Game Boy Color), waardoor ik dus dubbel zo veel geld kwijt was. Twee keer 12,90 euro, inclusief 6,95 euro aan verzendkosten. Daar kwam ook nog eenmalig 4 euro bij voor de siliconen buttonpads voor achter de knoppen (aangezien ik die de eerste keer niet besteld had…). Maar goed, ik was eindelijk compleet en kon daadwerkelijk beginnen, ongeveer twee maanden nadat ik de eerste bestelling had geplaatst.

Frustrerende en leerzame ervaring

Kortom: als iemand die nog niet zo heel veel ervaring heeft met console modding in het algemeen, heb ik in korte tijd veel geleerd over allerlei details omtrent de Game Boy Color. Een beetje frustrerend wel, voeg ik daaraan toe, aangezien ik liever sneller met de FPGBC-kit aan de slag wilde gaan. Maar goed, toen ik eenmaal alles binnen had en wilde beginnen, liep ik meteen tegen een volgend probleem aan. De kit komt zonder handleiding en ook de website laat het op dat gebied afweten. Ik moest dus blind vliegen, maar een heel groot probleem was dat niet.

fpgbc review

fpgbc review

Tenminste, aanvankelijk. Want wanneer je één blik werpt op alle onderdelen die je hebt, dan zie je dat al die producten maar op één manier geïnstalleerd kunnen worden. Binnen no-time had ik dan ook alles op de juiste plek zitten. Ik besloot nog niet alles vast te draaien en te plakken, omdat ik na het assembleren eerst wilde checken of de Game Boy Color goed werkte. De laatste stap is het aansluiten van het scherm, met de meegeleverde en al aan het scherm vastgemaakte bandkabel. Die hoef je alleen maar in de enige opening op het moederbord te schuiven…

Priegelen met de bandkabel

Maar je raadt het misschien: dat ging niet van een leien dakje. Het is best een priegelwerk om de bandkabel te bevestigen en in dat proces brak het onderdeel af van het moederbord. Jammer, maar kan gebeuren – dus heb daarna direct een nieuwe besteld (wederom voor die 64 euro). De kosten voor dit project waren dus in een kort tempo zo goed als verdubbeld, wat gevoelsmatig het plezier dat ik hieraan wilde beleven ondermijnde. Maar ik dacht: dit ligt aan mij, ik doe het niet goed, ik blijf het proberen. Het nieuwe moederbord kwam binnen, en ik begon opnieuw.

fpgbc review

fpgbc review

Omdat ik dit keer precies wist wat waar moest, was ik veel sneller op het punt beland waar ik de vorige keer stopte. Dit keer schoof ik de bandkabel van het scherm veel voorzichtiger naar binnen en installeerde dat display vervolgens op z’n plek. Maar ik plakte hem nog niet vast met het dubbelzijdige tape, omdat ik hem eerste wilde uitproberen. En dat had ik beter niet kunnen doen, hoe gek dat ook misschien klinkt. Want daardoor kreeg ik te maken met nieuwe problemen die ervoor gezorgd hebben dat ik het project niet heb willen afmaken.

Tot overmaat van ramp

Iedere keer wanneer ik er een Game Boy-game in stopte, plopte het scherm namelijk naar buiten. Waar ik ook achter kwam: de aan-uitknop werkte niet. Zodra ik de usb-c-kabel onderin de FPGBC stopte, ging die automatisch aan – ongeacht de stand van de knop. Uitzetten werkte niet en door het gebrek aan een handleiding of stappenplan kon ik ook niet achterhalen waarom dat zo was. Tot overmaat van ramp brak ook nog de verbinding tussen de bandkabel en het scherm af, waardoor dat display dus niet meer functioneerde, en toen had ik het gehad.

fpgbc review

fpgbc review

Op dat moment had ik echter wel alles in werking gezien. Want ik kon mijn games spelen, ook al kon ik de FPGBC niet uitschakelen. Pas wanneer ik de usb-c-stekker eruit trok, ging de Game Boy Color uit. Ik heb simpelweg te weinig ervaring met dit soort kits om zelf te kunnen achterhalen hoe je zoiets oplost, dus dan had het wel fijn geweest als er ergens een naslagwerk beschikbaar zou zijn. Wat ik er zelf van heb meegekregen is in elk geval tof: de oude Game Boy-games zagen er superscherp uit en gaven me een beetje een Analogue Pocket-gevoel.

FPGBC kopen?

Bovendien kon ik links op het volumeknop drukken om het extra menu op te roepen. Daarmee kon ik allerlei dingen instellen, zoals de resolutiemodus. Je kunt een game beeldvullend spelen, of volgens integer scaling op maximaal vier keer de oorspronkelijke resolutie. Dan houd je wel wat schermruimte over, maar wow, wat zag dat er goed uit. Het geluid was redelijk hard en de bas kon je in je handpalm voelen, zo krachtig is de speaker. Bovendien is het fijn om te zien dat de maker geregeld updates uitbrengt voor deze kit – die uiteindelijk niet aan mij besteed was.

Ik heb bijna 170 euro uitgegeven aan een doe-het-zelf-pakket voor een Game Boy Color. Dit had aanvankelijk een leuk, snel project kunnen zijn dat tevens een fijne review had kunnen opleveren. In plaats daarvan kreeg ik te maken met leveringsproblemen, onderdelen die kapot gingen (mede door mijn doen) en een powerknop die niet werkte. Online zie ik veel video’s van mensen die wel succes hebben – het kán dus prima goed gaan allemaal. Dit artikel dient dan ook als waarschuwing: als je hieraan begint, wees dan heel voorzichtig en secuur met de kit.