EZ Flash Parallel moet het vooral hebben van de levensduur

De EZ Flash Parallel is een flashkaart voor de Nintendo DS met een aantal unieke elementen, en een prijskaartje van meer dan 30 euro. Dat is flink aan de prijs, vooral in vergelijking met goedkope R4-kaartjes. Wat maakt deze kaart bijzonder?

Met het EZ Flash-team achter zich zou je snel verwachten dat de EZ Flash Parallel een schot in de roos is. Dit flashkaartje voor originele Nintendo DS-games kun je in ieder DS- en 3DS-systeem gebruiken en heeft een aantal unieke eigenschappen. Daar is het prijskaartje ook naar. Ik heb de kaart bij een Britse gameshop gekocht voor 37,30 euro. 6,47 euro daarvan is de Nederlandse btw. De Britse gameshop rekent geen verzendkosten naar Nederland. Al zou het ook kunnen dat die al standaard in de prijs verwerkt zitten. Dat is niet de checken; maar in totaal 37,20 euro, dus.

Als je dat afzet tegen allerlei R4-kaarten, de meest populaire flashkaarten voor de Nintendo DS, dan is dat twee, drie of zelfs bijna vier keer zo duur. Op websites als AliExpress kom je dergelijke kaartjes vaak voor een tientje of minder tegen. Wat maakt de EZ Flash Parallel dan zo bijzonder? Nou, de kaart heeft – toegegeven – een aantal unieke elementen. Denk dan aan het doorzichtige en strakke ontwerp, waarbij de micro-sd-kaart naar de zijkant verplaatst is. Zo weet je honderd procent zeker dat je hem er tijdens het spelen niet per ongeluk uitwipt.

Wat technische gegevens

Maar vergis je ook niet in de algemene kwaliteit van de cassette. Het omhulsel voelt ontzettend stevig aan en de micro-sd-kaart zit er heel stevig in. De cartridge gaat echt wel een tijd mee. Helemaal omdat de EZ Flash Parallel geen zogenaamde time bomb (tijdbom) heeft. Veel goedkopere flashkaarten hebben zo’n mechanisme ingebouwd om ervoor te zorgen dat gamers vaker zo’n kaart kopen dan eigenlijk nodig zou zijn; anders is er geen verdienmodel. De Parallel houdt er mogelijk ook ooit mee op, maar houdt het vermoedelijk langer uit dan de concurrentie.

Daarnaast biedt de EZ Flash Parallel standaard ntrboot aan. Daar hoef je dus niets extra’s voor te doen. Met die optie is het mogelijk een Nintendo 3DS van custom firmware te voorzien. Als je dus op zoek bent naar een flashkaart voor de Nintendo DS die dit standaard aanbiedt, dan moet je dus bij Parallel zijn. Dan nog moet je weten hoe je dat voor elkaar krijgt (en daar kun je online ongetwijfeld iets over vinden); maar dit scheelt een paar handelingen. De Parallel biedt derhalve wat extra gemak aan.

Fpga onder de motorkap

Waar online ook veel over te doen is, is de fpga-chipset aan boord van de kaart. Veel gebruikers hebben het idee dat die processor gebruikt kan worden voor het emuleren van games van andere consoles en handhelds. Maar voor zover ik weet – en daar informatie over kon vinden – is dit simpelweg het brein van de EZ Flash Parallel. Het is niet zo dat andere flashkaartjes niet zouden beschikken over zo’n cpu; dit zit dan meestal verstopt onder een zwarte blob op het moederbord. Veel makers willen niet prijsgeven hoe de kaart precies werkt, maar dat maakt EZ Flash niets uit.

Wat de kaart verder redelijk uniek maakt is de optie voor het soft resetten. Dat betekent dat je een game softwarematig kunt resetten, zonder de console te hoeven uitschakelen of terug te keren naar het hoofdmenu van de Nintendo DS. En hoewel het zo is dat de zogenaamde Wood-kernel (het centrale onderdeel binnen de software) actief onderhouden wordt door het EZ Flash-team, kunnen we ook zien dat die kern op dit moment weinig unieke eigenschappen aanbiedt. In het gebruik lijkt de EZ Flash Parallel daardoor veel op wat er al beschikbaar was.

EZ Flash Parallel is niet bijzonder

Dat is meteen de grootste kritiek vanuit de community en ook iets wat me zelf opvalt: deze flashkaart is niet zo bijzonder dat je er meer dan dertig euro voor zou hoeven neerleggen. Tenminste, niet in het gebruik. Wanneer je er een micro-sd-kaart in stopt (aanbevolen wordt niet voorbij de 32 GB te gaan, maar 64 en 128 GB werken ook) waar je al wat Nintendo DS-back-ups op hebt staan, dan is het opstarten een fluitje van een cent. Je selecteert het spel en de Nintendo DS doet de rest. Het is net alsof je dan een gewoon DS-speelt.

De interface oogt als een relikwie uit 2004 en doet ook sterk denken aan de eerdergenoemde R4-kaartjes. Dat is ook niet echt, omdat beide type kaarten op dezelfde kern draaien. Je kunt geen andere thema’s uitkiezen of het menu verder aanpassen, en dat is jammer. Verder biedt de omgeving ruimte aan voor cheats en middelen om antipiraterij-opties te omzeilen. Maar ook hier geldt, hierin is de EZ Flash Parallel niet uniek. Verder valt op dat er wat gestotter plaatsvindt bij bepaalde games en dat de Nintendo DS niet altijd meer in de slaapstand geplaatst kan worden.

Voor wie is deze kaart?

Daarentegen lijkt de EZ Flash Parallel wel iets energiezuiniger te zijn dan menig ander flashkaartje. Het verschil met originele Nintendo DS-spellen is amper merkbaar, en dat is een positief punt. Ook dat alles zo simpel werkt en het verder goed doet, is natuurlijk tof om te zien. Games op de sd-kaart plaatsen is net zo simpel als bestanden kopiëren en plakken, en even wachten tot alles over is. Maar dan nog blijft de vraag knagen: heb je zo’n DS-flashkaart nou echt nodig en als het antwoord ja is, waarom zou je dan voor de EZ Flash Parallel gaan?

Kijk, als je weet hoe je je eigen Nintendo DS-games moet dumpen (of back-uppen), dan weet je waarschijnlijk ook dat je daar als een gemodificeerd systeem voor nodig hebt. En als je al op dat punt beland bent, dan heb je mogelijk zelfs een Nintendo 3DS die DS-games (en meer) vanaf een sd-kaartje afspeelt. Zit je in die situatie, dan heb je vrij weinig aan de EZ Flash Parallel. Maar heb je alleen een DS, en wil je graag spellen spelen die door de community gedeeld worden, dan kan een flashkaart waardevol zijn. Dat is een vrij beperkte doelgroep, maar die bestaat.

EZ Flash Parallel kopen?

Het kan ook zijn dat je gewoon een goede flashkaart zoekt voor je DS-back-ups, ongeacht je systeem. Misschien speel je je eigen games wel het liefst op originele hardware, zonder die eventueel te hacken, en wil je niet steeds al die spellen meeslepen. Ook dan kan de EZ Flash Parallel uitkomst bieden. Je haalt dan een kaart binnen van een gerenommeerd merk, met een stevig omhulsel en de sd-kaart op een logische plek zit. De Parallel heeft daarnaast geen tijdbom, biedt standaard ntrboot aan en ondersteunt de optie voor soft resets.

Op zich maakt dat de EZ Flash Parallel tot op zekere hoogte uniek. Maar tegenover die eigenschappen staan veel dingen die we bij andere kaarten ook tegenkomen. Vooral het normale gebruik is niet echt eigen. Games opstarten, cheats gebruiken, de interface en meer – alles werkt zoals bij veel goedkopere R4-kaartjes. Door die hogere prijs ontstaan er toch (misschien onterecht) hogere verwachtingen, die die niet inlost. Toegegeven, andere kaarten gaan minder lang mee. Dat zou dan de voornaamste reden zijn voor de EZ Flash Parallel te kiezen.