Anbernic RG28XX verpakt krachtige handheld in klein formaat

De Anbernic RG28XX is een compacte handheld die iets wegheeft van de Game Boy Micro. Op de eerste plaats een ontzettend leuk hebbedingetje, maar is dit ook een volwaardige handheldervaring?

anbernic rg28xx review

Met de Anbernic RG28XX presenteert het Chinese merk zijn antwoord op de eerder aangekondigde Miyoo A30. Die laatstgenoemde handheld heb ik eind april besteld bij een Amerikaanse partij, maar heb hem nog niet binnen. Ik kan de retrohandhelds dus nog niet één-op-één vergelijken, maar dat komt in een later artikel wel. In beide gevallen gaat het in elk geval om een Game Boy Micro-achtig apparaat, met een lekker compact scherm, een broekzak- en handtasvriendelijk ontwerp en specificaties die op dit prijspunt weinig wensen overlaten.

Ik heb de Anbernic RG28XX direct na lancering besteld. Als je dat doet, dan krijg je meestal een paar euro korting. Op de website is die nu verkrijgbaar voor een prijs van 48 dollar (ongeveer 44,50 euro), maar ik kocht hem voor 43,99 dollar. Daar kwamen nog twaalf dollar aan verzendkosten en bijna twaalf dollar aan btw bovenop. Dat is dus twee keer zo’n elf euro. Onderaan de streep was ik dus bijna 63 euro kwijt aan deze gaminghandheld. Geen verkeerde prijs als je ziet wat je er allemaal op kunt spelen. Maar hoe ligt de RG28XX in de hand?

anbernic rg28xx review

Brede minihandheld

Omdat de Anbernic RG28XX zo’n compact formaat heeft, classificeer ik hem als een minihandheld. Daardoor valt die – wat mij betreft – in dezelfde categorie als de Miyoo Mini, Anbernic RG Nano en de Game Kiddy Pixel. Het grote verschil tussen al die handhelds en de RG28XX, evenals de A30, is dat dit een horizontaal georiënteerd product is. Daardoor leent het zich niet voor gaming met één hand; maar dat is waarschijnlijk niet de reden dat je hem in huis wil halen. Daar heb je immers die eerdergenoemde handhelds al voor.

Als je de Anbernic RG28XX in huis wil halen, dan doe je dat omdat je op zoek bent naar een kleine en comfortabele handheld. Ondanks dat formaat kun je hier toch heel prettig op gamen. Er is genoeg ruimte om beide handen kwijt te kunnen. Je vingers hoeven elkaar achterop niet eens te ontmoeten, waardoor je nooit het idee hebt dat die in de weg zitten. Het enige waar je je misschien overheen moet zetten, zijn de kleine knoppen. Elke knop op dit apparaatje is, waardoor je soms nog wel eens per ongeluk een knop onbedoeld kunt indrukken.

anbernic rg28xx review

Concessies die je kunt verwachten

Dat is haast onvermijdelijk. Maar ik merkte ook dat ik daar mettertijd aan begon te wennen, waardoor dat minder vaak gebeurde. Je zult in elk geval de power- en resetknop rechts nooit per ongeluk indrukken. Die zitten niet heel diep in de behuizing, maar wel diep genoeg om problemen te voorkomen. De d-pad is wel vreselijk. Niet alleen omdat die zo klein is, maar ook omdat die vaak valse diagonalen registreert. Dit is echt ondermaats en totaal niet wat ik van Anbernic gewend ben. Maar ergens moet je wel een designconcessie verwachten.

Daarnaast roepen de schouderknoppen gemengde gevoelens op. Laat ik vooropstellen dat de positionering heel goed is. Ze zitten bovenop aan de achterkant van de behuizing en laten zich redelijk goed bedienen. Je kunt met beide wijsvingers gemakkelijk de vier knoppen indrukken. Echter, ze zijn wel echt klein, klikken redelijk hard en zitten een beetje los, waardoor ze wat goedkoop overkomen. De schouderknoppen op een Game Boy Micro voelen veel beter aan. Maar eerlijk is eerlijk; die krijgen ook veel meer de ruimte, omdat het er maar twee zijn.

anbernic rg28xx review

Dreamcast, PSP, Nintendo 64 en Nintendo DS

Ondanks dat compacte formaat, biedt de Anbernic RG28XX toch nagenoeg dezelfde ervaring aan qua emulatie, software en gebruikersduur in vergelijking met de Anbernic RG35XX Plus en Anbernic RG35XX H. In vergelijking met de Plus zit er zelfs een iets grotere accu van (van 3.100 mAh), waardoor die een uurtje langer meegaat. Maar qua processor en werkgeheugen zijn de drie apparaten gelijk aan elkaar. Daardoor is het mogelijk hier – met enige moeite – PSP-titels op te spelen, en alles wat daarvoor uitkwam. Dat is een flinke prestatie, gezien de grootte.

Hoewel je hier dus een flink scala aan 3d-games op kunt spelen, is het nog even de vraag of je dat ook daadwerkelijk wil. Ja, Dreamcast, PSP, Nintendo 64 en Nintendo DS zijn technisch gezien mogelijk, maar de ervaring laat soms wat te wensen over. Dat is geen kritiek – maar meer een kanttekening. De Anbernic RG28XX heeft geen analoge knuppel(s), waardoor sommige spellen nou eenmaal lastiger te bedienen zijn. Daarnaast is er geen touchscreen aanwezig; maar als je Nintendo DS-games wil gaan spelen, dan hoeft dat niet per se een probleem te vormen.

anbernic rg28xx review

Maar eigenlijk tot aan de Game Boy Advance

Tijdens het spelen zul je merken dat de jongere systemen wat kunnen stotteren. De Anbernic RG28XX slaat dan wat beeldjes over om de boel soepel te laten draaien. Maar in het geval van de PSP haal je soms maar met moeite de helft van het aantal beoogde frames. Dreamcast doet het op zich goed, maar dat is sterk afhankelijk van het spel dat je speelt. N64 en DS zou ik zelf liever overslaan. Daarvoor duiken er teveel problemen op met zowel beeld als geluid. Dit systeem komt het best tot z’n recht wanneer je hier 2d-games op speelt, tot aan de Game Boy Advance.

Dan weet je zeker dat je verzekerd bent van een gave en soepele game-ervaring. De processor heeft dus meer in z’n mars en je zou daardoor kunnen denken dat het wellicht zonde is daar geen gebruik van te maken, maar daar denk ik anders over. Als je echt meer uit dit systeem zou willen halen, dan moet je even wachten totdat er custom firmware beschikbaar is. Daar wordt momenteel aan gewerkt. Niet alleen zodat de krachtigere systemen beter tot hun recht komen, ook vanwege een vervelend softwareprobleem waar de Anbernic RG28XX last van heeft.

anbernic rg28xx review

Vervelende softwareproblemen

De Anbernic RG28XX beschikt namelijk over een verticaal scherm dat horizontaal georiënteerd is. Dat merk je aan verschillende interface-elementen. Als je het volume bedient, of de fps-counter inschakelt, dan staan die op z’n kant. Ook kan het zijn dat het RetroArch-menu een kwartslag gedraaid wordt. Er zit dan niets anders op je handheld even op z’n zij te houden om te zien wat je aan het doen bent. Dit zit gameplay niet echt in de weg, en ik hoop dat Anbernic dit met een toekomstige software-update oplost. Tot die tijd is dit simpelweg vervelend.

Tenminste, het kan wel zijn dat dit je gameplay wat tegenwerkt. Maar alleen wanneer je de beeldverhouding wil aanpassen. Zo merkte ik de Dreamcast-emulator op dat het niet mogelijk is de verhouding aan te passen – want dan past die hem aan het verticale scherm aan. De horizontale oriëntatie verdwijnt dan. En dan krijg je echt een raar beeld voorgeschoteld. Nogmaals: dergelijke problemen zijn met updates of custom software op te lossen. De tijd zal het leren of dit ook echt gebeurt. Tot die tijd moet je het doen met de standaardsoftware.

anbernic rg28xx review

Anbernic RG28XX kopen?

Tot slot is het goed om te weten dat de Anbernic – net als veel voorgangers – ruimte heeft voor twee micro-sd-kaarten en een hdmi-poort aanbiedt. Daardoor is het mogelijk je games op een tv te spelen, eventueel met een gekoppelde bluetoothcontroller (al moet je op goed geluk hopen dat jouw controller werkt) of controller met draad. Je loopt dan wel tegen problemen aan binnen RetroArch, want die ziet die controller niet meteen als speler één. Het nadeel van de tv-stand is verder dat je de instellingen niet kunt aanpassen, waardoor je te maken krijgt met uitgerekt beeld.

Al met al is de Anbernic RG28XX een typisch Anbernic-product. Er is veel om van te houden, maar enkele (terugkerende) problemen gooien roet in het eten. Over het ontwerp kan ik kort zijn: je weet wat je in huis haalt en neemt dan genoegen met de concessies. Maar de ondermaatse software-ervaring is wel een flinke vlek op de ervaring. Los daarvan is de RG28XX prima geschikt waarvoor die bedoeld is: je neemt hem gemakkelijk ergens naartoe om even kort te kunnen gamen, met indrukwekkende prestaties. En dat kun je nog redelijk comfortabel doen ook.

De Anbernic RG28XX is verkrijgbaar via de officiële website.