Anbernic RG35XXSP windt er geen doekjes meer om

Alsof we de laatste tijd nog niet genoeg nostalgische retrohandhelds voorbij hebben zien komen, gooit Anbernic er een schepje bovenop met de Anbernic RG35XXSP. Dit model neemt het ontwerp van de GBA SP bijna helemaal over.

anbernic rg35xxsp review

Met de Anbernic RG35XXSP windt de fabrikant er geen doekjes meer om. Kijken we naar het assortiment van deze aanbieder, dan valt op dat er altijd – minimaal – een knipoog aanwezig is naar systemen die Anbernic probeert te emuleren. De RG35XX lijkt ontzettend op de ouderwetse Game Boy, terwijl de RG28XX leunt op het ontwerp van een Game Boy Micro. In beide gevallen zijn bepaalde afmetingen of designelementen net anders genoeg om toch te spreken van een afwijkend design. Maar dit nieuwe model komt wel heel dicht in de buurt van de bron.

Dan bedoel ik natuurlijk de Game Boy Advance SP. Als je de systemen naast elkaar zou zetten, dan vallen een aantal dingen op. De kleur (zilvergrijs) is nagenoeg identiek. Verder hebben beide handhelds bijna dezelfde soort actie- en schouderknoppen en lijkt het vouwmechanisme ook op elkaar. De Anbernic RG35XXSP is – ten opzichte van de Game Boy Advance SP – wel iets groter en dikker, en er is een groter scherm aanwezig. Maar als je snel een blik zou werpen op de Anbernic, dan zou je denken dat iemand ‘gewoon’ op een Advance SP aan het gamen is.

anbernic rg35xxsp

anbernic rg35xxsp

Jammer van de zijkanten

De verschillende poorten (hdmi-out, audiojack, usb-c en micro-sd-kaartsleuven) verraden echter al snel dat je te maken hebt met een retrohandheld. Ook het feit dat er twee extra schouderknoppen aanwezig zijn is opvallend. Daarnaast zijn de powerknop en andere extra knoppen aan de zijkant weggevers. Dat is oké, want die functionaliteit hebben we nodig voor de moderne mogelijkheden. Maar ergens vind ik het toch een beetje jammer en lui dat Anbernic voornamelijk de zijkant zo anders gemaakt heeft. Daar zitten twee redenen achter.

Ten eerste doet het een beetje af van het retrogevoel. De Game Boy Advance SP heeft een schuifknop waarmee je hem in- en uitschakelt, en een schuifregelaar voor het volume. Hoewel de nieuwe knoppen wel bijna op dezelfde plek zitten, voelt het systeem daardoor minder echt aan. En dat is jammer, want, ten tweede, vooral het uiterlijk van de Anbernic RG35XXSP is belangrijk. In een wereld waarin deze fabrikant verschillende soorten handhelds met dezelfde specs uitbrengt – met afwijkende (scherm)formaten – is design ontzettend belangrijk.

anbernic rg35xxsp

De klik van het scharnier

Omdat de Anbernic RG35XXSP nou eenmaal groter is, is alles ook een fractie groter op het apparaat. Dat geldt voor het scherm, maar ook voor de statuslampjes, knoppen en vierpuntdruktoets. De knoppen laten zich extreem comfortabel indrukken en geven een betrouwbare feedback, maar voelen aan de randen iets scherper dan ik zou willen. De fabrikant probeert hiermee in de buurt de komen van de gewone SP, maar daar zijn de knoppen wat ronder aan de bovenkant en daardoor wat zachter wanneer je er met je duimen langskomt.

De schouderknoppen zijn eveneens goed bereikbaar met je wijsvingers. Je kunt ze alle vier prettig bedienen met je vingertoppen. De d-pad heeft – net als de actieknoppen – dezelfde randen die net even te scherp zijn. Tijdens het spelen was ik wel actief de randen aan het ontwijken, waardoor mijn duimen soms wat vermoeid raakten. Aanvankelijk is dat een beetje vervelend, maar na een paar dagen ben je daaraan gewend. Het scharnier klikt zichzelf gelukkig goed vast in een fijne kijkhoek, en klapt naderhand ook weer lekker dicht.

anbernic rg35xxsp

Hetzelfde als de andere handhelds

Normaliter open ik met wat ik voor de retrohandheld betaald heb. Maar omdat het ontwerp in dit geval het belangrijkste is, heb ik daar voorrang aan gegeven. Hoe dan ook, ik heb de Anbernic RG35XXSP in de pre-orderperiode gekocht. Dan krijg je meestal korting van een paar euro. De handheld zelf kostte met 58,99 dollar en daar kwamen 12 dollar aan verzendkosten en 14,91 dollar aan btw bij. Dat levert een bedrag op van net geen 79 euro. Daarmee is de SP dus ongeveer even duur als de Anbernic RG35XX H, Anbernic RG35XX Plus en Anbernic RG Arc.

Qua prestaties mag je emulatie van hetzelfde niveau verwachten. Dreamcast werkt: niet perfect, wel acceptabel. Datzelfde geldt voor Nintendo 64 en DS en PSP. Omdat er geen analoge knuppel aanwezig is, laten veel games zich moeizaam bedienen. Ook heeft de RG35XXSP geen touchscreen, waardoor een aantal DS-games bijna onspeelbaar zijn (maar niet helemaal…). Alles tot aan de Game Boy Advance werkt nagenoeg perfect op deze handheld, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken. SNES, Mega Drive, Game Boy, alles draait gelukkig soepel.

anbernic rg35xxsp

RetroArch of eigen omgeving?

Nu ga ik misschien een beetje te vlot langs de emulatiekwaliteit. Maar als je bekend bent met Anbernic, dan weet je inmiddels wat de hardware en software samen te bieden hebben. Dat is dus voor de RG35XXSP niet anders. Ben je een nieuweling? Geen probleem: in dat geval is het goed om te weten dat Anbernic een eigen Linux-omgeving aanbiedt. Binnen die Game Rooms tref je basale functies aan zoals save states en verschillende type beeldlagen (overlays). Hoewel alles in principe werkt, is de eigen software-omgeving ontdaan van uitgebreide mogelijkheden en presteert niet elke console even goed.

Voor meer opties en betere ervaringen kun je beter de RetroArch-app openen. Daarmee krijg je volledig toegang tot alles wat die populaire emulator te bieden heeft. Niet alleen zijn hier veel meer overlays beschikbaar, ook kun je externe controllers beheren en aanpassen en werkt de hdmi-out wat beter. Kortom: door RetroArch boven de andere omgeving te verkiezen, krijg je toegang tot een veel betere ervaring. De Anbernic-opties laten zich echter lenen voor snelle gamesessies zonder al te veel gedoe en instellingen, waardoor een leek of jonger persoon zich er snel thuis in zal voelen.

anbernic rg35xxsp

Anbernic RG35XXSP kopen?

Anbernic probeert met de Anbernic RG35XXSP verder in te spelen op de nostalgische gevoelens die veel mensen van boven de dertig hebben voor de Game Boy Advance SP. Dat is prima natuurlijk, maar ondertussen blijven enige verbeteringen op het gebied van hardware of software uit en hebben we nog steeds te maken met dezelfde hardware als pakweg een half jaar geleden. Ook dit hoeft geen probleem te zijn gezien de prijs – maar ik vermeld het er toch bij om een eventuele teleurstelling te voorkomen. Dit model is niet beter dan de RG35XX Plus.

Een positieve draai aan dit verhaal is dat Anbernic voor iedereen wat wils aanbiedt. Houd je meer van de originele Game Boy? Dan is die Plus wellicht is. Ben je fan van de Micro? Werp dan een blik op de RG28XX. Vind je een horizontaal model beter? Check dan de RG35XX H eens. De Anbernic RG35XXSP is dezelfde verzameling interne onderdelen (op de accu na, die met 3.300 mAh zo’n acht uur meegaat), maar dan opnieuw verpakt in een ander jasje. Ben je iemand die goed gaat op een clamshelldesign, dan is er nu eindelijk een model voor jou uitgebracht.


Je koopt de Anbernic RG35XXSP onder meer op de officiële website.

5 gedachten over “Anbernic RG35XXSP windt er geen doekjes meer om

  1. Beste Wesley,

    Ik lees in je review dat SNES games ook goed draaien, maar als ik andere reviews lees en bekijk op YT dan hoor ik dat SNES dus amper of belabberd draait. Dit is voor mij wel een GO of een NO GO om het apparaat wel of niet te kopen, maar jij hebt meerdere SNES games uitvoerig getest neem ik aan? Ook de zwaardere titels of alleen de SLOW-PACED games?

    1. Waar heb je dat gezien? Ik ben namelijk geen problemen tegengekomen met de games die ik geregeld speel. Weet ook niet wat voor soort instellingen of software andere reviewers gebruiken, maar ik gebruik de RetroArch-app op stock firmware en pas aanvankelijk niets aan. Als het dan al goed werkt, kan het vaak alleen maar beter worden (mits je weet wat je doet).

      1. Dacht dat ik dat op YT hoorde van Tech Dweed en/of Wulf Den… Het ging dan vooral om de zwaardere SNES games waarbij je last kreeg van framedrops en stotterende audio, volgens mij had Final Fantasy VI daar vooral veel last van, ook draaide Donkey Kong Country niet echt soepel…

        1. Hmm oké. Yoshi’s Island werkt dan weer perfect, dus weet dan niet wat er verder nog speelt. Ik heb er in elk geval geen last van. De games draaien hier soepel en op volle snelheid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.