Amazon Luna+ kan retroliefhebbers een tijdje bezighouden

Amazon Luna is een gamestreamingdienst waar je veel soorten games op aantreft, waaronder retrogames. Maar is dit ook een goede optie voor retrogamers en in hoeverre kun je games naar handhelds streamen? We bekijken het allemaal in de review.

Met de dienst Amazon Luna kun je games streamen naar zo’n beetje elk apparaat met een beeldscherm. Ik heb Luna de afgelopen weken getest op een tablet, smartphone, tv, laptop en handhelds, en heb daarbij voornamelijk de draadloze Luna-controller gebruikt. Je betaalt 70 euro voor die controller en ook nog eens 9,99 euro per maand voor het abonnement, dat Luna+ heet. Amazon Luna is sinds 2022 beschikbaar in de Verenigde Staten en sinds juli 2024 ook in Nederland. Voor ons is dan de vraag: hoe interessant is dit voor retrogamers?

Wat is Amazon Luna?

Je kunt Amazon Luna eigenlijk op elk apparaat spelen dat beschikt over een browser. Je hebt daardoor in theorie de vrijheid om te spelen waar en wanneer je maar wil. De gamestreamingdienst is daardoor in elk geval beschikbaar op Android, iOS, Windows, macOS en de verschillende Amazon-apparaten. Denk dan aan de Fire Tablet en Fire TV. Op moment van schrijven is er helaas nog geen app beschikbaar voor Android (TV), iOS, tvOS en andere mediaspelers, maar een select clubje Samsung-tv’s ondersteunt de streamingdienst nu al wel.

Daarmee hebben we eigenlijk meteen één van de grootste nadelen van Amazon Luna te pakken: het gebrek aan apps. Je kunt de dienst op bijvoorbeeld Android en iOS alleen binnen een browser gebruiken. Omdat er nog geen echt breed beschikbare app voor smart tv’s zijn, zal de kans klein zijn dat je een game op het grote scherm speelt. Dat kan wel met een omweg, bijvoorbeeld een hdmi-kabel vanuit een bronapparaat of een browser op je tv, maar gebruiksvriendelijk is anders. Hopelijk kijkt Amazon daar op korte termijn nog naar.

De Amazon Luna-controller

Hoewel je de Amazon Luna-controller kunt kopen, is dat niet verplicht om de games te spelen. Uiteraard is de gamepad geoptimaliseerd voor cloudgaming, en sluit je hem – net als de Google Stadia-controller hiervoor – direct aan op je wifi-netwerk. De controller ligt lekker in de hand en de verbinding is in al mijn testsessies stabiel gebleven. Die verbinding is wel afhankelijk van het apparaat waarop ik speel, aangezien wat tragere apparaten soms wat last hebben van vertraging. Je kunt er tevens voor kiezen de Luna-controller via bluetooth te verbinden en dat is dan weer handig voor wanneer je onderweg op je smartphone gamet.

Gelukkig kun je Luna met andere controllers bedienen. Vooralsnog zijn dit alleen de Dualshock 4 van de PlayStation 4 en Xbox One-controller, maar dan nog is het fijn dat je nergens aan vast zit of op kosten gejaagd wordt. Speel je op pc? Dan kun je leunen op je vertrouwde toetsenbord en muis. Ik heb de dienst ook op handhelds getest, waaronder de kersverse Odin 2 Mini en cloudconsole Abxylute, en in allebei de gevallen herkent de streamingdienst de knoppeninvoer snel. Op de Abxylute kom ik wat van die genoemde vertraging tegen en vermoedelijk komt dat door de cpu. Op de Nvidia Shield kom ik ook hier en daar een hik tegen, omdat de browser officieel niet ondersteund wordt.

Games spelen

Je kunt op verschillende manieren games spelen met Amazon Luna. Met een abonnement op Luna+ krijg je toegang tot honderd roulerende games per maand. Daarmee heeft Luna hetzelfde voor- en nadeel als zo’n beetje elke andere streamingdienst: sommige content verdwijnt mettertijd, waardoor die niet meer beschikbaar is. Zit je net lekker te spelen, dan kan het zomaar zijn dat het spel onbereikbaar is. Verder kun je content kopen en kun je games uit andere bibliotheken benaderen, zoals Ubisoft+, GOG en Epic Games. Dan speel je je eigen spellen.

amazon luna controller

Daarnaast krijg je met een abonnement op Amazon Prime maandelijks gratis games in je bibliotheek, die eveneens rouleren. Er zijn ook games die altijd beschikbaar zijn met een Prime-abonnement, zoals Fortnite. Je hebt daarvoor géén Lunaabonnement nodig en ook geen Luna-controller. Aangezien Amazon Prime 5 euro per maand kost, is de kans groot dat je dat abonnement al hebt, waardoor je dus voor een relatief laag bedrag de dienst kunt uitproberen. Dan kijk je gewoon of de snelheid, vertraging en beeldkwaliteit je bevalt voordat je overgaat tot de aankoop.

En hoe zit het met de retrogames?

Omdat Amazon Luna+ een roulerende bibliotheek heeft, is het moeilijk te zeggen of het aanbod retrogames altijd gelijk blijft. Maar op moment van schrijven zijn er toffe titels die je kunt spelen. Denk dan aan Metal Slug, King of Fighters ’97 Global Match, de twee Earthworm Jim-games, zowel de Castlevania- als Contra-collectie, de Yakuza-serie en nog meer. Verder tref je er allerlei titels op aan met een retrosaus, zoals Sonic Mania (mijn favoriete Sonic-game in jaren), een aantal Shantae-games, Fallout 3 en Fallout New Vegas (die reken ik al mee als retro), Cuphead en meer.

amazon luna controller

Toegegeven, het retrogame-aanbod voelt een beetje aan als een ondergeschoven kindje. De nadruk ligt voornamelijk op nieuwe titels. Maar tussen die nieuwe titels tref je ook Sonic Colours Ultimate, The Witcher 2, Stardew Valley, Spongebob Squarepants: Battle for Bikini Bottom Rehydrated en allerlei Lego-games aan. Hoe lang deze games allemaal speelbaar zijn, durf ik niet te zeggen. Het aanbod retrogames valt nu tegen dus, toch valt er toch genoeg te beleven en kan de dienst je maandenlang zoet houden. En anders heb je Antstream Arcade nog.

Nog genoeg op aan te merken

Hoewel ik vaak merk enthousiast te worden van dit soort ‘nieuwe’ technologie, en al snel tevreden ben wanneer games toegankelijk zijn, zich goed laten bedienen én er scherp uitzien, valt er toch nog genoeg aan te merken op Amazon Luna. Zo vind ik de interface alles behalve overzichtelijk. Zodra je op landingspagina komt, krijg je gewoon wat games te zien, en that’s it. Je kunt niet echt sorteren op ‘retro’, maar moet het doen met een categorie als ‘Arcade’. En anders moet je specifiek op gametitel of uitgever zoeken om te kijken wat er zoal beschikbaar is.

amazon luna controller

Verder is ook niet meteen duidelijk welke games precies van jou zijn, welke games aangeboden via een dienst en welke games je moet kopen. Er is wel een kopje met ‘Koop en speel’, maar dat is niet de enige plek waar je aan te kopen games in aantreft. Soms ben je lekker aan het bladeren en zie je opeens een titel staan waarvan je denkt: oh, die wil ik wel spelen; om er vervolgens achter te komen dat je die voor enkele tot tientallen euro’s moet aanschaffen. Dat is een bittere pil af en toe. Een sectie met Spelen en een sectie met Kopen is wat gebruiksvriendelijker (maar commercieel waarschijnlijk minder interessant).

Amazon Luna de moeite waard?

Maar onderaan de streep vind ik wel dat Amazon Luna de moeite waard kan zijn voor iedereen die zonder gedoe gewoon af en toe een spelletje wil spelen. Er zijn een handjevol retrotitels beschikbaar en anders tref je er remakes en retrolikes op aan. Helemaal prima. Je hebt bovendien de vrijheid om je eigen bibliotheek van een aantal andere diensten te synchroniseren, waardoor je het aanbod in elk geval op persoonlijk vlak kunt uitbreiden. De verbinding is stabiel, de games ogen prachtig en de vertraging is – in mijn huis – meestal nihil (afhankelijk van de hardware). Dat je ook gewoon op handhelds kunt spelen, is helemaal tof.

Als ik dan toch nog wat verbeteringen mee mag geven, dan hoop ik dat Amazon Luna meer voor de retrogemeenschap gaat doen. Daar zit immers een gigantische markt die je niet mag overslaan, al is het maar in de naam van gamebehoud. Bovendien hoop ik dat de dienst toegang krijgt tot save states, (retro-)achievements en meer functies die we in emulators aantreffen. Meer zeggenschap over de kwaliteit zou ook fijn zijn (los van 720p en 1080p), zodat je zelf kunt bepalen hoeveel data de dienst verbruikt. Er valt dus nog genoeg te verbeteren, maar mijn twee weken met Amazon Luna zijn in elk geval goed bevallen.

Het pr-bureau dat Amazon aangenomen heeft om de streamingdienst onder de aandacht te brengen, heeft mij een controller opgestuurd en een jaarabonnement op Luna+ gegeven met als doel de dienst te recenseren. Mocht je interesse hebben in de Luna-controller, dan kun je die het beste bij Amazon zelf aanschaffen.