GBA TX Cart verwondert met zijn eenvoud

De GBA TX Cart is zo’n magisch product dat schittert in eenvoud. Met deze accessoire tover je een Game Boy Advance om tot een bluetoothcontroller. Vervolgens kun je die gebruiken op Nintendo Switch, Android, pc en meer platformen.

gba tx cart review game boy micro

Een accessoire als de GBA TX Cart laat zien dat er nog steeds meer dan genoeg te beleven valt als liefhebber van de Game Boy Advance, Advance SP of Micro. Zo zijn er onlangs meerdere retrohandhelds verschenen die het design van de SP nabootsen (zoals de Anbernic RG35XXSP) of zich hevig laten inspireren door de Game Boy Micro (zoals het recente aanbod van Anbernic en Miyoo). Daarnaast kun je GBA’s nog altijd consolizen en is het mogelijk, zonder al te veel technische kennis, een modern, verlicht scherm in te bouwen. Gewoon, met originele hardware.

De maker van de GBA TX Cart grijpt terug naar een idee dat Nintendo begin 2000 ook al had: de Game Boy Advance als controller gebruiken. Vroeger kon je dat doen met een Nintendo GameCube en een speciale linkkabel. Maar dit werkte alleen met  The Legend of Zelda: Four Swords Adventures, de Game Boy Player, Nintendo Puzzle Collection, Pacman VS en WarioWare, Inc.: Mega Party Game$!. Dankzij de nieuwe cartridge kun je de GBA als controller inzetten op apparaten met Windows, Android, Linux en macOS – en alles werkt ontzettend simpel.

gba tx cart nintendo switch

Dure gadget

Voordat ik er dieper op inga, wil ik eerst het grootste nadeel behandelen: de prijs. Om de Bluetooth GBA TX Cart van InsideGadgets in Nederland te krijgen, moest ik relatief diep in de buidel tasten. De cart zelf kost 90 dollar (iets meer dan 83 euro). Daar komen nog verzend- en verwerkkosten bij (van 24 dollar, of iets meer dan 22 euro) en btw (van eveneens 22 euro). Al met al ben je dus zo’n 130 euro kwijt, afhankelijk van de wisselkoersen. Dat is echt een hoop geld om je GBA in een controller te veranderen, helemaal als je weet waar de cart op gebaseerd is.

De GBA TX Cart deelt zijn basis met de 8bitdo Zero 2-controller. Die controller kost twee tientjes. Nu snap ik dat de cart een totaal ander product is. Maar het punt is: je moet deze cart niet aanschaffen omdat je denkt goedkoper uit te zijn. Je koopt dit soort gadgets, of randapparatuur, omdat je dat leuk vindt en het geld eraan uit kunt geven. Of omdat je gewoon nieuwsgierig bent, zoals ik, en graag met de wereld deelt wat de gemeenschap van retrogamers nu weer bedacht heeft. Met de prijs hebben we meteen het grootste nadeel gehad – dus dat is positief.

gba tx cart bluetooth

gba tx cart bluetooth

Nintendo Switch, 8bitdo-ontvangers en meer

Nee, de GBA TX Cart is geen product dat je écht nodig hebt. Maar op RetroReady besteed ik eigenlijk aan dat type producten; dit is immers een hobby. Als je besluit de cartridge in huis te halen, dan is het handig om te weten waar je hem allemaal mee kunt verbinden. Via bluetooth koppel je hem moeiteloos aan de Nintendo Switch (met firmwareversie 1.0 of hoger), Nintendo Switch Lite (9.0 of hoger), Windows 10 (of later), macOS (10.10 of hoger), Android (versie 9.0 of hoger), Raspberry Pi (bluetoothversie 2.0 of hoger) en natuurlijk 8bitdo-ontvangers.

De cartridge werkt daarnaast – en in principe – met elk apparaat dat Game Boy Advance-cartridges accepteert. Zelf heb ik daar een flinke verzameling van. Ik heb de GBA TX Cart getest op de Analogue Pocket, Game Boy Advance, Game Boy Advance SP, Game Boy Micro, Nintendo DS en de DS ML. Ook heb ik nog een DS Lite, maar daar kon ik zo snel de oplader niet voor vinden. Op alle apparaten werkt het systeem hetzelfde: met een simpele druk op de knop kies je het type apparaat uit waarmee je verbinding wil maken, waarna je de boel kunt koppelen.

gba tx cart zero 2

gba tx cart gba sp

Lekker snel aan de slag

Hoe je bluetooth activeert op de verschillende platformen, dat weet je waarschijnlijk al. Maar als je die opties niet kunt vinden, dan staan ze tussen de snelle instellingen. Denk dan aan een systeemvak, het snelle menu of het bedieningspaneel. De cartridge legt goed uit, na het aanzetten, wat je moet doen om hem in de zoekmodus te plaatsen. Als je die stappen opvolgt en via het te koppelen apparaat op zoek gaat naar nieuwe devices, dan kun je de koppeling maken door 8bitdo Zero 2 te selecteren. Met een simpele tap of druk op de knop maak je verbinding.

En that’s it, eigenlijk. Vanaf dat punt kun je de games op het gekoppelde platform bedienen. Soms ook allerlei interface-elementen, zoals op retrohandhelds. Nu kun je bijvoorbeeld door het menu navigeren met de originele GBA SP-knoppen op de Anbernic RG35XXSP of de originele Game Boy Advance gebruiken wanneer je de GBA-games opstart via Nintendo Switch Online. Met de vertraging op de lijn zit het ook heel goed: met een verversingssnelheid van twee milliseconden, merk je geen ruis op de lijn. Ik heb er daardoor prettig mee kunnen gamen.

gba tx cart Nintendo ds

GBA TX Cart kopen?

Uiteindelijk ben ik alleen problemen tegengekomen op de Nintendo DS ML. Heel erg vind ik dat niet, omdat dit geen officieel product van Nintendo is. De d-pad naar links wordt niet geregistreerd, maar voor de rest doet het cartridge het wel. Verder is het opvallend dat de A- en B-knoppen soms omgedraaid zijn. Helaas is dat probleem (nu niet) te fixen, maar wellicht komt dat in een latere firmware-update. Wel is het mogelijk A en B via X en Y te bedienen en de d-pad de functie van een analoge knuppel mee te geven. Meer daarover lees je op de officiële website.

Is dat nou echt een essentiële gadget die ik iedereen aanbeveel? Nee, zeker niet. Maar mocht je het fijn vinden om je oude GBA-games op moderne hardware met de originele indeling en dat authentieke gevoel te spelen, dan is dit wel een gemakkelijke en toegankelijke oplossing. Je hoeft de GBA-hardware zelf niet aan te passen en de cartridge alleen in z’n slot te doen. Daarna kun je genieten van die fijne knopjes en die comfortabele vorm die je gewend bent. De prijs is het grootste en wat mij betreft ook het enige nadeel – zo goed werkt dit product gewoon.

Nog een tip: je kunt de controller ook aan een iPhone koppelen, waar je je GBA-games middels de Delta-emulator kunt spelen.