Evercade VS-R geeft twijfelaars een tweede kans

Evercade brengt met de Evercade VS-R een nieuwe variant van zijn trouwe console op de markt. En er is niet veel veranderd. Daar kan een logische reden voor zijn — het zit de beleving in elk geval niet in de weg.

Evercade VS-R review

De Evercade VS-R is een nieuwe console waar je speciale cartridges in stopt. Tenminste, echt nieuw is dit product niet, want is het in feite een heruitgave van de eerder gelanceerde Evercade VS. Met de VS-R kan de fabrikant dezelfde console voor een paar tientjes minder aanbieden. In een wereld waarin alles duurder wordt, voelt dat aan als een verademing. Waarom Evercade dezelfde console nu goedkoper aanbiedt, is niet duidelijk. Maar ik verwacht dat het iets te maken heeft met een nieuwe spelersbasis aanboren, die vervolgens de cartridges koopt.

En daar is niets mis mee. Een platform is vaak pas financieel succesvol wanneer spelers games kopen. In dat kader zie ik het voor me dat de Evercade VS-R een nieuw publiek aanboort. In dat publiek zitten waarschijnlijk ook mensen die voorheen twijfelden over de hardware en de games. Nu de prijs wat lager is, is de investering minder heftig en zal dat mogelijk mensen over de streep trekken. De VS-R heeft een adviesprijs van 109,99 euro, terwijl de VS destijds 129,99 euro kostte. De besparing lijkt misschien niet veel, maar is toch een verschil van bijna twintig procent.

Evercade VS-R review

Evercade VS-R review Evercade VS-R review

Evercade VS-R review

Evercade in de notendop

Mogelijk is niet iedereen bekend met dit merk. Voor meer informatie wil ik je doorverwijzen naar de eerder gepubliceerde review van de Evercade EXP-handheld. Dat is sowieso een aanrader als je op zoek bent naar een goedkope manier om legaal te retrogamen. Het idee achter de VS(-R) is voor een groot deel gelijk aan de EXP. Je koopt de hardware en kunt vervolgens voor twintig tot 25 euro verschillende cartridges kopen met allerlei games en verzamelingen. Dat de cartridges zo betaalbaar zijn, maakt Evercade een leuk systeem om voor te verzamelen.

Zelf vind ik het een fijne manier om kennis te maken met allerlei games die ik vroeger niet heb kunnen spelen. Dat ik nu van retrogaming houd, komt onder meer doordat ik vroeger veel gemist heb. Ik wil daar eigenlijk nog ‘natuurlijk’ achter zetten, want in de jaren negentig was ik te jong om zelf games te kopen en toen ik mijn eerste SNES kocht had ik al wat spelcomputers overgeslagen. Veel games ken ik dus niet en met mijn groeiende verzameling cartridges kan ik ze toch beleven. En dat gaat heel gemakkelijk met dit soort systemen, want je hoeft niet te rommelen met allerlei converters.

Evercade VS-R review

Evercade VS-R review

Evercade VS-R review

Evercade VS-R review

Het gemak van Evercade VS-R

Net zoals de eerste Evercade VS, sluit je ook de Evercade VS-R aan via een hdmi-kabel op een tv of monitor. Alle games worden automatisch opgeschaald naar een kraakheldere full hd-resolutie. Je kunt het beeld vervolgens op verschillende manieren indelen: met een pixelperfecte, schermvullende of normale weergave (die tussen de twee andere opties in zit). Daarnaast kun je scanlijnen toevoegen voor dat authentieke effect – maar in mijn mening worden games daardoor te donker om er echt van te genieten. Kan voor jou anders zijn.

Bij de Evercade VS-R krijg je twee dingen: een controller en de verzameling Tomb Raider-games. Het gaat om de heruitgave van de collectie van de eerste drie games in de serie, die je ook elders kunt spelen. Maar hier krijg je hem dus gewoon in het pakket. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat de controller niet jé-van-hét is, want daarvoor zitten de schouderknoppen te dicht op elkaar en voelen de knopjes te los aan. Maar dat hoeft geen probleem te zijn, want je kunt ook andere usb-controllers gebruiken. Denk dan bijvoorbeeld aan een moderne Xbox-controller.

Evercade VS-R review

Evercade VS-R review

Evercade VS-R review

Evercade VS-R review

Wat is er dan wel nieuw?

Tot op heden kun je deze review ook gebruiken voor het eerste model, aangaande de hardware. Wat is er dan nieuw aan de Evercade VS-R? Nou, de behuizing. Die is nu een soort houtskoolgrijs gecombineerd met turquoise details. Ik ga daar zelf wel goed op, en vind het een mooiere kleurencombinatie dan de oude (die wit met rood is). De controller neemt dezelfde kleuren over. Daarnaast is er de tate-modus, waarbij je shoot-em-ups in de oorspronkelijke beeldstand kunt spelen. Die hebben een verticaal beeld en passen dus niet goed op breedbeeldschermen.

Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is je beeldscherm kantelen. Nu zie ik dit niet gebeuren voor de mensen die hem aan een tv koppelen. Maar als je een moderne monitor hebt, een die ook verticaal gebruikt kan worden, dan is dat een perfecte match. Deze modus is ook aanwezig op de Evercade EXP, waar je het systeem natuurlijk wat gemakkelijker omdraait. Desondanks is het een leuke toevoeging. Verder is de interne hardware hetzelfde gebleven, zodat de fabrikant zich qua updates op allebei de systemen kan blijven focussen. Er is dus geen onderscheid.

Evercade VS-R review

Evercade VS-R review

Evercade VS-R review

Evercade VS-R kopen?

Zelf vind ik dat wel een prettig idee, dat gebrek aan verschillen. Want dat houdt in dat allebei de consoles dezelfde updates gaan krijgen, en dat er dus geen kloof in de gebruikersbasis ontstaat. Bovendien loop je als speler van het eerste uur niets mis, of je nu de oude of nieuwe hardware hebt. Het is wellicht een beetje een vreemde aanpak in een industrie waar alles draait om innovatie en dingen mooier maken, maar laten we eerlijk zijn: Evercade is altijd een beetje een vreemde eend in de bijt geweest. Maar dat vind ik dan ook de kracht van dit merk.

Ik kan dit systeem dan ook van harte aanbevelen aan iedereen die nog twijfelt over de Evercade VS. En als je oude VS stuk is, heb je met dit model een prima back-up die goedkoper is dan het eerste model. Natuurlijk vallen er ook wat dingen tegen, zoals de controller, wat vreemde menuvertalingen en het langzame opstarten, maar wat mij betreft zijn dat geen dealbreakers. Daar tegenover staan savestates en de optie om knoppen anders in te delen. En meer dan dit heb je ook eigenlijk niet nodig als je gewoon lekker oude spelletjes wil spelen op een moderne tv.

De Nederlandse importeur van Evercade heeft me een Evercade VS-R opgestuurd zodat ik die kon recenseren. Daar zat ook nog een extra game bij: de Thalamus Collection. De console en games hoeven na de reviewperiode niet terug.