Powkiddy RGB20 Pro experimenteert, faalt

De Powkiddy RGB20 Pro is een beetje een vreemde eend in de bijt, vanwege een hoge doch afwijkende beeldresolutie. Ik vraag me hardop af wat precies deze propositie zo interessant maakt, want geen enkel spel komt volop tot z’n recht op dit apparaat.

powkiddy rgb20 pro

Wat ik zo kan waarderen aan de Powkiddy RGB20 Pro is dat de Chinese fabrikant laat zien dat het niet bang is te experimenteren met z’n hardware. Dat heeft in het afgelopen jaar wat unieke, veelbelovende en goed beoordeelde hardware opgeleverd, waarvan de V10 een uitblinker is. Wat precies het idee achter de RGB20 Pro is, is mij een raadsel. Want door het afwijkende scherm heb ik niet het idee dat retrogames tot hun recht komen. Ook de processor doet de term Pro weinig eer aan. Wat is er aan de hand?

Voordat ik daar antwoord op kan geven, wil ik eerst de nodige context benoemen. Om de Powkiddy RGB20 Pro hier in Nederland te krijgen, heb ik in totaal 78,40 euro betaald. Dat is inclusief btw; dit merk rekent doorgaans geen verzendkosten. Daarmee valt de retrohandheld in de bovenste regionen van betaalde handhelds. Als ik een beetje op de zaken vooruitloop, dan wil ik duidelijk maken dat je eigenlijk te veel betaalt voor wat je krijgt. Op het eerste gezicht lijkt het nog wel wat te zijn, maar schijn bedriegt.

powkiddy rgb20 pro

Scherm met afwijkende resolutie

Dat heeft alles te maken met dat display. De Powkiddy RGB20 Pro beschikt over een 3.2 inch lcd-scherm met een ouderwetse resolutie van 1024 bij 768 pixels. Dat doet sterk denken aan oude Windows XP-computers, maar daar heb je als retrogamer helaas weinig aan. Natuurlijk is een hoge resolutie mooi meegenomen; maar je kunt nu eigenlijk geen enkel spel perfect opschalen zonder ergens zwarte randen of aliasing tegen te komen. Gelukkig valt die aliasing niet echt op, maar je moet er wel rekening mee houden dat je dit kunt tegenkomen.

Toegegeven, voornamelijk voor 4:3-games doet de fabrikant zijn best om die zwarte randen te verbergen. Maar die komen meteen in beeld wanneer je het RetroArch-menu (de hoofdemulator) oproept. Aan de kleuren en helderheid ligt het gelukkig niet. Die onderdelen zijn even goed als op andere handhelds. Ik wil het probleem ook niet groter maken dan het is. Maar Powkiddy maakt het vooral zichzelf moeilijk door betaalbare handhelds uit te brengen die al ontzettend goed met 4:3-games omgaan, zoals de Powkiddy RGB10X.

powkiddy rgb20 pro

Het ergonomische ontwerp

Toch heb ik tijdens de recensieperiode de Powkiddy RGB20 Pro kunnen waarderen om zijn ergonomische ontwerp. Dat is misschien een beetje een gekke opmerking over een verticale handheld, omdat die over het algemeen minder lekker in de hand liggen dan horizontale varianten. Maar het lange ontwerp biedt genoeg ruimte aan voor mijn duimen, handpalmen en vingers. Mijn duimen rusten comfortabel op de knoppen voorop en kunnen overal goed bij, terwijl het systeem prima in mijn handpalmen rust.

Achterop zitten vier knoppen, die je heel gemakkelijk met je wijsvinger bereikt. Hoewel je die buttons prima indrukt, heb ik toch gemerkt dat het schuine ontwerp van de buitenste knopjes voor problemen kunnen zorgen. Die houd je soms ook ingedrukt wanneer je dat niet te bedoeling is (iets wat Anbernic oploste met de RG406V ten opzichte van de RG405V). De kleine analoge sticks voelen helaas stijf aan en geven gevoelsmatig niet de vrijheid die je wel zou verwachten van dit soort Nintendo Switch-achtige pookjes.

powkiddy rgb20 pro

Emuleren tot aan PS1

Nu zul je die pookjes wellicht weinig gebruiken. Want Powkiddy heeft de Powkiddy RGB20 Pro voorzien van de RK3566-processor, die ook in de Powkiddy X55 en RGB10MAX3 zit. Hoewel deze chipset krachtiger is dan de variant in de RGB20SX, RGB30 en V10, zijn de prestatieverschillen niet groot genoeg om echt verschil te maken voor veel 3d-games. Technisch gezien kun je hier je verzameling Nintendo 64, Dreamcast- en PSP-games op spelen, maar echt gelukkig wordt je daar niet van. Daarvoor zijn er teveel probleem.

Zo stottert de audio al heel snel tijdens het spelen en kom je veel schokken tegen in de gameplay, omdat 3d-games na de eerste PlayStation simpelweg niet op hun volle snelheid kunnen draaien. Ik heb wat emulatorinstellingen aangepast om te kijken of ik de prestaties kan verbeteren, maar ik ben nooit op de 60 frames per seconde uitgekomen (terwijl die voor veel games wel beschikbaar moet zijn). Je zult het dus voornamelijk op 2d-games houden, die zijn uitgebracht voor 8-, 16- en 32-bit-systemen. Waar op zich niets mis mee is.

powkiddy rgb20 pro

De helft goedkoper

Maar als dat je doel is, dan bestaan er betere handhelds. Niet alleen van de concurrentie trouwens, maar ook van Powkiddy. Retrohandhelds die bovendien bijna de helft goedkoper zijn. En dat is wat ik aan het begin van deze recensie bedoelde te zeggen met dat je voor dit apparaat te veel betaalt. Bovendien kun je dan voor een model met een passend scherm kiezen, waardoor bijvoorbeeld GBA-spellen of juist de games voor de SNES en Mega Drive goed tot hun recht komen. En anders die van de Game Boy wel.

Aan veel overige aspecten ligt het trouwens niet. De Powkiddy RGB20 Pro heeft gewoon 1 GB aan werkgeheugen, wat voor het gros van de systemen genoeg moet zijn. Bovendien is de d-pad goed in het voorkomen van valse diagonalen. Het enige wat me naast het scherm echt tegenvalt, is de geluidskwaliteit. Normaliter benoem ik dat weinig, omdat het meestal wel goed zit. Maar op dit apparaat klinkt audio schel en onaangenaam op hogere volumes. Gelukkig kun je een koptelefoon aansluiten via de koptelefoonaansluiting.

powkiddy rgb20 pro

Powkiddy RGB20 Pro kopen?

Onderaan de streep geef ik de Powkiddy RGB20 Pro een negatief koopadvies mee. Ik kan me niet voorstellen dat er echt iemand op dit model zit te wachten. Daarvoor stellen het scherm en de audiokwaliteit teleur, en doet het model de term Pro weinig recht aan. Ik kan heel goed begrijpen dat Chinese handheldmakers allerlei soorten modellen uitbrengen die inspelen op specifieke behoeften van spelers (Anbernic heeft daar een handje van). Maar in dit geval zijn er te weinig doorslaggevende kwaliteiten.

Daar waar de Powkiddy V10 echt inzet op de beste weergave van Game Boy Advance-games (in zijn prijscategorie, want het kan nóg beter) en de RGB10X zich voornamelijk bekommert om de 16-bit-generatie, zie ik niet in wat het Chinese merk wil bewerkstelligen met de Powkiddy RGB20 Pro. De ergonomie bevalt goed en de knoppen laten zich voor het grootste deel prettig bedienen, maar dit is wat mij betreft geen 80 euro waard. Als je bereid bent om dat bedrag te spenderen, dan kun je beter een andere handheld uitkiezen.


De Powkiddy RGB20 Pro is nu verkrijgbaar op de site van de fabrikant.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.