Game Console R36T Max vervormt het beeld
De Game Console R36T Max heeft een uniek soort display, dat sterk doet denken aan crt-televisies. Maar of dat ook een goede ervaring oplevert, is nog even de vraag. Het helpt in elk geval niet dat de RetroArch-emulator niet echt meewerkt op dit vlak.

Ik heb de sloot aan R36-handhelds heel even aan de kant geschoven zodat andere modellen wat meer ruimte kregen, maar de Game Console R36T Max is zo opvallend dat ik er toch een artikel aan wil wijden. Dit model heeft namelijk een opvallende scherm, dat een oude crt-televisie nabootst. In principe een leuk idee, voor als je op zoek bent naar zo’n ervaring. Die retrohandhelds zijn leuk, maar door hun platte en moderne schermen brengen ze de oude en klassieke ervaring niet voor iedereen goed over.
Nu was er enkele maanden geleden al een andere variant met ditzelfde type scherm op de markt uitgekomen, namelijk de Game Console R36T. Het verschil tussen beide apparaten zit hem voornamelijk in het scherm. De Max beschikt over een display van 4 inch en een resolutie van 720 bij 720 pixels, terwijl de reguliere variant het doet met 3,5 inch en 640 bij 480 pixels. Uitstekend dus voor de meeste retroconsoles, zoals een SNES, Megadrive en PS1, waardoor de komst van de Max voor mij een beetje vreemd is.

Gebogen scherm
Want dit scherm is even hoog als breed. En bij handhelds met vergelijkbare panelen is de conclusie dan ook dat die met name geschikt is voor (bepaalde) arcade- en handheldspellen (zoals die van de Game Boy). Als je dat idee dan combineert met een soort fysiek, gebogen crt-effect, dat je niet kunt uitschakelen, dan begrijp je denk ik als fabrikant niet helemaal waar je mee bezig bent. Handhelds hebben sinds de jaren negentig altijd platte displays gehad en voor veel mensen is die ervaring denk ik leidend.
Net als de MagicX One 35 heeft ook de Game Console R36T Max daarom een fundamenteel probleem, waardoor dit geen echte aanrader kan zijn. Voor de overige aspecten kun je één van onze talloze R36-reviews doornemen, omdat dit een behoorlijk dertien-in-een-dozijn handheld is als het gaat om ontwerp, emulatieniveau en beeldkwaliteit. Voor 45 euro is het allemaal niet slecht en ik denk dat je daar ook echt wel wat plezier uit kunt halen – maar wellicht kun je dan alsnog beter naar een andere retrohandheld kijken.

R36 Plus en R36 Max
Het is misschien een beetje gek om zo snel al een conclusie te delen, zonder allerlei argumenten aangevoerd te hebben. Maar dat doe ik voor de mensen die hier al wat meer bekend mee zijn. De Game Console R36T Max doet in de basis de dingen niet anders dan welke R36-kloon dan ook. Maar goed, daar is de prijs dan ook naar. Het scherm is wel hetgeen wat dit product uniek maakt; zonder die fysieke filter kom je al gauw uit bij de Game Console R36 Plus en Game Console R36 Max, die beschikken over precies hetzelfde paneel.
Die unit hebben wat mij betreft wel een streepje voor op de Game Console R36T Max. Want die hebben namelijk een gewone vierpuntdruktoets. Die laat weliswaar wat te wensen over, maar ze zijn wel echt beter dan het gedrocht dat op de R36T Max zit. Het onderdeel voelt meer aan als een soort platte stick dan een volwaardige d-pad, waardoor onbedoeld schuine input aan de orde van de dag is. Misschien handig voor vechtspellen, als je daar niet zo goed in bent, maar voor al het andere kun je hier bijna niet mee spelen.

Game Console R36T Max kopen?
Daarnaast kom je achterop hobbels tegen waar je vingers niet prettig op leunen. Ze zijn bedoeld om wat houvast te bieden, maar ze zitten behoorlijk in de weg. Je hebt gewoon niet genoeg ruimte voor je vingers, waardoor je nooit echt comfortabel kunt gamen. Daarnaast is het voor mij alweer een tijdje geleden, maar ik krijg echt kramp als ik op de Game Console R36T Max aan het gamen bent. Dat komt onder meer door de schuine rugknoppen. Ze klikken hard, bieden weinig gemak en zorgen daarom niet voor een goede ervaring.
Koppel dat aan het standaard emulatieniveau (tot een PS1 is het prima, daarna loopt alles minder soepel) en het feit dat RetroArch de beeldinstellingen niet opslaat (waardoor je die bij iedere speelsessie moet aanpassen, aangezien die het beeld uitrekt) en je houdt een systeem over dat je tijd en geld niet waard is. Als je per se iets van Game Console wil hebben, dan bestaan er betere opties. Bovendien kun je voor minder dan 50 euro wellicht beter kijken naar iets van Anbernic, maar dan heb je dat grote 1:1-display niet.
Je koopt de Game Console R36T Max op AliExpress. Mocht je iets aanschaffen via de affiliatelink, dan kan RetroReady daar een klein bedrag aan overhouden. Check voor meer handheldreviews het uitgebreide reviewoverzicht. En sluit je aan bij onze Discord, waar we praten over handhelds, games en meer!