Pokémon Stadium biedt zonder Game Boy-functie te weinig aan

Pokémon Stadium voor Nintendo Switch Online laat zien dat sommige games beter in het verleden thuishoren. Zeker wanneer je de belangrijkste functionaliteit eruit sloopt.

pokemon stadium

Met een abonnement op het uitbreidingspakket van Nintendo Switch Online krijg je toegang tot de Nintendo 64-titel Pokémon Stadium. Dit is het eerste driedimensionale Pokémon-spel waarin je de 151 beesten uit de eerste lichting in volle 3d-glorie kunt bekijken. Het spel biedt een grote uitdaging aan, in de vorm van de gym challenge, maar heeft op wat minigames en de gevechtsmodi na verder weinig om het lijf. Dat was in 1999 geen probleem, omdat het spel beschikte over een toffe functionaliteit: je kon namelijk met je eigen monsters uit de Game Boy-games spelen.

pokemon stadium

Spelen met eigen pokémon in Pokémon Stadium

Hoe werkte dat destijds? Je kon Pokémon Stadium koppelen aan Pokémon Red, Blue en Yellow middels de Transfer Pak voor de Nintendo 64-controller. De Pak heeft speciale Game Boy-hardware aan boord, waardoor het mogelijk was een connectie met je save file te maken. Daardoor kon je bijvoorbeeld de drie Pokémon-games op je tv spelen (net zoals dat via de Super Game Boy op de SNES kon), maar je kon je pokémon ook overzetten naar Stadium. Vervolgens kon je je zelfgetrainde wezens gebruiken om de Gym Challenge te voltooien, of het op te nemen tegen je vrienden.

Dat was anno 1999 dé reden om een Nintendo 64 met Pokémon Stadium te hebben. En met de heruitgave van Stadium voor Nintendo Switch Online, kwam dat ouderwetse gevoel van enthousiasme weer bovendrijven. Want de release zou allerlei dingen kunnen betekenen. Brengt Nintendo de oude Game Boy-games naar Nintendo Switch Online? Kunnen we daar onze beesten trainen en die dan gebruiken in Stadium? Of komt er een connectie met Pokémon Home, waar we de pokémon uit de 3DS-versies van de oude handheldgames kunnen overzetten?

Nu ik dit zo onder elkaar zet, realiseer ik me dat de hype best groot was. Onterecht groot wellicht, voor het opnieuw uitbrengen van een verouderd Nintendo 64-spel. Zo groot dat we het als Pokémon-gemeenschap Nintendo en ontwikkelaar Game Freak niet eens kwalijk kunnen nemen dat ze de verwachtingen niet ingelost hebben. Maar dan nog voelt Pokémon Stadium voor Nintendo Switch Online ontzettend beperkt aan. Stadium moet het namelijk doen zonder zijn grootste troef. Want we kunnen – vooralsnog – op geen enkele manier pokémon overzetten vanuit oudere generaties.

pokemon stadium

Wat is het punt van de heruitgave?

En dan komt bij mij meteen de vraag naar boven wat het punt is van deze heruitgave. Want van de gameplay moet Pokémon Stadium het niet hebben. Je kunt nog steeds met en tegen je vrienden spelen, zowel offline als online. Maar dat kan alleen met zogenaamde rental pokémon. Pokémon die je dus tijdelijk in gebruik neemt. Ze beschikken niet over de aanvallen die je wil en voelen niet aan als de beesten waar je normaal mee zou spelen. Eindevoluties beschikken zelfs over suboptimale aanvallen, om voor een soort balans te zorgen – maar dit voelt ontzettend misplaatst.

Want de gameplay van Pokémon Stadium is geheel ontdaan van strategie. Waar het vaak op neerkomt is de sterkste (het liefst super effective) aanval uitvoeren op je tegenstander en dan wachten tot de hp-balk leeg is. Meer is er niet. Mettertijd heeft Game Freak pokémon voorzien van allerlei mechanieken die de gameplay verdiept hebben. Denk dan aan abilities, natures, IV’s en EV’s. Als je dat niets zegt, is dat geen probleem. Dan ben je een casual speler die gewoon kan genieten van het avontuur. Maar dan heb je al helemaal niets te zoeken in Stadium voor Nintendo Switch Online.

In Pokémon Stadium kun je namelijk alleen maar vechten. Er is geen avontuur. Er is geen spanning. Er zijn geen mysteries. En er zijn zelfs geen items. De online multiplayer is ook een beetje teleurstellend, aangezien je alleen tegen je vrienden kunt spelen. En dus niet tegen willekeurige mensen. Heel de ervaring voelt daardoor beperkt en achterhaald aan. Je zou dit prima een middagje kunnen spelen om wat oude herinneringen op te halen of om te genieten van de muziek, maar dieper dan dat zal de ervaring niet gaan. Meer dan dit heeft Pokémon Stadium niet te bieden.

pokemon stadium

Zelfopgelegde beperkingen

Wat ik me nog wel zou kunnen voorstellen is dat Pokémon Stadium een leuke game kan zijn wanneer je werkt met zelfopgelegde beperkingen. Bijvoorbeeld wanneer je een streamer bent en een rustig spel zoekt, terwijl je ondertussen verbinding zoekt met je publiek. Je kunt zeggen dat je geen geëvolueerde pokémon kunt gebruiken of dat wanneer een beest dood is, het ook niet meer mee mag doen. Het grote voordeel van deze release is dat je nu een gemakkelijke, legale manier hebt om het spel te spelen en te streamen – maar positiever dan dat kan ik hem niet insteken.

Je zou nog een keertje kunnen kijken naar de negen verschillende minigames. Maar ook die bieden te weinig diepgang of plezier aan om daar lang zoet mee te zijn. Wat dan uiteindelijk overblijft is een saaie ervaring. Vooral het gebrek aan moderne diepgang doet de gameplay de das om. Maar dat is nog iets dat ik door de vingers had kunnen zien, want vroeger was Pokémon nou eenmaal zou. Echter, het feit dat je niet met je eigen pokémon kunt spelen is een regelrechte ramp. Dat haalt in feite alle reden weg om Pokémon Stadium op te starten. Deze game had beter in 1999 kunnen blijven.

Een abonnement op Nintendo Switch Online kun je onder meer online aanschaffen.

1 gedachte over “Pokémon Stadium biedt zonder Game Boy-functie te weinig aan