Kathy Rain 2: Soothsayer doet verlangen naar een opvolger
We hebben er jaren op moeten wachten, maar nu is er eindelijk een vervolg op Kathy Rain, in de vorm van Kathy Rain 2: Soothsayer. Onze residentiële point-and-click avonturengeek Peter bekijkt het spel en komt tot een vervelende conclusie. Waar is dat vervolg?

Kathy Rain 2: Soothsayer is een prachtige pixel-art point-and-click avonturenspel. Dat klinkt hyperbolisch, maar dat is het zeker niet. De nieuwste titel van de Zweedse ontwikkelaar Clifftop Games laat zien dat de studio nog beter is geworden in dit soort games. Dat mag ook wel, want het originele spel stamt alweer uit 2016. Daar is dan wel een Director’s Cut van verschenen in 2021, maar het werd tijd voor een volledig nieuw spel.
Kathy Rain, de motorliefhebber, is terug van weggeweest. In het eerste deel was ze een student journalistiek die terugkeerde naar haar fictieve thuisstad Conwell Springs in 1995. Ze deed dat vanwege het overlijden van haar grootvader. Hier leert ze meer over het lot van haar opa en ze besluit te onderzoeken wat er gebeurd is met hem. Met alle, zelfs bovennatuurlijke, gevolgen van dien. Mocht je de eerste game niet hebben gespeeld dan kun je meer uitleg krijgen aan het begin van het tweede deel.
Mocht je die toch willen spelen dan raad ik aan om gelijk te beginnen met de Director’s Cut. Die is een stuk uitgebreider, met een langere verhaallijn, meer dialogen, en nieuwe locaties en puzzels. Maar nu weer terug naar deel twee.
Een eigen detectivebureau
Kathy Rain 2 speelt zich af in 1998 in de metropool Kassidy, eveneens fictief. Kathy heeft al een tijdje een eigen detectivebureau, maar het geld stroomt niet binnen. Op een avond komt haar mentor, zelf ook een privédetective, met een mogelijke oplossing. De nieuwe burgermeester heeft een flinke geldsom uitgeloofd voor het vinden van een seriemoordenaar; de Soothsayer in de titel.
Dit is allesbehalve een gemakkelijke taak, omdat Kathy in het verleden haar eigen ruiten ingegooid heeft. Het is dan ook duidelijk dat ze een zelfdestructieve kant heeft. Iets wat een belangrijk onderdeel is van het verhaal in Kathy Rain 2.
Er zitten flink wat emotionele momenten in, vooral zodra je nabestaanden en vrienden van de slachtoffers ondervraagt. Op dit gebied is het spel een stuk volwassener, omdat het niet terugdeinst van wat heftige onderwerpen zoals zelfmoord. Gelukkig heeft het spel ook wat grappigere gebeurtenissen en personages, zoals Meadow. Een hippie die in een, aldus Kathy, wanstaltig geverfde trailer woont.
Maak er een notitie van
Gelukkig is ze nog steeds zeer goed in wat ze doet. Samen met haar vertrouwde notitieblok zorgt Kathy ervoor dat ze niets vergeet. Die notities zijn erg handig voor als je eventueel vastzit, en worden geüpdatet zodra je nieuwe informatie krijgt. Ook zorgen al de notities voor onderwerpen waar je getuigen, verdachten en anderen naar kunt vragen. Handig is het als personages een antwoord geven dat gelijk meerdere notities uitsluit zodat je niet constant hetzelfde antwoord krijgt.
Ook leuk, en anders in vergelijking met dezelfde titels in het genre, is dat je tijdens een gesprek met iemand ook commentaar kunt krijgen op objecten in de omgeving. Dit is niet elke keer het geval, want soms heeft Kathy gewoon geen vragen erover. Toch een leuke toevoeging dat je soms ook kunt helpen verder te komen in het spel.
De puzzels zijn aardig gevarieerd dit keer en lopen ook vrij uiteen. Hoewel er vooral veel deductie bij komt kijken is het niet erg moeilijk. Zo moet je de nodige informatie vinden door oude kranten te lezen in de dichtstbijzijnde bibliotheek. Ook ondersteun je iemand die je wil ondervragen met het repareren van zijn auto. Het juiste gereedschap vinden is het devies in dit geval. Eén van de puzzels liet mijn computernerdhart wat harder kloppen, omdat ik een pc kon hacken, en een ander was het maken van een haiku zodat je iemand weet te overtuigen met jou te praten.
Verder heeft de game de standaard point-and-click avonturengameplay. Klik ergens en je loopt erheen, klik op een object en er komt of commentaar of het wordt toegevoegd aan je inventaris. En ja, ook hier kun je objecten in je inventaris samenvoegen wanneer nodig. Een basisprincipe voor dit genre, waar Kathy Rain 2 prettig aan voldoet.
Pixelperfect
De tekenstijl van de game is prachtig. Daar kan ik geen doekjes om winden. De hoogwaardige 16-bit pixels zijn een genot om naar te kijken. Zelfs de cut scenes zijn van zeer hoge kwaliteit met indrukwekkende animaties. Allemaal met de hand getekend. Dit geldt ook voor de portretten die je ziet tijdens gesprekken. Dit geeft Kathy Rain 2: Soothsayer een hoogwaardig karakter.
Doordat alles er zo realistisch mogelijk uitziet werd ik direct in het spel gezogen. Ik ben gek op verschillende tekenstijlen, en fantasie- en sci-fi-werelden, maar soms is een terugkeer naar een meer herkenbare wereld gewoon nodig. Dat gepaard met een hogere resolutie in vergelijking met het origineel zorgt voor een zeer fijne presentatie. Ook maakt het flink gebruik van dynamische belichting én reflecterende oppervlaktes wat zeker toevoegt aan het realisme. Het is duidelijk dat de ontwikkelaars bij Clifftop hun stinkende best gedaan hebben.
Klein detail, door dit realisme is de kans wel groot dat je niet precies weet waar je moet klikken en welk object klikbaar is. Gelukkig geeft de game de mogelijkheid om alle klikbare objecten te belichten door middel van een grijs vierkantje zodat je niet constant heel de omgeving hoeft te bepotelen. Geen pixel hunting dus, dat scheelt enorm.
Dialoog is de sleutel
Door de aard van Kathy Rain 2 zijn de gesprekken zeer belangrijk natuurlijk. Het eerste deel had meer dan vierduizend ingesproken regels aan dialoog. De Director’s Cut gooide daar nog eens meer dan zevenhonderd bij. Ik heb helaas geen precies aantal gevonden voor deel twee, maar volgens de makers is dit het langste spel wat ze hebben gemaakt tot nu toe, zeker qua dialogen. Flink wat dus.
Al die regels zijn ingesproken door een uitstekende cast. Arielle Siegel is terug als Kathy Rain. Hetzelfde geldt voor Shelley Shenoy, die de stem heeft verzorgd van haar beste vriendin Eileen Summers. Ook andere personages keren terug, met één vrij verrassend iemand, en er zijn natuurlijk heel wat nieuwe. Waaronder Lucas Longhorn, gespeeld door Zach Lazar Hoffman. Met die laatste zal je regelmatig kennis en notities uitwisselen. Tegelijkertijd bouw je een betere band op met hem. Meadow, die ik eerder heb genoemd, is ingesproken door Ivy Dupler. Grappig is dat zij verantwoordelijk is voor nog een personage, dat compleet anders is.
Niet alleen de personages zijn zeer sterk neergezet, ook de stad leeft. Elke locatie is voorzien van flink wat achtergrondgeluiden waardoor het niet saai en leeg aanvoelt. Dit alles wordt aangevuld met een flinke dosis goede muziek. De soundtrack wisselt makkelijk van wat meer jazzy nummers tot wat heftigere jaren synthesizermuziek uit de jaren negentig zodra het spannend begint te worden.
Kathy Rain 2: Soothsayer kopen?
Kathy Rain 2 voelt compleet aan, maar toch niet als genoeg. Misschien omdat de puzzels niet al te moeilijk waren voor me was ik er vrij snel mee klaar voor mijn gevoel. Ik heb er zo’n zeven uur over gedaan. Wellicht had de moeilijkheidsgraad iets hoger mogen liggen. Voor ervaren spelers zal dit misschien ook zo zijn, maar laat dat je er niet van weerhouden om een zeer goed en sterk verhaal te beleven.
De meer volwassen aard van het spel sprak mij enorm aan. Dit geldt ook voor het bovennatuurlijke element. De Kathy Rain-games zijn vanaf het eerste spel dan ook vergelijkbaar met bijvoorbeeld Twin Peaks, en zelfs de Gabriel Knight-games. Helemaal niks mis mee, zeker omdat de eerste Gabriel Knight-titel één van mijn favoriete games allertijden is. Ik voeg Kathy Rain 2: Soothsayer daar met alle plezier aan toe. Het grootste probleem met dit spel? Dat ik moet wachten op het volgende deel.
Uitgever Raw Fury heeft ons een recensiecode opgestuurd. We hebben de game gespeeld op Steam, via pc. Voor meer gamereviews kun je terecht in ons overzicht. Je kunt je daarnaast aanmelden voor onze Discord, waar we het over dit soort spellen en meer hebben.