Space Marine Master-Crafted Edition zet de strijd voort

Na het succes van Warhammer 40K: Space Marine II vorig jaar kunnen de fans nu terug naar waar het begon voor Captain Titus, veertien jaar geleden. Dit keer met een aangepast besturingsschema, verbeterde audio, 4k-graphics en nog meer aanpassingen.

Warhammer 40K: Space Marine Master-Crafted Edition

Warhammer 40K: Space Marine is terug van (niet) weggeweest. Als grote Warhammer-fan – en dan vooral van de Space Wolves – sinds mijn vroege tienerjaren was het niet zo best gesteld met het aantal videogames. In de jaren negentig was Games Workshop vaak angstvallig beschermend als het aankwam op zijn intellectuele eigendom. Heel af en toe kwam er een spel uit, zoals Final Liberation, Space Hulk of Shadow of the Horned Rat. Goede games, maar geen hoogvliegers. Het bedrijf was zelfs zo beschermend dat het uiteindelijke succes van Blizzard’s Warcraft toch wel aan de rechtenhouders te danken is.

Dat is een vrij lang verhaal, en wellicht kunnen we daar een heel artikel aan wijden, maar nu is niet de tijd. Nu is het tijd voor een toekomstige en grimmige oorlog. De planeet Kalkys wordt aangevallen door de Orkz die op zoek zijn naar een gevaarlijk wapen. Als Captain Titus en zijn Ultramarines moet je die invasie stoppen. Er blijkt alleen meer aan de hand te zijn dan je denkt. Het verhaal biedt een nuttige en typische Warhammer 40K-draad, waardoor je moeiteloos door de game heen rent. Gelukkig speel je deze game met name voor de bloedige strijd.

Een bedachtzame restauratie

De studio die door Sega aangewezen is voor de remaster is Sneakybox. Die doet het spel eer aan door niet alles lukraak aan te passen. Zelf zegt het team heel bedachtzaam gewerkt te hebben aan dit project. Dit heeft geresulteerd in textures die veel hoger in resolutie zijn en dat er nu ondersteuning is voor 4k-schermen en -tv’s. Dat niet alleen, ook zijn de modellen van alle personages flink verbeterd. Verwacht afgezien daarvan geen al te grote veranderingen op dat gebied. De remaster is gelukkig zeer trouw aan het originele spel; belichting en al.

Warhammer 40K: Space Marine Master-Crafted Edition

De grootste aanpassing zit in zowel de gebruiksinterface als de besturing. Die laatste heeft nu een wat modernere vorm als je speelt met een controller, gelijk aan Space Marine II. Dit zou voor de spelers die begonnen zijn met deel twee de overstap wat gemakkelijker moeten maken. Mocht je dit toch niet prettig vinden, dan kun je altijd nog kiezen voor het oude controleschema. De interface is een goede verbetering en maakt de game nog overzichtelijker. In het origineel had je een gezondheidsbalk midden bovenin het scherm en een Ultra-meter links onderin. In de Master-Crafted-editie staan beide nu links bovenin zodat je niet elke keer naar een andere hoek hoeft te kijken.

Goede actie

De updates maken wel duidelijk dat dit een wat oudere game is die ooit op de PlayStation 3 en Xbox 360 verscheen. De omgevingen zijn weliswaar scherper, maar voelen wat leeg en kaal aan op momenten. Ik merkte ook op dat de geometrie wat beperkter was. Niet zo gek, want de meeste aandacht is altijd naar de actie gegaan.

En die actie? Die is meer dan goed. Space Marine voelt nog steeds log aan, maar dat klopt ook wel voor je gevoel. De gigantische stukken bepantsering zorgen er namelijk voor dat je niet alleen imposant bent, maar ook trager. Dit werkt net zoals toen het origineel uitkwam alleen maar in het voordeel naar mijn mening. Omdat de Space Marines zo groot zijn kunnen ze ook niet schuilen achter een muur. Zij banen zich een weg door het slagveld en de manier waarop je overleeft, is door executies uit te voeren. Verzwak vijanden, overweldig ze en executeer ze om levenskracht terug te krijgen.

Wat me opviel en een beetje tegenviel is dat er aan de animaties weinig is gedaan. Dit houdt in dat de executies die je kunt uitvoeren met de mêleewapens beperkt zijn tot één per wapen, per vijand. Gebruik je bijvoorbeeld de poweraxe tegenover de standaard Orkz, dan zie je constant dezelfde animatie. Iets meer variatie op dat gebied had ondertussen wel gemogen.

Warhammer 40K: Space Marine Master-Crafted Edition

Gedoe met de interface

Helaas liep ik tijdens het spelen tegen een bug aan dat ervoor zorgt dat de interface niet verschijnt als je van wapen wilt wisselen, maar dat alleen doet als je de keuze maakt. Dit is een klein foutje lijkt me en kan eventueel met een update verholpen worden. Een grotere bug dat ik tegenkwam was vrij willekeurig tijdens gevechten. Ik weet niet precies wat dit veroorzaakte, maar het overkwam mij meermaals dat het spel zwart werd met alleen de interface nog op het scherm. Tijdens die momenten kon ik nog wel schieten en bewegen maar zag ik dus niks meer. Ook vijanden stopten met aanvallen en het achtergrondgeluid stopte abrupt. Heel apart.

Gelukkig hebben de makers het geluid ook even onder handen genomen. Het klinkt een stuk beter en duidelijker. Het heeft meer oomff, om het zo maar eens te zeggen. Meer impact, dus. Ook zijn er extra regels ingesproken voor de Orkz, blijkt uit de credits. Dit zorgt voor wat meer welkome variatie op dat gebied; je hoort iets minder vaak dezelfde teksten voorbijkomen wanneer je je een weg baant door de vijanden.

Exterminatus

Mocht je het verhaal uitgespeeld hebben, dan kun je nog met vrienden tegen anderen spelen. Dit is mogelijk in acht-tegen-achtgevechten tegen echte spelers, of je kunt met z’n vieren het opnemen tegen hordes aan computergestuurde vijanden in de Exterminatus-modus. Hier vecht je in golven die steeds moeilijker worden naarmate je verder komt. Mijn persoonlijke favoriet. Ook omdat je uit drie verschillende klassen kunt kiezen. De standaard Tactical, de zware wapens sjouwende Devastator en de snellere Assault-klasse die gebruikmaakt van een jumppack.

Helaas heb ik de online modi niet kunnen testen. Tijdens het recenseren heb ik jammer genoeg geen online gevechten kunnen vinden bij zowel de Versus- als de Exterminatus-modi. Wat overigens een zeer welkome verandering is, is dat het spel crossplay ondersteunt zodat je ook met vrienden op andere platformen kunt spelen. Dit zou de kans dat je een gevecht vindt ook een stuk groter moeten maken. Ik verwacht dat, nu de game uit is, we meer mensen online kunnen vinden. De reviewpoule zal niet bijster groot geweest zijn.

Warhammer 40K: Space Marine Master-Crafted Edition

Het spel heeft tevens alle verschenen extra’s die later zijn uitgekomen. Denk aan speciale bepantseringen voor meer aanpassingsmogelijkheden van jouw Space Marine, en de Chaos Unleashed-uitbreiding die een nieuw scenario toevoegt waarin je als Chaos Space Marine kunt spelen in Exterminatus.

Space Marine Master-Crafted Edition kopen?

Warhammer 40K: Space Marine was al een goed spel. De Master-Crafted Edition heeft het geüpdatet naar een meer toonbare presentatie voor de huidige tijd. Tegelijkertijd heeft het niet heel veel nieuw gedaan, waardoor de authentieke ervaring geheeld bewaard gebleven is.

Dat heeft altijd een groot voor- en nadeel. Enerzijds zijn we blij dat games op deze manier gepreserveerd worden voor de toekomst. Ook kan een nieuw publiek kennismaken met toffe titels van weleer. Maar aan de andere kant hebben spelers van het eerste uur eigenlijk geen échte reden om terug te keren – behalve dan als je het gewoon vet vindt. Als je benieuwd bent naar het origineel na het spelen van Space Marine II, dan is dit sowieso een dikke aanrader. Houd er dan alleen rekening mee dat het wat oud en beperkt kunt aanvoelen na het tweede deel.


Sega heeft ons een recensiecode opgestuurd. We hebben de game gespeeld op pc. Voor meer gamereviews kun je terecht in ons overzicht. Je kunt je daarnaast aanmelden voor onze Discord, waar we het over dit soort spellen en meer hebben.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Auto