Silent Hill f zorgt constant voor een onderhuidse spanning
Silent Hill f is een gedurfde, nieuwe game in de serie. Het sleept je mee naar het akelige Japan van de jaren zestig, waar een diep eng verhaal zich afspeelt in een wereld die overwoekerd wordt door afschuwelijke rode bloemen.

Silent Hill f is een van die games die na lang wachten echt geweldig is. Na een stille periode en wat teasers en onduidelijke berichten, wisten we niet wat we moesten verwachten van de serie. De remake van Silent Hill 2 was een veilige keuze, maar dit f-deel kijkt juist naar de toekomst. Het is een moedige en frisse stap die laat zien dat Silent Hill overal kan plaatsvinden. De serie voelt hierdoor als nieuw aan, maar de enge sfeer is er gelukkig nog steeds. Dit is wat je wil zien als je denkt aan Silent Hill.
De game ruilt de bekende roestige, industriële straten in voor het Japan van de jaren zestig, met groot succes. De setting is niet zomaar een basis, maar een wezenlijk onderdeel van de horrorervaring. We volgen Hinako, een jonge vrouw die worstelt met de verstikkende sociale normen en de patriarchale druk van het Showa-tijdperk. De nieuwe stad, Ebisugaoka, heeft haar eigen duistere folklore en geschiedenis en is daarmee in feite meer dan een achtergrond voor de psychologische horror van dit nieuwe deel.
Ongemakkelijk en indrukwekkend
Waar de game in uitblinkt, is de in mijn ogen volwassen benadering van horror. Het spel schuwt niet voor extreem grafische en verontrustende beelden om zijn metaforen kracht bij te zetten. Moeilijke onderwerpen zoals geweld, misbruik en mentale problemen zie je niet alleen in gesprekken. Je ziet het terug in hoe de monsters eruitzien en hoe de wereld om je heen verandert. Dit zorgt voor een ervaring die soms heel ongemakkelijk voelt, maar van het begin tot het einde heel erg veel indruk op je maakt.

Een van de beste nieuwe dingen is dat er geen vuurwapens meer zijn. Daardoor voelt Silent Hill f echt als een onvervalste survival-horrorgame, waarin je je veelal zwak voelt. De game dwingt je om van dichtbij te vechten met wapens die je zelf vindt, zoals buizen en hamers. Dit maakt elk gevecht persoonlijker en enger, aangezien je van tevoren niet echt kunt inschatten of je er heelhuids uitkomt. Je moet je vijanden wel van dichtbij aanvallen, met al je nadelen. Hierdoor voel je je nooit zo veilig als met een pistool.
Systemen micromanagen
Het vechtsysteem is helaas niet perfect. In grote, open plekken werkt het goed en voelt het slim en strategisch aan. Het is leuk om je klappen te timen, aanvallen te ontwijken en een opening te zoeken en dan je slag te slaan. Maar als je in de smalle gangen van een gebouw komt, wordt het soms een heel vervelend gevecht tegen de besturing. Je wapen slaat dan tegen de muren, de camera draait niet goed mee en vijanden vallen je aan terwijl je vastzit. Op zulke momenten voelt de besturing helaas niet modern.
Ook heb je constant veel meters op je scherm. Je wapens kunnen bijvoorbeeld kapotgaan, net als in recente The Legend of Zelda-games, wat je ziet aan een speciale meter. Tegelijk zie je balkjes voor je mentale gezondheid en uithoudingsvermogen steeds leger worden. Hierdoor kun je uit het spel worden getrokken worden, omdat je te veel op die meters let. Je bent die gevoelsmatig aan het micromanagen. Dit kan het ontdekken van de wereld in de weg staan en doet de sfeer van het spel soms teniet.

Diep verhaal met meerdere eindes
Maar laat je hierdoor niet afschrikken. Het verkennen van Ebisugaoka blijft, ondanks de genoemde minpunten, heel erg vermakelijk. De makers hebben een prachtige wereld gemaakt, vol met verhalen die je zelf kunt vinden. Briefjes, dagboeken en kleine details vertellen een groter verhaal voor spelers die goed opletten — mits je die moeite neemt. De zachte geluiden en de enge stiltes zorgen daarnaast voor een spanning die je heel de tijd voelt. Of je nu puzzels oplost of gewoon rondloopt, die spanning is er eigenlijk altijd.
Een laatste puntje waar niet iedereen blij mee zal zijn: om heel het verhaal van Silent Hill f te mee te krijgen, moet je het spel meerdere keren opnieuw uitspelen. Als je de credits voor de eerste keer over het scherm ziet rollen, merk je dat het verhaal nog niet helemaal klaar is. Als je alle verschillende eindes wilt zien, en dus ook de hele stad wil ontdekken, moet je het avontuur vaker spelen. Dit is met name leuk voor liefhebbers van oudere games en mensen die geen genoeg van het mysterie krijgen.
Silent Hill f kopen?
Ondanks een paar problemen, voornamelijk de gevechten in kleine ruimtes, is Silent Hill f een echte aanrader. De game stuurt de serie een nieuwe, frisse en goede richting op. De adembenemende sfeer, de constante, onderhandse spanning, het diepe en volwassen verhaal en de Japanse horror zorgen er echter voor dat je die minpunten voor lief neemt. Als je van survival-horrorgames houdt of al jarenlang de games van Silent Hill speelt, dan is dit eigenlijk een game die je absoluut in huis moet halen.
Konami heeft ons een code gegeven voor deze review. We hebben de game gespeeld op PlayStation 5. Je kunt de game kopen bij Bol.com (voor Xbox en PlayStation) of Amazon (eveneens voor Xbox of PlayStation). Koop je iets via de affiliatelinks? Dan verdient RetroReady daar een kleine commissie aan, zonder dat het jou geld kost. Kom ook gezellig hangen in onze Discord! Voor meer gamereviews kun je terecht in ons wekelijks groeiende overzicht.