Audio-Technica ATH-GDL3 geeft audio de ruimte
De Audio-Technica ATH-GDL3 is een gamingheadset met een open klankkast. Je sluit hem via een audiokabel aan op handhelds, controllers en usb-hubs. De prijs is redelijk fors, maar wellicht past de headset alsnog bij je door zijn unieke karakter.

Daar waar veel verschillende gamingheadsets een gesloten klankkast hebben, heeft de Audio-Technica ATH-GDL3 een open variant. Dat levert een belangrijk verschil op. Bij closed-back-koptelefoons is de buitenkant van beide oorschelpen gesloten, waardoor op een effectieve manier omgevingsgeluid weert (als een soort passieve ruisonderdrukking). Dit kan voor een meer geïsoleerde geluidservaring zorgen; voor gamers vaak ideaal, zodat ze kunnen opgaan in hun avonturen. Ook klinkt de bas vaak wat voller.
Headsets met een akoestiek open-back-ontwerp daarentegen hebben vaak aan de achterkant van de oorschelpen een open raster zitten. Daardoor kunnen zowel lucht als geluid vrij bewegen. Over het algemeen resulteert dit in een meer ruimtelijke en misschien wel natuurlijkere audioweergave. Daardoor kun je een bredere soundstage ervaren. Het gameplayvoordeel dat je hieruit kunt halen vind je terug in fijnere details. Zo zou je veel sneller kunnen achterhalen waar een bepaald geluid vandaan komt, zoals voetstappen.

Hetzelfde, maar anders
Ikzelf heb niet veel gamingheadsets met een open-back-design getest. Vrijwel alle koptelefoons die ik in de afgelopen jaren de revue heb laten passeren beschikken over dat gesloten, akoestische ontwerp. Daarom ben ik enorm benieuwd hoe het is om met de Audio-Technica ATH-GDL3 te gamen. Dit is een tegenhanger van de eerder geteste Audio-Technica ATH-GL3, die tevens voorzien is van dat gesloten ontwerp. De fabrikant heeft me de headset aangeboden, zodat RetroReady er een recensie over kan schrijven.
In de basis komen beide koptelefoons voor gamers in elk geval overeen. Zo hebben ze allebei hoogwaardige drivers van 45 millimeter en een identiek frequentiebereik van 10 tot 35.000 Hz. De afneembare boommic is eveneens gelijk en is van dezelfde kwaliteit, terwijl je ook in alle twee de dozen dezelfde twee kabels aantreft. Namelijk een langere kabel voor pc-gebruik met aparte microfoon- en audio-aansluitingen, en een kortere kabel met een enkele trrs-connector voor gebruik met consoles en natuurlijk handhelds.

Onverklaarbaar prijsverschil
Een ander, opvallend verschil tussen beide gamingkoptelefoons is de prijs. Voor de GL3 betaal je meestal 120 euro, terwijl de GDL3 140 euro kost. Wat precies voor dat prijsverschil zorgt, durf ik niet te zeggen. De oorcups zijn wel een beetje anders op de laatstgenoemde. Ze zijn nog steeds kantelbaar, maar dit keer gemaakt van stof. Op het andere model krijg je met een mix van leer en stof te maken. Wat je lekkerder vindt zitten is echt een persoonlijke smaak; ik ben vooral blij dat de headset niet klemt en je oren niet opwarmt.
Net zoals bij het vorige model krijgen je oren daarnaast meer dan genoeg ademruimte en kun je zelfs je kleine oorbellen inhouden, aangezien de Audio-Technica ATH-GDL3 die niet je nek indrukt. Met 220 gram is de headset vederlicht; dat komt onder meer door het gebruik van plastic, dat ook een beetje voor een wat goedkoper karakter zorgt, helaas. Verder vind ik het fijn dat de kunststof wat minder piept en kraakt en ook niet zo aan je haren trekt. Misschien zit er wat meer ontwikkeltijd in om die zaken nu recht te trekken.

Leuk, maar hoe klinkt die?
Ondanks de overeenkomende basis van beide headsets klinken ze wel degelijk anders. Zoals gezegd komt dat door de twee verschillende klantkasten. Wat je zelf prettiger vindt, is natuurlijk aan smaak onderhevig. Maar ik ga zo goed als mogelijk beschrijven wat ik hoor en vergelijk dat met mijn ervaringen met de Audio-Technica ATH-GL3. Over het algemeen brengt de Audio-Technica ATH-GDL3 een ruimtelijk en breed geluid ten gehore, waarin veel ruimte is voor nuance en waarmee je onderscheid maakt in lagen.
Voornamelijk de hogere tonen nemen hier de overhand. Dat betekent dat de onderlagen wat op de achtergrond verdwijnen en het geluid, over de breedte genomen, iets minder impact heeft dan je misschien zou willen. Dat verschil hoor je wat beter bij moderne games, maar bij 8- en 16-bit is dat wellicht wat minder belangrijk. Als ik beide headsets op een handheld aansluit, dan hoor ik weinig tot geen verschil. Dat komt door het gebrek aan lagen, immersie en complexiteit, waardoor retrogames dus geen doorslag geven.

Je blijft beschikbaar
Waar ik vooral goed op ga, is de helderheid. Ik houd van een fijne baslaag, maar houd er niet van als die andere tonen overstemt – en dat is niet het geval bij de Audio-Technica ATH-GDL3. Nu klinkt de GL3 ook redelijk helder, maar daar merk je dat de audio wat warmer klinkt. De baslaag is prominenter aanwezig, maar het verschil is best subtiel. Het middensegment presteert wel beter op de variant met de gesloten klankkast; bij de open variant klinkt die wat modderiger. Dat valt echter alleen op bij de modernere games en muziek.
Maar ook hier zijn de afwijkingen voor veel luisteraars waarschijnlijk nauwelijks waarneembaar. Het fijne aan de Audio-Technica ATH-GDL3 is daarentegen dat je gewoon nog alles van je omgeving meekrijgt. Vind je het niet fijn om tijdens het gamen helemaal afgesloten te zijn van je omgeving, en je hebt niet het idee echt veel om de verschillen te geven, dan doe je er goed aan voor de GDL3 te gaan. Zo blijf je gewoon aanspreekbaar voor andere mensen (die ondertussen ook kunnen horen waar je naar luistert met genoeg volume).
Audio-Technica ATH-GDL3 kopen?
Onderaan de streep vind ik dat beide headsets best op elkaar lijken. Niet alleen qua ontwerp en bouwkwaliteit, maar ook vanwege de audiobeleving. Er zitten echter wel degelijk verschillen in de kwaliteit. Met mijn bevindingen gooi ik wellicht wat open ramen in, maar dan nog kan het fijn zijn om je ideeën bevestigd te zien worden. De Audio-Technica ATH-GDL3 klinkt open, helder en stelt je in staat heel precies op geluiden te reageren, terwijl de GL3 met zijn gesloten karakter meer impact heeft en ook wat warmer klinkt.
Voor de rest is dit dezelfde fijne headset als de Audio-Technica ATH-GL3. Ik zou zelfs willen stellen dat die iets comfortabeler is. De plastic band trek namelijk niet aan je haar en klemt zich ook niet strak om je hoofd. De stoffen oorkussen worden daarnaast niet snel warm en je oren krijgen meer dan genoeg lucht en ruimte. De prijs van 140 euro is stevig en deels onverklaarbaar, maar als je hem voor minder dan 120 euro in de aanbieding zou treffen dan haal je hiermee een aangenaam zittende en zuiver klinkende koptelefoon in huis.
Audio-Technica heeft de koptelefoon opgestuurd voor een recensie. Na afloop mogen we de hardware houden. Je kunt de ATH-GDL3 kopen op onder meer Amazon of de officiële website van de fabrikant. Mocht je iets aanschaffen via de affiliatelink dan kan RetroReady daar een klein bedrag aan overhouden. Voor meer recensies over randapparatuur kun je terecht in ons groeiende overzicht accessoires en randapparaten. Vergeet je daarnaast niet aan te melden voor onze Discord!
