Game Console R36 Ultra vertelt geen nieuw verhaal
Net wat de wereld nodig heeft: nog een R36-model. Net allerlei S-, Pro- en XX-modellen is het nu de beurt aan de Game Console R36 Ultra. Is dit de ultieme vorm van de typische Game Console-hardware? Of meer van hetzelfde?

Nog geen 43 euro: dat heb ik betaald voor de Game Console R36 Ultra. Dat bedrag alleen al straalt nou niet bepaald premium uit. Maar dit valt helemaal in lijn met wat we de afgelopen maanden, zo niet jaren, gezien hebben. Qua hardware hoef je in elk geval geen verrassingen te verwachten. Onder de motorkap zit een typische RK3326-processor, gekoppeld aan 1 GB aan werkgeheugen. Daarnaast zit er een micro-sd-kaartje bij vol met illegaal verkregen games, wat helaas ook heel normaal is voor deze categorie.
Aan de voorkant tref je eveneens een bekende indeling aan. Bovenaan een weliswaar mooi en kleurrijk lcd-display met een verhouding van 1:1, maar ook dit is niets nieuws. De beeldverhouding van 720 bij 720 pixels? Ook al eens gezien. De (overigens verwisselbare) batterij met een vermogen van 3.500 mAh, de aanwezigheid van wifi, het besturingssysteem dat leunt op Linux (met EmuElec) en de koptelefoonaansluiting vertellen allemaal ook geen nieuw verhaal. Zijn de knoppen dan dit keer anders?

R36-moeheid
Nou, en nu klink ik misschien als een kapotte plaat, nee, ook hier zien we eigenlijk geen unieke eigenschappen. Over het algemeen werken ze prima, waardoor je, met een beetje aanpassen, je games redelijk kunt bedienen. De d-pad stelt me wel, zelfs met deze prijs, flink teleur. Tijdens het spelen merk ik de ene naar de andere foutieve input op, waardoor ik meer dan eens gevoelsmatig onterecht neergeschoten word in Darkwing Duck voor de Game Boy. Het zorgt voor een ervaring waar ik mijn schouders bij ophaal.
Fabrikant Game Console heeft werkelijk waar geen enkele poging gedaan om iets aan de hardware te verbeteren. Kun je zoiets dan verwachten voor minder dan 50 euro? Zeker, dat hebben onder meer Anbernic en Batlexp bewezen met hun voortreffelijke verticale vrienden. Daar voelen de knoppen solide, de bediening betrouwbaar en de behuizing van een hoger niveau. Want ook daar schort het aan bij de R36 Ultra. Het plastic voelt goedkoper dan ooit; misschien ook wel omdat we een beetje R36-moe zijn.

Nothing burger
Voor zover ik kan zien is alleen de behuizing anders op deze unit. Ik kocht de transparant blauwe kleur – en hoewel er R36-alternatieven bestaan die hierop lijken, is de kleur daar niet hetzelfde. Samen met de batterij is dit de enige aanpassing. En dat terwijl je nog genoeg verbeterpunten hebt die je als aanbieder best kunt aanpakken. Ik kan me niet voorstellen dat de prijs daarvan zo veel omhoog zou gaan. Iets beter plastic zou al veel verschil kunnen maken; sommige knoppen verdienen ook wat extra aandacht.
Neem bijvoorbeeld de rugknoppen. Die zijn lomp en luid en liggen net niet lekker onder je vingers. Net zoals bij de rest van de buttons kun je hier eveneens stellen dat ze functioneel zijn, maar inmiddels had ik toch wel gehoopt dat we als gemeenschap en industrie verder gegroeid waren dan dat. Maar de Game Console R36 Ultra bewijst het tegendeel. De fn-toets doet daarnaast nog steeds niets en de mono-audio klinkt zoals mono-audio klinkt. Al met al voelt de R36 Ultra daardoor aan als een grote nothing burger.

Game Console R36 Ultra kopen?
Dus nee, ik kan de Game Console R36 Ultra niet aanbevelen. En ondanks de slechte kwaliteit denk ik dat we ons moeten voorbereiden op een golf aan nieuwe, goedkope retrohandhelds, aangezien de prijzen voor consumentenelektronica alleen maar gaan en blijven stijgen de komende maanden, zo niet jaren. Op zich niets mis mee, maar dan zou ik wel graag willen zien dat bedrijven binnen de beperkingen op zoek gaan naar innovaties, gimmicks of gewoon kwaliteit. Want aan dit soort handhelds hebben we niets meer.
Ik zou dit soort producten van Game Console ook eigenlijk niet eens meer aanbevelen voor mensen die kennis willen maken met de markt. Daarvoor bestaan er inmiddels gewoon veel betere alternatieven, die weliswaar net iets duur zijn maar ook een betere kwaliteit aanbieden. Denk dan aan de Batlexp G350 en de Anbernic RG35XX Pro. Mocht je dus op zoek zijn naar een handheld die perfect tot en met PS1 emuleert, lekker in de hand ligt en over het algemeen een solide ervaring aanbiedt, sla de R36 Ultra dan lekker over.
Normaliter plaats ik hier een affiliatelink (we moeten ergens ook geld verdienen om de site draaiende te houden), maar in dit geval doe ik dat niet. Ik kan de R36 Ultra namelijk écht niet aanbevelen. Check in plaats daarvan de reviews van de twee andere handhelds die ik noem of neem ons uitgebreide hardware-archief eens door, waar we al sinds begin 2023 wekelijks handheldreviews aan toevoegen. Kom anders ook gewoon gezellig kletsen in onze Discord, waar we het over dit soort handhelds, maar ook consoles en games hebben. Dan ben je altijd op de hoogte.