Dutch Game Boys levert kwaliteit voor een (te) hoge prijs

Bij de webshop Dutch Game Boys heb ik een flinke bestelling geplaatst van een paar dure titels op Game Boy Advance en Nintendo GameCube. In deze review lees je alles over mijn ervaringen.

Voordat ik – eind maart alweer – een bestelling plaatste bij de webshop Dutch Game Boys, was ik nog niet bekend met de winkel. In tegenstelling tot mijn eerdere review van GooHoo (waar ik al eerder besteld had), wist ik dus totaal niet wat ik kon verwachten. Dat is niet erg – sterker nog, voor dit soort recensies is dat een pré. Zo kunnen we samen uitvogelen wat de kwaliteit van de levering is en of de gehanteerde prijzen passen bij de producten. Voor deze bestelling heb ik een aantal games gekocht, die uitkwamen voor Game Boy Advance, Nintendo GameCube, Nintendo DS en Nintendo 3DS.

Zodra je een bestelling plaatst, dan krijg je een net overzicht in de mail. Dat bekijk je hieronder. Ik heb de (omgerekende) waarden van de website Pricecharting er voor de volledigheid bijgezet. Niet dat deze site de ultieme plek is waar je de waarde van retrogames kunt bekijken, maar het laat wel een mooi overzicht van recent verkochte games zijn en wat mensen daarvoor betaald hebben. Zo krijg je een beetje een idee van wat retrogames waard kunnen zijn en kun je achterhalen of je te veel of misschien wel te weinig betaald hebt. Dutch Game Boys rekent vaak net iets hogere prijzen.

Onderstaande Pricecharting-prijzen zijn gemeten op 19 mei 2023.

GamesVerkoopprijsPricecharting
Nintendo Gamecube – Metroid Prime 2 – Echoes – HOL40,00 euro29,87 euro
Gameboy Advance / GBA – Mario Party Advance – NEU655,00 euro43,26 euro
Nintendo 3DS – Mario Party – The Top 100 – HOL20,00 euro17,63 euro
Nintendo Wii – Mario Party 8 – HOL25,00 euro16,36 euro
Nintendo DS – Mario Party DS – HOL25,00 euro15,23 euro
Nintendo 3DS – Mario Party – Island Tour – HOL15,00 euro8,96 euro
Nintendo Gamecube – Mario Party 6 – Big Box – HOL149,00 euro92,61 euro
Totaal329 euro223,92 euro

dutch game boys review

dutch game boys review

dutch game boys review

Dutch Game Boys is behoorlijk duur

Kijkende naar de bovenstaande tabel, dan zien we dat ik in alle gevallen te veel betaald heb voor de genoemde games. Nu snap ik dat prijzen op Pricecharting volatiel zijn en dat bedrijven winst moeten maken – maar het verschil in prijs voor Mario Party 6 (met microfoon) is niet goed te praten. Op de website van de Nederlandse webshop komen we dergelijke prijzen vaker tegen. Zo viel me de game Harry Potter And The Philosopher’s Stone op, met een prijs van 99,99 euro. Op Pricecharting komen we hem – compleet – tegen voor iets minder dan 60 euro. Dat zijn té grote verschillen.

Bij de tweedehands markt is het altijd zo: een product is waard wat je er bereid bent voor neer te leggen. Oftewel: wat de gek ervoor geeft. Aangezien tweedehands retrogames steeds populairder worden (en steeds meer mensen zijn gaan verzamelen), zullen de prijzen de komende maanden of jaren niet snel meer gaan dalen. En het ziet ernaar uit dat Dutch Game Boys flink op deze trend vooruitloopt. Aan de andere kant kwam ik ook Catwoman tegen, met een prijs van 8 euro, inclusief doosje en boekje. Die gaat online weg voor een prijs van 9,85 euro. Zo kan het ook.

dutch game boys review

dutch game boys review

Dutch Game Boys ervaringen: wat haal je in huis?

Goed, we hebben vastgesteld dat Dutch Game Boys een dure webshop voor videogames is. Maar wat haal je dan precies in huis? Het is in elk geval goed om te zien dat de online winkel netjes omgaat met de producten die die verstuurt. De games zijn allemaal verpakt bubbelplastic en de lege gaten in de verzenddoos zijn opgevuld met krantpagina’s. Dat mag ook wel, aangezien je ook nog 7,25 euro aan verzendkosten moet betalen, ongeacht het bedrag dat je uitgeeft. Je zou verwachten dat – met zulke hoge verkoopprijzen – de verzendkosten dan op z’n minst gratis zijn, maar nee.

Opvallend is dat Mario Party Advance in een extra plastic verpakking zit. Dat waardeer ik dan weer wel; zo voorkom je dat het kartonnen doosje extra schade oploopt. Game Boy Advance-games werden nog verpakt in karton, dat niet altijd de tand des tijds doorstaan heeft. Op de foto kun je zien dat er een beschadiging op de box zit. Dat werd ook netjes vermeld op de verkooppagina van de website. Het is dus goed om te zien dat je niet voor extra verrassing komt te staan. Als er beschadigingen of andere bijzonderheden zijn, zie je dat voordat je de games aanschaft.

dutch game boys review

dutch game boys review

dutch game boys review

Doosje, boekje, videogame

De informatie op de winkelpagina’s is niet ontzettend uitgebreid. Maar je ziet wel staan wat je moet weten. Denk dan aan de regio waar de game vandaan komt, wat de conditie is en om welke SKU het gaat. Vooral dat laatste kan belangrijk zijn, als je op zoek bent naar een specifieke versie. Op de foto’s zie je het doosje, boekje en de videogame staan. Zo kun je ook zelf checken hoe het met de conditie gesteld is. Zie je iets wat je niet bevalt? Dan ga je gewoon op zoek naar een andere versie. Je kunt meteen een aankoop doen met Google Pay of betalen met iDeal, PayPal of andere middelen.

Mario Party: The Top 100 heeft geen boekje. En omdat de bestelling alweer een tijdje geleden gedaan is, weet ik ook niet meer zeker of dit op de winkelpagina vermeld stond. Maar aangezien Dutch Game Boys ontzettend transparant is op zijn website over de kwaliteit en conditie, kan ik me niet voorstellen dat de webshop hierin een fout gemaakt heeft. Net als bij Mario Party voor de GBA nam ik denk ik de proef op de som om te kijken wat er dan precies binnenkomt en of er nog meer dingen mis mee zijn – dit vermeld ik in het kader van transparantie, zodat je weet waar je aan toe bent.

Over het algemeen ben ik zeer positief over de staat van de eerste vier games. Dat zijn Mario Party Advance, Mario Party DS, Mario Party: Island Tour en Mario Party: The Top 100. Niet alleen is het gros complete, ook zien de doosjes er zelf nog spik en span uit (op die ene vervelende plek op de doos van de GBA-game na). Opvallend is ook dat in sommige gevallen de code voor de Nintendo-catalogus nog ongebruikt is. Die codes werken inmiddels niet meer en zijn niets meer dan een blik op het verleden, maar het is wel leuk om ze erbij te hebben. Dat maakt de games net dat beetje completer.

dutch game boys review

dutch game boys review

dutch game boys review

dutch game boys review

De Mario Party 6 Big Box met microfoon

Dan hebben we nog drie andere games te gaan: Mario Party 6 (met microfoon), Metroid Prime 2 en Mario Party 8. Waar ik het meest benieuwd naar ben is die grote doos van Mario Party 6. Wat meteen opvalt is dat de originele sticker er nog op zit, waarmee de doos vroeger dichtzat. Dit oogt een beetje vies, omdat die helemaal vergeeld is – maar zelf laat ik ook vaak dergelijk stickers zitten om verdere beschadiging te voorkomen. Binnenin zit alles netjes verpakt. De microfoon en aansluiting ogen een beetje vies, dus die moet ik op een later moment nog even schoonmaken.

Sowieso maak ik mijn games altijd schoon voordat ik ze in de collectie parkeer. Dat vind ik een prettiger idee, waar het ook precies om gaat. Aangezien je de microfoon bij je mond moet houden, is het helemaal een goed idee daar even een schoonmaakdoekje overheen te halen. De achterkant van de disc based games zijn allemaal schoon en hebben geen diepe krassen of iets dergelijks. Die zijn dus in prima staat. Oh en voor alle zeven games geldt dat ze uiteraard gewoon werken. Ik ben tijdens het spelen geen vervelende softwarefouten of leesproblemen tegengekomen.

dutch game boys review

dutch game boys review

dutch game boys review

dutch game boys review

Dutch Game Boys review: onderaan de streep

Uiteindelijk ben ik zeer te spreken over de kwaliteit die Dutch Games Boys levert. De informatievoorziening op de website is karig, maar je ziet wel staan wat je wil weten. De games worden netjes verpakt en komen onbeschadigd aan. De discs hebben geen krassen of vlekken of iets dergelijks en overal zitten de juiste doosjes en boekjes bij (op één game na, maar dat is waarschijnlijk mijn fout geweest). Het enige wat ik tegen vind vallen, is de prijzen die de shop hanteert. Ik heb in feite overal te veel voor betaald. Maar goed, je haalt dan tenminste wel kwaliteit in huis.