PS3Gameskopen.nl mag consoles wat beter schoonmaken

Goohoo is een netwerk van een aantal verkoopwebsites waar je terechtkunt voor tweedehands games en consoles. Voor dit artikel heb ik een PlayStation 3 gekocht om te achterhalen wat voor kwaliteit je in huis haalt, zodat je weet wat je van de webshop kunt verwachten.

Eind februari kocht ik een PlayStation 3 bij PS3Gameskopen.nl. Deze webshop is onderdeel van Goohoo, waar ik eerder al games kocht. Uit die ervaringen bleek de site een redelijke kwaliteit te leveren. Destijds haalde ik wat Nintendo 3DS-games in huis voor niet al te hoge prijzen. De items waren duidelijk in een gebruikte staat, maar alles werkte gewoon. Een console kopen is wat spannender, omdat er een hoop mis kan gaan. Zeker consoles van de zevende generatie, die intern veel ingewikkelder zijn. Ik neem met deze PS3 Phat de proef op de som.

PlayStation 3 van PS3Gameskopen.nl

Ik was al een tijdje op zoek naar de Phat-versie van de PlayStation 3. Sinds de introductie van de Slim en Super Slim belandde die variant minder vaak op de tweedehands markt. En als ze er al op stonden, dan waren ze flink aan de prijs. Ik was dan ook nog eens op zoek naar het model dat backward compatible is en dus games van de PlayStation en PlayStation 2 kan afspelen. Deze versie is zeldzaam en anno 2023 slecht verkrijgbaar. Terwijl ik aan het googlen was naar wat anders, verscheen opeens precies de juiste PlayStation 3 Phat in de resultaten en ik besloot hem aan te schaffen.

De prijs was met een bedrag van 292 euro vrij fors, en ik besloot er ook een controller van 35 euro bij aan te schaffen. Het betreft daarnaast een los model, dus zonder de doos en de boekjes. Volgens Pricecharting.com, een website die ik aanhoud als het om de waarde van games en consoles gaat, zou een los model ongeveer 211 euro moeten kosten. Op moment van schrijven dan (begin maart 2023), aangezien prijzen mettertijd kunnen fluctueren. Op de website van de winkel staat dat de consoles “uitgebreid getest” en “netjes schoongemaakt” worden. Wat haal je precies in huis?

Ervaring met PS3Gameskopen.nl

Op zaterdagmiddag bestelde ik de PlayStation 3 en op dinsdagmiddag kwam die via DHL binnen. Dat ging dus redelijk snel. Toen ik de doos in mijn handen gedrukt kreeg, viel meteen op dat die opengescheurd was. Waarschijnlijk niet door mensenhanden, maar vanwege een te kleine doos waar de console door PS3Gameskopen.nl in verpakt was. Ik kon meteen het bubbeltjesplastic zien zitten. De scheur was groot genoeg om ook te kunnen zien wat er precies in de doos zat, en dat is een beetje jammer. Zo kan het pakket mogelijk gestolen worden of de console sneller beschadigen.

De eerste indruk pakte dus een beetje negatief uit. Gelukkig was er genoeg bubbeltjesplastic aanwezig om de PlayStation 3 tegen onnodige schade te beschermen. Na het uitpakken schudde ik de console kort heen en weer en ik hoorde geen dingen ratelen. Ik sloot hem direct aan om te kijken of alles werkte. Gelukkig was dat het geval: de PlayStation 3 is in staat PS1-, PS2- en PS3-games af te spelen. Ook werken de vier usb-poorten voorop allemaal en kwam ik ook geen problemen tegen met de meegeleverde stekker en hdmi-kabel. De bovenkant zat vol krassen en was nog een beetje vies.

Getest, maar ook schoongemaakt?

De PlayStation 3 lijkt dus uitvoerig getest te zijn door PS3Gameskopen.nl. Maar is die ook goed schoongemaakt? Een vlotte blik op de seal, die aan de onderkant van het systeem zit, leert me dat de winkel de console niet opengemaakt heeft. De seal was onbeschadigd, waardoor ook bijvoorbeeld de koelpasta niet vervangen is. Echter, het lijkt er wel op dat de ventilatiegaten schoongemaakt zijn met een bus perslucht. Want ik kwam daar geen stof of andere vieze dingen tegen. Mogelijk werd daardoor de binnenkant ook wat schoner. Op de achterkant zaten ook nog wat resten vuil, die ik niet meteen weg kon vegen.

Om de binnenkant te checken, moest ik de PS3 openmaken. Zonde van de seal, maar voor ongeveer 300 euro wil ik wel weten wat ik in huis haal. En wat blijkt: ik kwam de typische laagjes stof tegen. De binnenkant van de kunststof behuizing had een redelijke laag en ook de verschillende onderdelen binnenin werden vergezeld door stofdeeltjes. En de koelpasta, hoe kan het ook anders, is niet vervangen. Ik heb nu zelf de hardware schoongemaakt, maar de koelpasta moet ik op een later moment nog doen. Voor de controller geldt overigens dezelfde conclusie.

De PlayStation 3 werkt goed

Ondanks de slechte verpakking, het gebrek aan een grondige schoonmaak en het niet vervangen van de koelpasta (maar: eerlijk is eerlijk, PS3Gameskopen.nl zegt niet consoles volledig te refurbishen), werkt de PlayStation 3 heel goed. Na het opstarten kwam ik erachter dat die slechts één firmware-update achterliep, wat met een simpele internetverbinding te verhelpen was. De console reageerde snel en was helemaal teruggebracht naar de fabrieksinstellingen. En belangrijker nog: de ventilatoren draaiden geen overuren en de disclezer doet zijn werk ook helemaal goed.

Ik heb verschillende games getest en eigenlijk kwam ik nergens problemen tegen met het beeld of het geluid. Bij sommige PS3-games viel echter wel op dat de dialogen niet te horen waren, maar dat kwam door de manier waarop de PS3 ingesteld was. Het systeem hield rekening met uitgebreide 5.1-opstellingen, terwijl onder mijn tv een 2.1-soundbar staat. Dat was dus geen groot of onoverkomelijk probleem en ook niet iets wat je PS3Gameskopen.nl kunt aanrekenen. De controller werkt verder ook goed; de knopjes en de pookjes werken eigenlijk probleemloos en blijven nergens plakken.

PS3Gameskopen.nl: de moeite waard?

Onderaan de streep blijf ik met een gemengde indruk achter. De PlayStation 3 was niet echt vies te noemen, maar ik kreeg ook niet het idee dat die echt grondig schoongemaakt is. Binnenin kwam ik gebruikelijke stofdeeltjes tegen, die ik wel zo weg kon halen met perslucht en een goede stofdoek. De buitenkant heeft wat hardnekkige vlekken, helaas. Uiteindelijk moet ik nog wel zelf een keer de koelpasta vervangen – maar goed, de webshop geeft niet aan dergelijke diensten te leveren, dus daar moeten we het dan maar voorlopig mee doen.

Het belangrijkste is dat de PlayStation 3 in een dusdanig goede staat geleverd werd, dat die geen problemen heeft met discs afspelen of software laden. Alle games voor PS1, PS2 en PS3 werken goed en vertonen geen kuren. De meegeleverde controller speelt ook erg lekker en zag er van buiten schoon uit. En ook al had ik hem er niet bij besteld, toch was het fijn dat er nog een hdmi-kabel bij zat. Hoe completer, hoe beter. De goede ervaring die ik al met GooHoo / PS3Gameskopen.nl had wordt hierdoor voortgezet, maar ik hoop wel dat de winkel in de toekomst iets beter schoonmaakt.