Dragon Quest III HD-2D Remake houdt je nieuwsgierig
Met Dragon Quest III HD-2D Remake geeft uitgever Square-Enix één van de beste rpg’s aller tijden de kans opnieuw te schitteren. Of je de game vroeger nou al een keer speelde, of dit je eerste keer wordt, dit spel verdient het om gespeeld te worden.
Dat uitgerekend Dragon Quest III de eerste in de langlopende serie Dragon Quest de HD-2D-behandeling krijgt, is niet zo heel vreemd. Niet alleen is dit een geliefd spel en één van de bestverkopende delen uit de franchise, ook is het zo dat dit het eigenlijke eerste deel van de trilogie is. Later verschijnen er HD-2D-versies van Dragon Quest en Dragon Quest II, maar daar moeten we nog even op wachten. Wat is HD-2D precies, wat maakt Dragon Quest III, uit 1988 alweer, zo bijzonder en is dit spel meer dan dertig jaar na dato nog de moeite waard? Dat en meer in deze review!
Dragon Quest III HD-2D Remake heeft een adviesprijs van 69,99 euro. Dat is niet mals voor een moderne game, laat staan voor een – toegegeven, fantastische – remake. Uitgever Square-Enix heeft ons twee weken voor release een code gegeven, zodat we op tijd een recensie kunnen plaatsen. Met deze tekst hopen we je te kunnen begeleiden naar het antwoord op de vraag of deze klassieke rpg je tijd en geld waard is. Ik ben ontzettend enthousiast over dit spel, en heb bijvoorbeeld Dragon Age: The Veilguard aan de kant geschoven om hier tijd voor te hebben.
Je eigen weg vinden
Daarmee wil ik niet direct claimen dat de nieuwe Dragon Age slecht is. Integendeel: met de eerste tien uur heb ik me goed vermaakt. Maar er mist wel iets aan The Veilguard. En dat is het gevoel voor avontuur. Ik geniet van alle spectaculaire en vooraf geplande actiescènes, maar ik kan nog meer genieten van rondlopen in een platte, open wereld, waarin ik m’n eigen weg moet zien te vinden. Dat is wat Dragon Quest voor mij Dragon Quest maakt, en waarom Dragon Quest III HD-2D Remake excelleert. Jij speelt de held niet van een verhaal; je bent de held.
Voordat ik daar dieper op inga, wil ik eerst uitleggen wat HD-2D is. Wie blik op de screenshots werpt in dit artikel, ziet precies wat dat is. Dit is een grafische stijl die uitgever Square-Enix introduceerde met de rpg-serie Octopath Traveler. Die vormgeving combineert ouderwetse, tweedimensionale pixelpoppetjes met een ontzettend kleurrijke, levendige, sfeervolle en unieke 3d-omgeving. Het is alsof je door de opening van een bruisende kijkdoos kijkt. Alles oogt bovendien haarscherp en super soepel; ik kan er geen genoeg van krijgen.
De grondlegger van de moderne rpg
Dragon Quest III, zonder de HD-2D-subtitel, deed meer dan dertig jaar geleden twee dingen heel goed. Het borduurde voort op de basis van de eerdere delen, terwijl het tegelijkertijd allerlei nieuwe elementen introduceerde. Denk dan aan een rudimentair dag- en nachtsysteem, de mogelijkheid characters in je team van klasse te laten wisselen en een grote open wereld met daarin allerlei (niet verplichte) zijmisses, schatten en extra content. Dergelijke elementen hebben vrijwel alle role playing games na Dragon Quest III beïnvloed, zo goed was alles.
Daarnaast biedt het verhaal een mooie mix van een vertrouwde vertelling en bijzondere momenten. Je bent een held die de wereld moet redden, maar ondertussen treedt je ook in de voetsporen van je verloren gewaande vader. Je brengt geliefden samen, gaat op zoek naar verschillende belangrijke wapens en items en neemt het ondertussen op tegen demonisch gespuis. Elk gebied in de wereld van Dragon Quest III HD-2D Remake biedt bovendien andersoortige vijanden aan, waardoor de vele random encounters niet snel vervelen.
Een prettige flow
Wat ik zo mooi vind aan de manier waarop Dragon Quest III HD-2D Remake zijn verhaal vertelt, is hoe de game spelers constant verrast, boeit en nieuwsgierig maakt. Wanneer je iets nieuws leert of ontdekt, dan gaat dat meestal gepaard met een nieuwe richting aan je avontuur of object dat je moet bemachtigen. Aanvankelijk krab je een keer achter je oren, want hoe kom je daar of hoe moet je daar nou weer aan komen? Het antwoord laat niet lang op zich wachten, omdat er altijd wel een non-player character in de wereld aanwezig is die je verder op je pad kan helpen.
Die npc’s vertellen iets over een locatie ten zuiden, westen, noorden of oosten van hier. Of herinneren zich iets over dat ene zwaard uit een legende. Door met al die digitale wereldbewoners in gesprek te gaan en te blijven, krijg je als speler de ruimte zelf de puzzelstukjes tegen elkaar aan te leggen. Dragon Quest III HD-2D Remake maakt het je nooit echt moeilijk, maar alle hints en tips zijn wel vaag genoeg om niets voor je te verklappen. Het spel vraagt je het proces te vertrouwen en zal nooit iets doen om dat mettertijd te schaden.
Geen onnodige geheugensteuntjes
Nu klinkt dat misschien erg basaal. En dat is ook zo. Dragon Quest III is immers meer dan dertig jaar oud – bijna veertig jaar, zelfs. Maar als ik nogmaals de vergelijking met Dragon Age: The Veilguard maak, dan valt het me ontzettend op dat de game je constant vertelt wat je doet, wat je moet doen en wat je gedaan hebt. Je mag geen moment vergeten dat je de enige bent die iets aan de malaise in de wereld kan doen. Dat wordt al vrij snel oud. Dragon Quest III HD-2D Remake doet dit niet, en geeft je alleen geheugensteuntjes wanneer je daar zelf om vraagt.
Je kunt langsgaan bij prominente figuren, zoals een koning of een koningin, die je vertellen wat de volgende stap in je avontuur is. En anders kun je gebruikmaken van een nieuw onderdeel: een soort digitaal notitieblokje. Je kunt gesprekken met personages vastleggen en altijd inzien wanneer je vast komt te zitten. Omdat de rpg geen missieoverzicht heeft, is dit de manier om je taken bij te houden. De weinige informatie die het spel geeft in het menu is summier genoeg om zelf iets uit te vogelen, terwijl je ondertussen dus de hints zelf kunt verzamelen en bijhouden.
Een nieuw beroep: Monster Wrangler
Omdat Dragon Quest III HD-2D Remake een moderne game is, biedt het gelukkig een hoop kwaliteitsverbeteringen aan. Denk dan aan een versnelde tekstweergave, automatische gevechten en voice acting in zowel de Japanse als Engelse taal. Wat deze hervertelling zo tof maakt, is dat je nu veel meer mee krijgt van wat er met je vader gebeurde. Dat gebeurt middels kleine cutscenes. Square-Enix belooft daarnaast in een persdocument dat de gebeurtenissen iets aangepast zijn, zodat ze veel beter aansluiten bij de voorgaande delen. We zijn benieuwd!
Daarnaast krijg je toegang tot twee gloednieuwe gameplayonderdelen, namelijk een nieuwe klasse en een monsterarena. Monster Wrangler is een nieuw beroep voor je teamleden, die met zijn aanvallen gebruikmaakt van de kennis die die opdoet nadat die met monsters in aanraking komt. De aanvallen van de Wrangler zijn behoorlijk sterk en raken vaak meerdere vijanden, waardoor dit een haast onmisbaar onderdeel van je team is. In de monsterarena kun je ingelijfde monsters tegen elkaar laten vechten, voor extra prijzen en goud. Zeker de moeite waard.
Een gevoel van voldoening
Aan die monsters kom je overigens niet zomaar. Die moet je in de wereld vinden. Ze kunnen werkelijk overal zitten: in steden en kerkers, maar ook in de open wereld en zijn verborgen plekjes. Ook al is dit een nieuw onderdeel van het spel, toch voelt het aan alsof het er altijd bij hoorde. Dat komt doordat de ontwikkelaar het werven naadloos laat opgaan in de algemene gameplay van Dragon Quest III HD-2D Remake, waarin de wereld verkennen centraal staat. Hoe nieuwsgieriger je bent, hoe meer je meekrijgt van de bijzondere wereld om je heen.
Dankzij je nieuwsgierigheid ontdek je plekken die van de gebaande paden liggen, en kom je in situaties terecht die niet verplicht zijn voor het hoofdverhaal. Combineer dat met de vrijheid van het verfijnen en optimaliseren van je teamleden, de gesprekken die je voert met alle personages en het feit dat de steden overdag en in de avond soms andere interacties aanbieden, en je houdt een ontzettend levendige wereld over. Hoewel de gameplay soms wat eenvoudig aanvoelt, geeft het toch een gevoel van voldoening een zijmissie te voltooien of een gebied uit te kammen.
Dragon Quest III HD-2D Remake kopen?
Ik merk tijdens het schrijven van deze recensie dat ik eigenlijk alles wil vertellen wat ik meemaakte tot nu toe. Nee, ik heb de game nog niet uitgespeeld, maar ben al wel op alle continenten geweest en heb enkele orbs verzameld (ik wil niets verklappen; maar als je het weet, snap je wat ik bedoel). Als je het mij vraagt, dan ben ik van mening dat Dragon Quest III HD-2D Remake zijn prijs meer dan waard is. Ondanks de leeftijd is dit nog steeds een sprankelend avontuur dat dankzij enkele aanpassingen prima past in het 2024-gameaanbod.
Met versnelde teksten, een automatische renfunctie en gevechten en aanwijzingen op de kaart, respecteert de game ook nog eens je tijd en blijft alles toegankelijk. Zonder dat het inlevert op het gevoel van avontuur en de soms strategische gevechten met eindbazen. Mocht je Dragon Quest III nog nooit eerder gespeeld hebben, dan is dit hét moment om dat recht te zetten. En als je dat al wel eens deed – geen nood, dan nog denk ik dat je hier veel plezier uithaalt. Al is het maar om de grondlegger van de moderne rpg wederom in zijn volle, moderne glorie te kunnen ervaren.
Square-Enix heeft een code gegeven voor de game, zodat we die konden reviewen. We hebben de game op PS5 gespeeld. Je kunt Dragon Quest III HD-2D Remake onder meer kopen bij Bol.com voor PlayStation 5, Xbox Series of Nintendo Switch.