Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven mag je niet missen
Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven is een grote verrassing van Square-Enix, die een oude 2d-rpg compleet opnieuw opbouwde. Dit is meer dan een simpele heruitgave en is wat Sven betreft verplicht voer voor rpg-liefhebbers.
Liefhebbers van het rpg-genre hebben ongetwijfeld wel eens van Romancing SaGa 2 gehoord. Deze game kwam in 1993 uit op de Super Famicom en is pas sinds 2016 naar het westen overgekomen. De game staat wereldwijd bekend als een klassieker, die veel betekend heeft voor Japanse rpg’s. Het maakt overigens niet uit of je bekend bent met het origineel, want ook zonder bekend te zijn met het bronmateriaal kun je hiervan genieten.
Ondanks het feit dat dit een nieuwe versie van een dertig jaar oud spel is, voelt het nog steeds heel uniek aan. Dat komt door de basis van de game, die nog steeds als een huis staat, en het feit dat de Square-Enix de rpg van de grond af aan opnieuw opbouwde. Waar het origineel twee dimensionaal en pixelachtig is, is het nieuwe deel volledig driedimensionaal. Daarnaast is duidelijk dat de ontwikkelaars geluisterd hebben naar de feedback die gamers door de jaren heen gegeven hebben. Zo was de moeilijkheidsgraad te hoog, waardoor ze nu een keuze voor makkelijk, gemiddeld en moeilijk toegevoegd hebben.K ies je voor moeilijk, dan krijg je de originele moeilijkheidsgraad.
Een ander punt van kritiek was dat de vijanden levelen op basis van hoe vaak je een gevecht start. Dit werkte in het begin van het spel goed, maar al snel kon dit erg uit balans raken. Het nieuwe systeem is veel moderner en houdt rekening met jouw levels en de plek waar je de monsters tegenkomt. En zo blijken er nog een boel kleine dingen aangepast te zijn, waardoor de speelervaring een stuk aangenamer wordt.
Wat Romancing SaGa 2 uniek maakt
Het verhaal vindt plaats in een wereld waar in het verleden een groep helden het land gered heeft van een ondergang. Duizend jaar later ontstaan er geruchten dat die helden teruggekeerd zijn, maar nu als monsters. Jij, een prins, leert ondertussen hoe je moet vechten met hulp van je vader. Wanneer jullie op een excursie gaan om die lessen in de praktijk te brengen, kom je één van deze ‘monsterhelden’ tegen. Jullie proberen hem te verslaan, maar falen hierin. Je vader raakt hierbij ernstig gewond en besluiten terug te keren naar het kasteel. Bij thuiskomst treffen jullie een ravage aan. De monsterheld heeft namelijk aangevallen en je broer blijkt één van de vele slachtoffers te zijn.
Door dit verlies en zijn wonden komt je vader op een sterfbed te liggen, en heeft hij niet veel tijd meer. Gelukkig blijkt hij kortgeleden van een mysterieus figuur een truc geleerd te hebben. Bij het uitblazen van zijn laatste adem is hij in staat al zijn ervaringen en herinneringen delen met zijn opvolger. Jij bent de gelukkige, en bent daardoor sterk genoeg om het tegen de vijand op te nemen die kort hierna opnieuw aanvalt. Het is tijd voor wraak en om de wereld te beschermen tegen alle helden die als monsters teruggekeerd zijn.
Hoewel het verhaal niet bijster origineel is, biedt het gelukkig wel genoeg handvatten om unieke gameplayelementen te kunnen introduceren. Het eerste unieke element dat je tegen zal komen is hoe je ervaring (exp) opdoet. Net als in het echt leer je door te doen. Wil je een bepaalde aanval sterker maken? Gebruik die dan in een gevecht, zodat die ervaring opdoet. Wil je beter worden met een zwaard? Gebruik het dan regelmatig. Is je vuurmagie nog zwak? Juist, spreek dan vaker de betreffende spreuk uit. Maar ook bijvoorbeeld je gezondheid (hp) kun je trainen door regelmatig geraakt te worden.
Dit principe brengt een extra laag strategie met zich mee. Nieuwe aanvallen leer je door bepaalde wapens te gebruiken of door te experimenteren met aanvallen. Voor dit laatste is er een mooi overzicht toegevoegd aan de game. Daarop zie je welke aanvallen je op den duur kan leren door steeds dezelfde handelingen te verrichten. Tijdens het vechten verschijnt er af en toe een lampicoon in beeld, dat aangeeft dat je met de betreffende aanval iets nieuws kunt leren. Of je het ook daadwerkelijk doet, is een tweede; dat bepaalt de game willekeurig. Soms heb je geluk en leer je het direct, maar soms dien je nog tientallen gevechten aan te gaan voordat het zover is. Vijanden hebben daarnaast bepaalde zwaktes en sterktes. Welke dit zijn ontdek je door te experimenteren. Maar heb je eenmaal een zwakte of sterkte gevonden, dan verschijnt die informatie onder het monster. Superhandig.
De één zijn dood…
Het erven van de ervaring is iets heel unieks in Romancing SaGa 2. Je erft in het begin de krachten van je vader, maar ook die van jou geef je door aan een opvolger. Het spel kent namelijk geen echt hoofdpersonage. Zodra je bepaalde gebeurtenissen hebt volbracht, zit je regeertijd in het koninkrijk erop en vindt er een sprong in de tijd plaats. Je kiest een afstammeling van één van je teamgenoten uit, waarna die je opgedane ervaring meeneemt. Dit heeft voor- en nadelen. Een voordeel is dat je de kans krijgt om regelmatig met een andere klasse te spelen. Doordat je niet eerst opnieuw hoeft te trainen, is de drempel voor experimenteren heel laag en krijg je veel mee van wat Romancing SaGa 2 te bieden heeft. Een nadeel is echter dat je geen binding met de personages krijgt. Het mooie aan rpg’s vind ik dat je echt in de rol van het hoofdpersonage kruipt, maar dat is hier weinig sprake van.
Toch weet het spel je stiekem wel te laten hechten aan je teamleden. Wanneer tijdens het vechten de gezondheid van een personage op is, sterft hij/zij niet. Het teamlid is dan ‘ongeschikt’ om verder te gaan, maar kan gelukkig wel makkelijk genezen worden. Het gevaar ligt hem echter in de levenspunten. Elk personage heeft een bepaald aantal van die punten en hier gaat er één van af bij het ‘ongeschikt raken’. Zijn de levenspunten op, dan is de character wel echt dood.
Zodra dit bij het teamlid gebeurt dat het koninkrijk regeert, krijg je direct een sprong in de tijd en dien je een nieuw team samen te stellen. Dit lijkt aanvankelijk geen groot probleem te zijn, maar voelt soms toch onprettig aan. Later ontdek je namelijk dat het veel consequenties kan hebben. Bij een sprong in de tijd verandert niet alleen je team. Doordat er zo’n honderd jaar verstrijkt, verandert ook de wereld. Bepaalde gebieden zijn ineens afgesloten en andere juist toegankelijk. Maar er vinden ook gebeurtenissen plaats. Bepaalde missies duren dan te lang en worden automatisch voltooid. Dit kan wel betekenen dat bijvoorbeeld bevolkingsgroepen onderdrukt worden. Jij was er immers niet om ze te redden.
Vrijheid met consequenties
In het begin kun je alleen in de directe omgeving van je kasteel ronddwalen. Maar al snel laat de game je los en ga je op ontdekkingsreis. Een gebied kan meerdere uitgangen hebben, waarbij je nieuwe omgevingen ontdekt. Voltooi je alle missies in een gebied, dan wordt dit een onderdeel van je koninkrijk. Hiermee speel je bepaalde voorwerpen vrij en krijg je regelmatig inkomsten voor de rijksschatkist. Maar neem hier niet al te veel tijd voor. Want als je lang doet over het ontdekken en je vergeet de missies te klaren, dan kan het zijn dat je ze niet meer kunt afronden. Net als bij een sprong in de tijd dus. Ook kan de volgorde van het voltooien van missies impact hebben. Zo heb ik in mijn speelsessie meegemaakt dat een baas kwaad was en twee keer zo sterk werd, doordat ik eerder zijn zus al had verslagen. Had ik het andersom gespeeld, dan zouden beide bazen hun normale sterkte hebben.
Zoals eerder aangegeven zijn er naast aanpassingen in de gameplay ook verbeteringen doorgevoerd in de audio en het grafische gedeelte. De soundtrack is opnieuw opgenomen en klinkt voortreffelijk. De afspeellijst staat dan ook regelmatig op de achtergrond aan. Maar mocht je liever naar de oude tracks willen luisteren, dan kun je dat instellen in het menu. De grootste verbetering zit hem echter in het grafische gedeelte, zoals eerder gezegd in de recensie. Het spel is van 2d naar 3d gegaan en dat is één van de grootste transformaties die we in het gaminglandschap gezien hebben. De game is oogstrelend mooi dankzij de combinatie van realisme en de animéstijl.
Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven kopen?
Square-Enix is de laatste tijd erg goed bezig met het maken van verbeterde versies van zijn klassiekers. Denk bijvoorbeeld aan Final Fantasy VII Rebirth en Dragon Quest III HD-2D Remake. Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven hoort overduidelijk ook in dit rijtje thuis. Dat heeft het spel te danken aan zijn audiovisuele upgrades, maar ook aan de aanpassingen die de ontwikkelaar gedaan heeft om alles toegankelijker en gestroomlijnder te maken.
En vergeet die uitstekende en nog altijd unieke basis niet. Je kunt Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven meerdere keren spelen en het verhaal op andere manier beleven, en de gameplay anders invullen door andere eigenschappen mee te geven. Onderaan de streep levert dat, ondanks de leeftijd van het origineel, nog altijd een rpg op die zich moeilijk laat evenaren. Wat ons betreft dus verplichte kost voor rpg-liefhebbers.
Square-Enix heeft een reviewcode gegeven zodat we het spel konden reviewen. We hebben het spel gespeeld op de Nintendo Switch. Je kunt Romancing Saga 2 nu aanschaffen bij onder meer Bol, voor Nintendo Switch en PlayStation 5. Ook Amazon biedt het spel aan: hier vind je de Nintendo Switch-versie en hier de PS5-variant.