Jedi Power Battles bekoort vooral de Star Wars-fans
Jedi Power Battles kreeg vijfentwintig jaar geleden gemengde beoordelingen. Kan Aspyr met de remaster nu wel een hit maken van de game? Sven gaat het avontuur voor je aan en kijkt of het de moeite waard is.

Jedi Power Battles voor de PlayStation 1 en Dreamcast was een van de vele merchandisingproducten die voortkwamen uit het relatieve succes van Star Wars: The Phantom Menace. Hoewel de film financieel een kaskraker was, liet de ontvangst door critici en fans veel te wensen over. Twintig jaar na de oorspronkelijke Star Wars-trilogie snakten fans naar een terugkeer naar het geliefde universum, en de verwachtingen waren torenhoog. De legendarische woorden “Lang geleden in een sterrenstelsel hier ver, ver vandaan…” deden de harten van velen sneller kloppen, maar zou deze prequel de hoge verwachtingen kunnen waarmaken?
Inmiddels weten we het antwoord op die vraag. Destijds zouden veel kijkers “nee” roepen. Maar we zijn inmiddels zo ver verwijderd van de prequels dat de publieke opinie is gaan draaien. Daar speelt de moderne sequeltrilogie ook een rol in — maar nu dwalen we te veel van het onderwerp af. Terug naar Jedi Power Battles. Vraag een willekeurige gamer uit die tijd naar dit spel en je krijgt wisselende reacties. Ze koesteren mooie herinneringen aan het spel, omdat ze het samen met een broer of zus konden spelen. En omdat ze in de huid van een Jedi konden kruipen. Maar aan de andere kant komen er ook veel frustraties naar boven. Vooral het platformgedeelte bezorgt hen nog steeds nachtmerries. Net als The Phantom Menace overtuigde het spel uiteindelijk niet op inhoud. Toch krijgen we dit jaar een remaster van Jedi Power Battles. De game viert namelijk zijn vijfentwintigste verjaardag.
De wereld van The Phantom Menace
Dat het spel vlak na de film verscheen, is geen toeval. In Jedi Power Battles volg je namelijk het verhaal van The Phantom Menace. De welbekende introtekst is hetzelfde, je betreedt bekende omgevingen en je speelt als je favoriete Jedi’s. Zo hak je droids in de pan als Obi-Wan Kenobi, Qui-Gon Jinn of Plo Koon (wie kent hem niet?). In totaal zijn er tien speelbare personages. Ontwikkelaar Aspyr heeft hierbij een nieuwe strijder toegevoegd: Jar Jar Binks. Jawel, de meest geliefde én gehate alien. Waar je in het origineel iedereen vrij moest spelen, kun je nu iedereen direct kiezen. Dat scheelt nogal wat tijd als je meteen met een specifieke Jedi wil spelen.
Tijdens het doorkruisen van de iconische omgevingen stuit je natuurlijk op tegenstanders. Dit zijn niet enkel vijanden uit de film. Voor de afwisseling heeft de ontwikkelaar nieuwe slechteriken toegevoegd, afkomstig uit andere delen. Zodra ze je zien, vallen ze op verschillende manieren aan. Maar gelukkig heb je de middelen om terug te vechten. Jedi’s zwaaien met een lichtzwaard, Jar Jar Binks met een staf en Padmé gebruikt haar pistolen. Door de twee actieknoppen afwisselend te gebruiken, voer je verschillende combo’s uit. Komen er lasers op je af? Dan blokkeer je ze met een druk op de knop. Doe je dit op het juiste moment dan reflecteer je de lasers, net zoals in de films. Vooral dit laatste geeft veel voldoening. Ik betrapte mezelf erop dat ik bij bepaalde gevechten puur aan het reflecteren was. Hierdoor duurt de strijd langer, maar heb je wel meer plezier.
Besturing is flink verbeterd
Het vechtsysteem is dus simpel, maar brengt wel voldoening. De uitdaging schuilt echter in het platformgedeelte, dat in het origineel veel frustratie gaf. Aspyr heeft daarom aanpassingen doorgevoerd. Allereerst is de “tank-achtige” besturing vervangen door een modernere versie. Dit zien we ook bij andere remasters van Aspyr terug en is zeer welkom. Niet langer hoef je eerst te draaien om dan pas die richting op te kunnen lopen. Nu kun je gewoon lopen en draaien tegelijkertijd, zelfs nadat je in de lucht gesprongen bent. Dit zorgt ervoor dat het manoeuvreren over gaten een stuk soepeler verloopt. Prefereer je toch de oude besturing? Dan kun je die in het menu aanzetten. Ook heeft het team de afstanden tussen platforms kleiner gemaakt. Zo hoef je dus geen pixelperfecte sprong te maken om de overkant te halen. Ondanks dat het platformgedeelte nog steeds frustratie kan opleveren, is het dankzij deze verbeteringen een stuk aangenamer geworden.
Val je nog steeds te vaak naast een platform of sterf je regelmatig door een vijand? Dan is de gloednieuwe Easy-modus iets voor jou. Zo heb je meer levens, richten de vijanden minder schade aan en zijn jouw aanvallen juist sterker. Daar staat tegenover dat het checkpointsysteem genadeloos blijft. Als je doodgaat dan is de kans groot dat je grote delen opnieuw moet spelen. Verder is de gameplay in tact gebleven. Hoe meer vijanden je verslaat en hoe meer je van de omgeving vernielt, hoe meer punten je verzamelt. En hoe meer punten je hebt en hoe verder je in de game komt, hoe meer combo’s je vrijspeelt om de Jedi-ervaring nog dichterbij te brengen.
Spelbrekende softwarefouten
Als je andere spellen van deze ontwikkelaar gespeeld hebt, weet je dat die ook altijd de graphics verbetert. Voor Jedi Power Battles maakt het team gelukkig geen uitzondering. De omgevingen zijn iets scherper en lichter gemaakt. Het verschil is niet groot, maar geeft toch een fris gevoel. De personages zijn er het meeste op vooruitgegaan. Die hebben namelijk veel meer details gekregen. Een grappige toevoeging is dat je nu waarheidsgetrouwe lightsabers kunt aanzetten. Die waren in het originele deel allemaal blauw of groen, en rood bij de Siths. Nu heeft Mace Windu bijvoorbeeld wel zijn iconische paarse zwaard.
Helaas is niet alles verbeterd. Bugs vormen de opvallendste minpunten. Het origineel kende veel softwarefouten, waarvan het gros terugkeert in deze versie. Dit zijn soms grappige foutjes, zoals een Droid die tegen een muur aan blijft lopen. Maar soms kan het ook zijn dat de Force niet werkt bij Obi-Wan Kenobi. Jedi Power Battles is daarnaast helaas niet ontdaan van spelbrekende fouten. Gebruik bijvoorbeeld geen voorwerpen tijdens een baasgevecht, want anders loopt het spel vast. En val niet in een gat wanneer je Darth Maul speelt, aangezien de kans bestaat dat je in de lucht blijft zweven en niet meer kunt bewegen. De ontwikkelaar brengt regelmatig patches uit, dus hopelijk verdwijnen deze bugs snel.
Jedi Power Battles kopen?
Onderaan de streep ben ik een beetje in dubio over de remaster van Jedi Power Battles. Ondanks de vele toevoegingen en aanpassingen van Aspyr blijft het een matig spel. Het vechten is erg oppervlakkig en het platformgedeelte wekt nog steeds frustratie op. Korte speelsessies zijn dan ook ideaal voor deze game. Zo merk je de repetitieve gameplay minder op en vermaak je jezelf alsnog, mocht je het spel heel graag (opnieuw) willen spelen.
Ik geef de ontwikkelaar wel een dikke pluim voor de doorgevoerde verbeteringen. De voor ons inmiddels standaard Aspyr-elementen, zoals nieuwe besturing en verbeterde graphics, zijn gelukkig van de partij. Maar ook de extra speelbare (en meteen ontgrendelde) personages, andere kleuren lightsabers, een makkelijkere modus en meer zijn zeer welkome toevoegingen. Waar de basis van het spel dus nog steeds tekortschiet, is de remaster zelf erg goed. Ben je een Star Wars-fan en snak je naar een nostalgische trip? Dan is Jedi Power Battles met zijn lage prijs van 20 euro mogelijk wel iets voor je. Maar dit is een gevalletje ‘eigen risico’, helemaal als je geen Star Wars-liefhebber bent.
Aspyr heeft ons een recensiecode gegeven. We hebben de game gespeeld op Steam, via de Steam Deck. Jedi Power Battles is onder meer te koop bij Bol.com. Mocht je iets kopen via de affiliatelink, dan kunnen we daar een kleine vergoeding voor krijgen (zonder dat dit jou iets extra’s kost). Laat weten wat je van de game vindt in de reacties en of kom gezellig kletsen in onze Discord!