G’Aim’e gaat voor gemak, maar niet voor variatie
Peter kan niet zonder zijn lightgungames. In navolging van de Sinden-review, die voor de meer hardcorespelers is, is er nu de G’Aim’e. Die lightgun gaat voor gemak en heeft een beperkter systeem. Twijfel ontstaat wel bij de prijs-kwaliteitverhouding.

De G’Aim’e hoopt de lightgun terug in de huiskamer te krijgen. Sinds de opkomst van lcd- schermen is dat een stuk lastiger, omdat die anders werken dan crt’s. Ontwikkelaars hebben in het verleden pogingen gedaan het stuk randapparatuur populair te maken door gebruik te maken van de infraroodsensor in de Wii Remote, de Playstation Move-controllers of zelfs de Joy-cons voor de Switch, maar die brengen toch niet helemaal wat we zoeken. Dat merk je ook aan (het gebrek aan) de games.
De zoektocht naar een goedwerkende en betaalbare vervanging is nog steeds gaande en de G’Aim’e lijkt goede hoop te bieden. Eerder hebben we natuurlijk de Sinden-lightgun getest, die je op een pc of zelfs een fpga-apparaat als de Superstation One kunt gebruiken. Maar daar heb je soms best wat technische kennis voor nodig om alles aan de praat te krijgen. De makers van deze lightgun pakken dat euvel aan.


De opkomst en ‘ondergang’ van de lightgun
Lightgungames zijn nooit echt weggeweest. Maar in de tijd van de NES tot en met de Playstation 2 waren ze simpelweg een stuk populairder. De Zapper, de Scope, de Menacer en de GunCon (in al zijn varianten) hebben fans uren plezier opgeleverd, maar ondertussen zijn fans van dit soort games toch echt overgeleverd aan wat moderne arcadehallen bieden. Gelukkig brengt RetroReady maandelijks recensies van de Nederlandse arcadehallen, die je in deze categorie aantreft.
Zoals gezegd kan de Sinden een oplossing zijn, maar die is nog verre van perfect. Vooral op het gebied van gebruiksvriendelijkheid. De G’aim’e probeert het op een andere manier, namelijk met een plug and play-systeem, maar werkt wel op een soortgelijke manier als het eerdergenoemde lichtpistool. Met een kleine camera en machine learning registreert het gevaarte waar je mikt en of je dat goed genoeg doet.



Basis, premium en ultiem
De G’Aim’e is beschikbaar in verschillende varianten. De basisversie bestaat uit een miniconsole en een enkel wapen. Het bevat ook maar één spel, de dertig jaar oude Time Crisis van Bandai Namco. Voor de prijs van 99,99 euro lijkt dat misschien te veel. Maar, voor vijftig euro meer heb je er ook nog een pedaaltje bij. Voor de kenners is het wel duidelijk waar dat voor is. De arcadegame is populair vanwege het eigen coversysteem, waar je kunt schuilen én je wapen herladen. Pas met het indrukken van het pedaal kom je uit die cover en kun je de tegenstander uitschakelen. Een unieke manier van spelen in die tijd. En één die dertig jaar later nog steeds goed werkt én leuk is.
Naast die twee sets is er een Ultimate-pakket dat je niet alleen het apparaatje met Time Crisis, de gun en het pedaaltje oplevert, maar nog een extra wapen én drie andere games: het grappige Point Blank en twee nóg oudere spellen, namelijk Steel Gunners 1 en 2. Die kun je met z’n tweeën spelen op één scherm. Het klinkt goed allemaal, maar toch voelt het aan alsof je met 200 euro de hoofdprijs betaalt. Ja, je krijgt meer dan alleen maar Time Crisis, maar het had fijner geweest als we uit meer games konden kiezen. Want nu moet je het met deze vier titels doen.



Gemak dienst de mens
Daarentegen slaagt de G’aim’e in zijn missie als het gaat om gebruiksgemak. Je sluit de console aan via hdmi, gebruikt de usb-c-poort aan de achterkant voor het stroom en de rest van de poorten zijn voor de wapens en / of het pedaal. Mocht je kiezen voor de basis- of premiumversies, dan krijg je geen adapter in het pakket – die moet je dan zelf regelen. De Ultimate-versie huisvest er wel een.
Eenmaal alles aangesloten houd je de powerknop even ingedrukt om hem aan te zetten. Je kalibreert het wapen en daarna kun je direct een van de games induiken, zonder veel gedoe. Een ander pluspunt ten opzichte van de Sinden is dat je hier geen witte rand om je speelscherm heen hebt. Dat ziet er wat netter uit en heeft bovendien geen merkbaar effect op de nauwkeurigheid.
Je moet er echter wel rekening mee houden dat je het systeem elke keer moet kalibreren na het inschakelen, maar dat moet je dan maar even voor lief nemen. Ik raad ook aan om geen extra lichtbronnen naast je tv of monitor te hebben, of zelfs een tweede scherm. Dat kan veel effect hebben op de precisie van het lichtpistool. Het wapen zelf ligt goed in de hand en doet me heel erg denken aan de GunCon van de PS1. Het is van goed stevig plastic en voelt niet te zwaar of te licht aan. Het voelt precies goed.



Zoals in de arcadehal
Het pedaal werkt zoals verwacht, maar alleen als je staat (wat je eigenlijk altijd moet doen met dit soort games). Toch heb ik getest hoe het is om zittend te spelen. Ik merk al vrij snel dat de extra accessoire gemakkelijker wegglijdt, omdat ik constant met mijn been naar voren duw. Daar heb je staand geen last van en ik ben ook niet iemand die wil zitten als het aankomt op lightgungames. Alleen als het echt moet in de arcadehal natuurlijk, want dan ontkom je er niet aan.
De twee wapens die bij het volledige pakket zitten met alle games zien er niet alleen netjes uit, ze hebben ook een paar extra functies. Net zoals de GunCon zitten er knoppen aan de zijkant die je kunt gebruiken voor het herladen en / of wegduiken in Time Crisis. Ideaal als je geen pedaal hebt.
Daarnaast zit er een schuifknop op die de “terugslag” aanzet én zelfs een knop waarmee je virtueel geld in de arcadekast stopt voor meer continues. Ik ben alleen niet zo heel erg ondersteboven van de recoil, dat is namelijk meer een trileffect dat we kennen van de Dualshock-controllers dan wat de Sinden doet. Die slaat zichzelf bijna uit je hand, in vergelijking met deze toepassing.
De games draaien gelukkig erg soepel en ik heb er veel plezier mee gehad. Het doet toch wel wat om zowel Time Crisis als Point Blank op je tv te zien en dat je ze dan zonder veel gedoe direct kunt spelen. Het brengt je terug naar vervlogen tijden… Althans, mij dan. Het zou gaaf zijn als de huidige technologie ook op de grote consoles en zelfs pc beschikbaar komt, maar tot die tijd hebben we dus de Sinden voor mensen die graag dingen zelf uitvogelen en de extreem gebruiksvriendelijke G’Aim’e.


De G’Aim’e kopen?
Ik als liefhebber van lightgungames ben behoorlijk blij met dit nieuwe apparaat. De installatie is zo gepiept en voor je het weet ben je ouderwets aan het knallen. Ik heb geen grote problemen ondervonden en alles werkt naar behoren. Er komt geen poespas bij en je hoeft niet allerlei modules of speciale software te downloaden. Al kun je wel af en toe nieuwe firmware downloaden die de precisie moet verbeteren. Maar that’s it.
Hoewel het aanbod van games vrij beperkt is, zie ik hier wel een toekomst in. Ik twijfel wel het basissysteem de prijs van honderd euro waard is voor maar één spel, ook al is het Time Crisis. Ik zou graag een mogelijkheid willen om hier meerdere games op te krijgen, iets wat technisch mogelijk zou moeten zijn. Je kunt het kleine, zwarte kastje immers voorzien van upgrades, die je via het internet binnenhaalt. Daar kan dus gemakkelijk nog wel een game bij. Vooralsnog is dat echter geen optie en is het ook niet mogelijk zelf games toe te voegen. Dat is eigenlijk het grootste nadeel van de G’Aim’e; dit is een systeem met een solide basis en een enorme potentie.
We hebben de G’Aim’e zelf gekocht en gesteund via Kickstarter. Voor meer hardwarereviews kun je terecht in ons wekelijks groeiende overzicht. En op onze Discord hebben we het eveneens over lichtpistolen, naast natuurlijk nieuwe ontwikkelingen op het gebied van handhelds, games en events!