Dit vond de pers van Wario Land 4 in 2001

Wario Land 4 verscheen in 2001 voor het eerst op de Game Boy Advance. Wat vond de gamepers destijds van de ervaring? Nu het spel 14 februari naar Nintendo Switch Online komt, is het een leuk moment daarop terug te kijken.

Wario Land 4 reviews

Als je vroeger een Game Boy Advance op zak had, dan was de kans groot dat Wario Land 4 in de cartridgeslot zat. Dit is het vijfde deel in de Wario Land-serie, en de eerste versie die op Nintendo’s 32-bit hardware verscheen. In vergelijking met Wario Land II en Wario Land 3 zit er qua gameplay niet veel verschil in, maar dat vind ik geen probleem. Zo heb ik zelf onlangs Wario Land 3 zitten spelen tijdens het testen van de Modretro Chromatic. Toen merkte ik dat de openheid in de levels tijdloze puzzelgameplay oplevert.

Wario Land 4 is qua opbouw net even anders dan voorgaande delen. Zo verken je in dit spel vier passages, bestaande uit vier levels: Emerald, Ruby, Topaz en Sapphire. Elke wereld heeft een eigen thema, wat visueel gezien genoeg variatie oplevert. Nadat je de vier passages uitgespeeld hebt, krijg je toegang tot een vijfde: de Gouden Piramide. Onderweg moet je schatten opsporen en verzamelen en heb je de taak om de Keyzer te vinden. Dit is een spookje met een sleutel als neus, dat de deur opent naar het volgende level.

Wario Land 4 reviews

Fijne spelelementen

In tegenstelling tot Super Mario en Donkey Kong Country, heeft Wario Land geen klok die bepaalt hoe lang je een level mag spelen. Dat zou vreemd zijn, omdat je soms wat puzzels moet voltooien en levels  moet uitkammen voor schatten en andere spullen. Als je dan met een tijdslimiet te maken hebt, zorgt dat voor onnodig veel stress. Vroeger ging ik daar wel goed op: ik vond het heerlijk om op m’n gemak de wereld te verkennen en alles te verzamelen. Maar aan het einde van een level gaat de bloeddruk toch omhoog.

Aan het einde van een level moet je namelijk een knop indrukken, en dan zo snel mogelijk naar het begin van het level rennen. Daar zit wel flink wat tijdsdruk achter. Doe je dit niet snel genoeg, dan verlies je punten en in het ergste geval je schatten. Het mooie aan dit systeem is dat sommige levelontwerpelementen pas hout snijden wanneer je terug rent. Op de heenweg kun je soms niets met bepaalde gangen of paden. Maar op de terugweg zijn ze vaak je enige optie, waardoor je in een flow komt van snelle achtereenvolgende acties.

Wario Land 4 reviews

De pers over Wario Land 4

Omdat ik mijn cartridge van Wario Land 4 kwijt ben en op korte termijn niet snel een recensie zou kunnen schrijven, leek het me leuk om eens wat anders te doen om dit spel onder de aandacht te brengen. Vanaf 14 februari kun je de GBA-game namelijk spelen op de Nintendo Switch, met een abonnement op Nintendo Switch Online. Je hebt dat extra (duurdere) abonnement daarvoor nodig. Ik wil niet zeggen dat dit spel goed genoeg is om de aankoop te rechtvaardigen – maar als je al lid bent, heb je weinig redenen om niet te spelen.

Ik heb hieronder, vanwege die release, een aantal Engelstalige recensies verzameld, om te zien hoe het spel in 2001 beoordeeld werd. Mocht je niet bekend zijn met Wario Land 4, dan krijg je alsnog een idee van wat voor soort spel het is. En anders is het een leuke trip down memory lane, om te zien hoe games destijds beoordeeld werden. Waren we collectief streng? Vonden we het spel destijds net zo tof als nu? Oude artikelen op het internet fungeren in die zin als een soort tijdscapsule – wat vond de pers van Wario Land 4 in 2001?

Niet zo verschillend

Waar veel reviewers het destijds over eens waren, is dat Wario Land 4 niet zo verschilde van Wario Land 3. Omdat in beide games de gameplay uniek is, zagen gamers dat in 2001 niet als een nadeel. De franchise geeft Nintendo de ruimte om te experimenteren met een “slechter” personage, zonder dat dat afbreuk doet aan het smetvrije karakter van het bedrijf. IGN schreef destijds dat de Japanse spellenboer zich kon “wagen aan een ruigere omgeving, met behoud van de gameplay-innovaties die zo kenmerkend zijn voor Nintendo.”

Daarnaast was IGN erg te spreken over het eerste level, dat ondanks de vele lessen nog steeds leuk bleef. “Wario Land 4 gebruikt elke knop op de Game Boy Advance in verschillende combinaties met de richtingsknop. Dus het is echt heel goed dat je gedwongen wordt om het eerste level van het spel door te lopen, ook al is het niets meer dan een level dat je door de technieken en doelen van het spel leidt. Geloof me, dit beginnerslevel is goed doordacht en nog steeds leuk, ook al leer je eigenlijk alleen de basis.”

Wario Land 4 reviews

Je kunt nu doodgaan

Toch is er een groot verschil met voorgaande delen. In Wario Land 4 heb je voor het eerst een levensbalk. Als die leeg is, dan moet je het level opnieuw beginnen. Gamespot schrijft daarover dat “veteranen van Wario-games zijn sterfelijkheid en het feit dat je voorzichtiger moet spelen dan in eerdere Wario-games” mogelijk niet waarderen. “Het kan frustrerend zijn om alle edelsteensplinters te vinden, om vervolgens te sterven voordat je op tijd terug bent bij de ingang, maar het verhoogt ook de intensiteit van het spel aanzienlijk.”

Wario’s move set wordt eveneens gewaardeerd, om z’n veelzijdigheid. “Sommige moves kun je zonder hulp uitvoeren, zoals de kontstomp, de sprint, de glijdende beweging tijdens het hurken, de rol en de sprongaanval. Sommige delen van de levels leg je echter met behulp van vijanden af, en dit is waar het levelontwerp van Wario Land 4 echt op de voorgrond treedt. Wanneer Wario in contact komt met specifieke vijanden, zal hij muteren in een nieuwe vorm die hem toegang geeft tot een nieuw deel van het level.”

Wario Land 4 reviews

Voorbeelden van vaardigheden

“Als een zombie Wario aanraakt, wordt hij er zelf een en kan hij oplossen en door de vloer zakken. Als hij in contact komt met een brandende vijand, vat hij ook vlam en kan hij specifieke blokken vernietigen. De game bevat tien vormen voor Wario, en naarmate je de latere levels bereikt, zul je meerdere gedaantes moeten gebruiken om verder te komen. Het is een unieke manier om game-ontwerp te benaderen, en sommige van de meer dan twintig  levels van de game kunnen het best worden omschreven als ingenieus.”

Ook Eurogamer was te spreken over de gedaantewisselingen en het levelontwerp. “Wario Land 4 is esthetisch gezien vrij eenvoudig en benadert de limieten van de GBA niet. Wat de titel echter mist aan visueel spektakel, maakt het ruimschoots goed met pure verbeeldingskracht en intrigerend ontwerp. Hoewel het niet bepaald baanbrekend is (er zijn tenslotte maar zoveel mogelijkheden met platformgames), verlegt het de grenzen met behulp van ronduit ingenieuze levelontwerpen en probleemoplossende concepten.”

Wario Land 4 reviews

Unieke GBA-mogelijkheden

Eurogamer mag dan niet zo onder de indruk zijn van de grafische kwaliteit, IGN was dat wel. “Het zou geen Nintendo-game zijn als het de hardware niet tot het uiterste zou drijven, en dat is in dit geval ook zo. Wario Land 4 gebruikt de mogelijkheden van de GBA voor het schalen en roteren van sprites en achtergrondtransparantie met uitstekende, zij het subtiele resultaten.” Nintendo World Report sluit zich daarbij aan. “De graphics van het spel zijn weelderig en kleurrijk, met veel overdadige schaal- en rotatie-effecten.”

Tot slot waren veel reviewers blij met de audio in de game. Gamespot zegt: “Er zijn een dozijn complete nummers inbegrepen, en ze worden intenser naarmate Wario de dood nadert. De dynamische nummers klinken niet alleen goed, maar zijn ook nog eens voorzien van zang”. Nintendo World Report vult dat mooi aan. “De muziek is over het algemeen erg goed, en veel nummers hebben gezongen tekst… onverstaanbare gezongen tekst, maar niettemin indrukwekkend.” Zeker voor een handheldgame uit 2001.

Wario Land 4 reviews

Wario Land 4 de moeite waard?

De grote vraag blijft dan over: vonden de recensenten in 2001 (en 2002) Wario Land 4 de moeite waard? “Wario is geweldig — er is veel variatie in het spelontwerp en het is uitdagender dan genregenoten.” Dat komt door de nadruk op verkenning. “Het is in dat opzicht enigszins vergelijkbaar met Klonoa, maar Wario Land 4 legt veel meer nadruk op actie.” Gamespot houdt het simpel. “Als je op zoek bent naar een goede 2D-platformer voor je Game Boy Advance, hoef je niet verder te zoeken dan Wario Land 4.”

Eurogamer stelt: “Hoewel dingen in de latere levels van het spel wat kunnen gaan irriteren, is het levelontwerp overwegend uitstekend en biedt de gameplay een interessante en leuke kijk op het genre. Wario Land 4 is een bovengemiddelde goede poging om het genre verder te ontwikkelen met behoud van Nintendo’s platformstempel.” Toch is er ook kritiek. Nintendo World Report sluit af met de boodschap dat de game toch kan tegenvallen, “omdat het geen echte innovatie biedt van het gamebedrijf dat vooral bekend staat om innovatie”.


We zijn benieuwd of je de game gaat spelen nu die wederom beschikbaar gesteld is. Wordt dit de eerste keer of ga je er lekker nog eens doorheen? Deel dat in de comments, of kom gezellig hangen in onze gloednieuwe Discord! Voor meer gamereviews kun je terecht in ons uitgebreide archief. De afbeeldingen zijn van Nintendo.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Auto