Battlefield 6 voert een sterke doch ongebalanceerde terugkeer aan
Na de teleurstellende lancering van Battlefield 2042, die vol bugs zat en het klassensysteem miste, staat Battlefield 6 voor een zware taak. Dit nieuwe deel keert terug naar de nabije toekomst en moet bewijzen dat het wél impact kan maken.

Battlefield 6 had een moeilijke taak. Na een uitstapje richting de Eerste Wereldoorlog en de terugkeer van de Tweede Wereldoorlog gingen we de toekomst in met Battlefield 2042. Toen die laatste in 2021 uitkwam waren de meningen zeer verdeeld. Het spel zat vol met bugs en een aantal veranderingen vielen niet in goede aarde. Spelers vonden het weglaten van het klassensysteem ontzettend jammer en daarmee was de toon helaas gezet. Ondanks flink wat gesleutel sinds de lancering heeft de game niet gedaan wat het had kunnen doen. Uiteraard is het nu de vraag of Battlefield 6 wél flinke impact weet te maken.
We zien het vaker in games, tv-series en films. Een groot gewapend conflict tussen grootmachten dat zich afspeelt in een fictieve toekomst een aantal jaren van ons verwijderd. Dat is ook hier het geval. Dit keer gaat de strijd tussen de NATO en een particulier militair bedrijf. In het Engels een private military contractor, oftewel een PMC. Onder de naam Pax Armata krijgt die huurlingenorganisatie het voor elkaar om zo groot te worden dat het de NATO aankunt. Geen strijd tussen twee verschillende landen dus; dit is een veel groter gevecht gezien Pax over heel de wereld lijkt te willen regeren.

Typische Battlefield-singleplayer
Het verhaal over hoe en wat vind je in de singleplayercampagne die zoals gewoonlijk vol zit met enorme explosies, veel gevechten en uitgebreide set pieces. Je speelt hier met meerdere personages in verschillende klassen door acht redelijk lange missies heen. Voertuigen zoals tanks komen uiteraard langs en je gaat heel de wereld rond. Het is alleen wel zo dat het scenario vrij standaard is.
Het voelt als een oké actiefilm die je vrijwel alleen maar kijkt voor het spektakel. Op zich niets mis mee, maar het had naar mijn mening wat diepgaander mogen zijn. Ook omdat de personages en het conflict best interessant zijn. Het is gelukkig een stuk beter dan het verhaal van Battlefield: Hardline. Verder vind ik de campagne wat kort. Ik was er rond het achtste uur wel doorheen.
Dat gezegd hebbende weet ik ook wel dat het bij Battlefield vooral om de multiplayer gaat. Op dat gebied valt veel te vertellen, maar we beginnen met het belangrijkste onderdeel.

Klasse(n)!
Het klassensysteem is gelukkig terug. Dit keer zijn ze onderverdeeld in vier verschillende categorieën: Assault, Engineer, Support en Recon. Assault spreekt voor zich. Die klasse is vooral gericht op snel bewegen en aanvallen, en veel sneller gezondheid terugkrijgen. Daar ben ik heel blij omdat dit mijn favoriete manier van spelen is. Een M4A1-karabijn met wat afstandsmogelijkheden, zoals het afvuren van een granaat en ik red me wel. Nou ja, meestal wel.
De Engineer op diens beurt heeft toegang tot zwaar geschut in de vorm van raketwerpers waarmee die voertuigen uitschakelt. Wat ik vooral leuk vind is geallieerde tanks en pantserwagens repareren met deze personages. Voor de Support-klasse is dit dan weer anders, omdat je nu een defibrillator hebt om teamgenoten op te kalefateren. Als laatst heb je dan Recon en dat is de scherpschutter in het spel. Die heeft ook geinige foefjes om zijn teamgenoten van een afstand te ondersteunen, zoals het verven van doelwitten met een laser. Daardoor kun je snel lasergestuurde raketten afvuren op andere spelers.
Elke class heeft zijn voor- en nadelen en naargelang je speelstijl ben je beter met de één dan met de ander. Hoewel ik dus graag met Assault speel heb ik bovendien gevechten gehad waarin ik rond de dertig gevallen soldaten terug heb gebracht met de Support. Dat voelt zeker goed moet ik je zeggen.

Gameplay en inhoud
Het belangrijkst voor een shooter zoals Battlefield is natuurlijk hoe goed de gameplay aanvoelt. Ik vertel je gelijk maar dat die goed en vloeiend is. Dat baseer ik op alle games in de serie die ik gespeeld heb, met Battlefield 2 waarschijnlijk als mijn meest gespeelde versie. De besturing voelt vlot aan en hierdoor is het gemakkelijker om tijdig te kunnen reageren op de situaties.
Maar ik mis wel wat balans in de momenten time to die (TTD) en time to kill (TTK). Die eerste mag iets meer tijd krijgen, want heel af en toe voelt het aan als een twitch shooter. Battlefield is natuurlijk geen Quake Arena, maar zelfs tijdens de grootschalige gevechten voelt het soms wel zo. Maar dat is het enige minpunt op dat gebied. Lukt het je om een gevecht wat meer tactischer aan te pakken met je teamgenoten dan kun je veel voor elkaar krijgen. Dat is dan een enorm pluspunt natuurlijk.
Mijn grootste kritiek ligt vooral op het gebied van de inhoud van het spel. Hoewel de serie aardig wat verschillende speelmodi heeft, is het aantal mappen aardig beperkt. Dat gezegd hebbende, er moeten geregeld nieuwe mappen uitkomen en ondertussen is er al eentje verschenen.

Verschillende modi
Battlefield 6 biedt daarnaast flink wat modi aan. Uiteraard zitten de standaard Death Match en Team Death Match erin, samen met wat Battlefield groot heeft gemaakt: Conquest. Dit is altijd al mijn favoriete modus geweest met grote aantallen spelers tegelijk en hier voelt die wederom erg goed. De grootschalige gevechten hebben de nodige voertuigen waar je mee kunt spelen.
Naast Conquest heb je Escalation. Beiden vallen onder de All-Out-Warfare-keuze waardoor je wat afwisseling hebt tussen de twee. Escalation is misschien wel leuker, omdat je hier meer locaties moet vasthouden dan je tegenstander voor een bepaalde tijd. Is die tijd voorbij, dan heb je een punt en verdwijnt één van die gebieden waardoor het slagveld verandert. Dit maakt de strijd zeer afwisselend. Uiteindelijk wil je drie punten halen, maar als beide teams twee punten hebben dan is het gevecht om de laatste locaties een heel stuk spannender.
Daarnaast heb je Rush en Breakthrough. Beiden hebben een iets andere manier van spelen maar lijken wat op elkaar zodat ze samen onder een van de keuzes zitten. Voor Rush geldt dat je meerdere doelwitten opblaast of verdedigt en in Breakthrough gaat het om het overnemen van gebieden. Van de twee heeft alleen Breakthrough voertuigen.

Steekt karig af
Rush was erg leuk in Battlefield 3 en 4, maar de modus steekt hier helaas wel een beetje karig af vergeleken met de vorige delen. Dat komt omdat de modus gebruikmaakt van maps die niet specifiek ontworpen zijn voor deze stand. Vroeger was dat wel anders; nu krijg je delen van kaarten voorgeschoteld en dat voelt toch een beetje jammer.
Als laatst zijn er nog Domination en King of the Hill. Die twee zijn, samen met eerdergenoemde Deathmath en Team Deatchmatch, veel persoonlijker. Hier vind je gevechten op korte afstand op veel kleinere locaties. Dit doet weinig voor me, al is het soms leuk voor de nostalgie. Wat ik ook leuk vind om te zien is dat je in Battlefield 6 je eigen server kunt opzetten. Dit was heel gewoon voor een langere tijd voor pc-gamers en het was dan ook dom van veel ontwikkelaars en uitgevers om dit langere tijd niet meer te ondersteunen. Ik ben blij dat de optie hier wel aanwezig is.

Wapenkeuze
Battlefield zou Battlefield niet zijn als je geen reeks aan wapens en andere hulpmiddelen zou hebben. Sluipschutters-, zware machine- en aanvalsgeweren, de keuze is reuze zullen we maar zeggen. Ondanks je klasse kun je kiezen welk wapen je wil hanteren, wat de boel wat meer open legt. Mocht dat niet jouw ding zijn en wil je de klassieke manier van spelen hebben dan is dat ook een mogelijkheid. Dan zijn alle klassen gebonden aan de wapens die ze normaliter hebben.
Wat ik persoonlijk altijd leuk vind in veel games is als je je wapen volledig kunt aanpassen. Die optie is aanwezig in dit nieuwe deel. Alhoewel, niet vanaf het begin. Zoals gewoon is in de serie ondertussen moet je flink wat spelen en ervaring opdoen vooraleer je toegang krijgt tot meer soorten geschut en onderdelen voor ze. Denk hierbij onder andere aan nieuwe soorten magazijnen en andere richtkijkers. Je hebt hier wel een beetje geduld voor nodig. Zo duurde het even voor ik de granaatwerper onder mijn M4A1 had, maar dat was het uiteindelijk wel waard.

Battlefield 6 kopen?
Het is je misschien opgevallen maar ik heb niks gezegd tot nu toe over twee andere onderdelen van Battlefield 6. Dat heeft een goede reden. Op zowel het grafisch als audio technisch gebied valt namelijk weinig op het spel aan te merken. Alles ziet er zeer goed uit en draait erg lekker, zelfs met mijn RX6650XT. Ik heb geen last van framedrops, ondanks dat ik alles vrij hoog heb staan. Qua audio klinkt alles lekker. Explosies en schoten zelf hebben flink wat impact. Wat me opvalt, op een positieve manier, is dat als een straaljager heel laag overvliegt die echt oorverdovend luid is. Wat ik tevens noemenswaardig vind is dat het spel zonder enorm grote bugs gelanceerd is. Ik heb sinds de game uit is maar één keer een crash gehad.
Dit allemaal samen zorgt ervoor dat we eindelijk weer een sterke titel in de serie hebben. De destructieve mogelijkheden van de Frostbite-engine stralen als nooit tevoren en je merkt dat ontwikkelaar Battlefield Studios haar ervaring goed ingezet heeft. Afgezien van een zeer beperkte keuze aan mappen en de ietwat ongebalanceerde gameplay is Battlefield helemaal terug van weggeweest.
Electronic Arts heeft ons een recensiecode gegeven. We hebben de game gespeeld op pc. Je kunt de game kopen bij Bol (PlayStation of Xbox) en Amazon (PlayStation of Xbox). Mocht je iets kopen via de affiliatelinks, dan kan RetroReady daar een klein bedrag aan overhouden. Voor meer gamereviews kun je terecht in ons overzicht. Je kunt je daarnaast aanmelden voor onze Discord, waar we het over dit soort spellen en meer hebben.