Puzzle Bobble: Everybubble biedt tijdloos en uitdagend puzzelplezier

Vergis je niet in het schattige uiterlijk van de personages in Puzzle Bobble: Everybubble! Deze game staat garant voor urenlang uitdagend puzzelplezier. De grote verrassing van deze titel: de Space Invaders-modus.

puzzle bobble everybubble review

Misschien ken je de naam Puzzle Bobble nog van vroeger. En anders ben je wellicht bekend met Bust-a-Move, zoals de spelserie in Europa bekendstaat. Welke variant je ook gespeeld hebt, in beide series is het de bedoeling om gekleurde bubbels tegen elkaar aan te schieten, om zo veel mogelijk punten te scoren. De bubbels verdwijnen nadat je er drie of meer van dezelfde kleur aan elkaar gekoppeld hebt. Al sinds het begin van de serie, die in 1994 van start ging, druipt de schattigheid van het spel af en dat komt door de felle kleuren, koddige personages en aanstekelijke deuntjes.

Is dit jaren later nog wel leuk?

Wellicht denk je nu: is zo’n spel, bijna dertig jaar later, nog wel leuk? Alleen een nieuwe lik verf zou de klus niet klaren, nee. Als je al een tijdje geen Puzzle Bobble-games gespeeld hebt, dan staat je een mooi avontuur te wachten. Door de jaren heen heeft ontwikkelaar Taito namelijk heel wat gameplayonderdelen toegevoegd waar je als speler rekening mee moet houden. De basis is nog altijd hetzelfde: kies je favoriete personage uit en mik met de bubbelschieter op de gekleurde balletjes boven je hoofd om ze in groepen weg te spelen. En ja, zelfs zonder toevoegingen blijft dat leuk.

puzzle bobble everybubble review

Ondertussen krijg je te maken met wat obstakels en mogelijkheden. Zo zijn er kratten die niet kapot kunnen, waardoor je daar omheen moet werken. Gelukkig kun je balletjes tegen de muur aan schieten, waarna ze blijven stuiteren totdat ze tegen een bolletje aankomen of in de afgrond belanden. Daarnaast zijn er speciale kristallen die alleen verdwijnen wanneer je ze omsingelt met dezelfde kleur bubbels. In dat geval moet je misschien wat strategischer te werk gaan om het veld te klaren. Aangezien je steeds eenmalig van balkleur kunt wisselen, is dat geen grote opgave.

In Puzzle Bobble: Everybubble! komen we ook verschillende power-ups tegen. Denk dan aan een bom, die een bepaald deel van het veld kan ruimen. Of een richtingaanwijzer, die precies laat zien hoe een geschoten bubbel kaatst en landt. Je kunt de power-ups meteen gebruiken door er tegenaan te schieten, maar je kunt ze ook verzamelen. Je moet hem dan laten vallen, door de bubbels boven het hulpmiddel kapot te schieten. Het kleine personage naast je vangt de power-up dan op, zodat je daarna zelf kunt bepalen wanneer je hem inzet. Ook dat zet aan tot iets verder vooruitdenken.

puzzle bobble everybubble review

Ondertussen komt het plafond met gekleurde en transparante bubbels (die van kleur veranderen wanneer je er een bol tegenaan schiet) langzaamaan naar beneden. Dat is de timer waar je mee te maken krijgt. Wanneer de onderste bubbel voorbij de grens onderaan het level is, is het game over. Dit is niet de enige timer waar je mee te maken krijgt. Want per level wil je natuurlijk de volle drie sterren halen en dan moet je snel kunnen denken. Alleen wanneer je drie sterren behaalt, mag je – wanneer je dat doet voor een complete wereld – de speciale EX-levels spelen. Heel tof!

Puzzle Bobble: Everybubble heeft verschillende modi

De basis van het spel staat dus nog fier overeind. Zowel jonge als oudere spelers kunnen er daardoor urenlang uitdagend puzzelplezier uithalen. Dat kan in verschillende modi, zoals de verhaalmodus. Hoewel het verhaal an sich flinterdun is en de momenten tussen het spelen door nogal snel doodslaan, is dit misschien voor een wat jongere gamer leuk om naar te kijken. Verwacht er niet te veel van, dan kun je ook niet teleurgesteld worden. En hoeveel mag je ook eigenlijk verwachten van zo’n koddig spel als Puzzle Bobble: Everybubble? Precies. Gelukkig kun je de korte scènes skippen.

puzzle bobble everybubble review

De verhaalmodus is hetgeen waarom je Puzzle Bobble: Everybubble wil spelen. Niet alleen omdat je dit met tot drie andere vrienden in de coöperatieve stand kunt doen (en die spelers kunnen vertrekken en meedoen wanneer ze willen), maar ook omdat er in totaal 700 levels op je wachten. Je zult je dus niet snel vervelen. Wanneer je in co-op speelt, dan worden de levels breder gemaakt en krijgt iedereen dezelfde puzzel voorgeschoteld. Als je zelf al klaar bent met jouw deel van het level, dan kun je een ander helpen door daar gekleurde bubbels naartoe te sturen.

Dat klinkt op papier al ontzettend leuk, en in de praktijk kan het lekker veel chaos opleveren. Soms wil je net een paarse bubbel naar een cluster sturen vanaf de ene naar de andere hoek, terwijl een andere speler hetzelfde idee heeft. Het kan daardoor gebeuren dat er ineens kleuren door elkaar gaan lopen of dat er nieuwe clusters ontstaan, omdat iedereen dan door elkaar werkt. De co-op-modus vereist dus dat spelers onderling met elkaar communiceren om alles tot een goed einde te brengen. En als iedereen dat doet, dan levert dat wellicht een gestructureerde ervaring op.

puzzle bobble everybubble review

Puzzle Bobble: Everybubble biedt voor het eerste een aantal nieuwe modi aan. Zo kun je het al jaren tegen je vrienden opnemen in een één-tegen-één-strijd, maar nu is er ook een twee-versus-twee-modus. Bovendien is er een online mode, waarmee je het op kan nemen tegen vreemden of juist je vrienden, en de cross-over met Space Invaders. Nooit gedacht dat beide franchises elkaar ooit zouden overlappen, maar eigenlijk past het prima. De bubbels bovenin bewegen van links naar rechts en schieten terug, terwijl je met een lopend poppetje (!) het speelveld probeert te legen.

Puzzle Bobble: Everybubble het kopen waard?

Het grootste nadeel van die laatstgenoemde modus is dat er geen scorebord is en dat je er ook niets mee ontgrendelt, in tegenstelling tot de eerdergenoemde verhaalmodus. Daardoor zul je het Space Invaders-onderdeel waarschijnlijk niet snel opstarten. Maar alles daaromheen speelt ontzettend lekker weg, ziet er megafijn uit (op de soms stotterende menu’s na) en biedt urenlang uitdagend speelplezier aan. Mocht je een fan zijn van het eerste uur, dan is dit een no-brainer. Ben je benieuwd naar wat de serie te bieden heeft? Dan is dit het perfecte startpunt voor nieuwe spelers.

Taito heeft een code voor de review verschaft.

2 gedachten over “Puzzle Bobble: Everybubble biedt tijdloos en uitdagend puzzelplezier

1. Bubble shooters blijven leuk om regelmatig op te starten en de tijd te doden. Ben benieuwd naar deze game!