Advance Wars 1+2 Re-boot Camp laat mooie kansen liggen

De remake van Advance Wars is er één volgens het boekje. Helaas laat ontwikkelaar WayForward wel wat mooie kansen liggen. Zo is er geen uitgebreide online modus en stelt de game grafisch teleur.

Advance wars 1+2 re-boot camp

Sinds 2008 hebben we al geen nieuwe Advance Wars meer ontvangen. Dark Conflict, uitgebracht voor de Nintendo DS, was de laatste titel. De Nintendo 3DS en (niet geheel verrassend) Wii U hebben in al die tijd geen eigen versies gekregen, dus is een nieuw deel op de Nintendo Switch meer dan welkom. Van een echt nieuw deel is in feite geen sprake, omdat de game Advance Wars 1+2: Re-boot Camp een remake is van de fenomenale eerste delen. Ondanks het feit dat het eerste deel in de serie (voor het westen) soms een beetje valsspeelt, is dit één van mijn favoriete franchises.

Advance wars 1+2 re-boot camp

Opgeschaalde Nintendo 64-titel

Daarom keek ik echt uit naar de remake. Ik was vooral benieuwd naar welke verbeteringen of aanpassingen ontwikkelaar WayForward zou doorvoeren en in hoeverre de grafische kwaliteit erop vooruitgegaan was. De Game Boy Advance-titels hebben de tand des tijds op alle belangrijke vlakken doorstaan en kun je in 2023 nog steeds meer dan prima spelen. Dat komt door de toegankelijke, doch diepgaande gameplay en de kleurrijke en prachtig vormgegeven omgevingen, personages en gevechtsanimaties. Een remake moet dus van goeden huize komen, wil die daar overheen gaan.

Nu zou je kunnen denken: dat is zo gepiept. De Nintendo Switch is vele malen krachtiger dan een Game Boy Advance. En ja, de graphics zijn er flink op vooruitgegaan. Eerst was alles 2d, maar nu schitteren de soldaten, tanks en CO’s in volle, driedimensionale glorie. Maar ik kan niet spreken van een echte verbetering op elk vlak. Vooral de manier waarop soldaten zijn vormgegeven oogt ontzettend plastic en oubollig. Ik wil best begrijpen dat WayForward voor een soort speelgoedsoldatenlook ging, maar dit doet pijnlijk denken aan een opgeschaalde Nintendo 64-titel.

Tanks, vliegtuigen, helikopters en boten hebben hier beduidend minder last van. Maar het kan nog wel eens voorkomen dat de framerate inzakt op het moment dat er iets ontploft en dat is jammer om te zien. Net zoals in het bronmateriaal is het gelukkig wel zo dat de persoonlijkheden van de CO’s (de officieren die samen met jou de legers leiden) heel sterk naar voren komen. De verschillende personages zijn levendiger dan ooit door strakke, vloeiende animaties, een aantal regels voice acting en hun opmerkingen over de gevechten, elkaar en de situatie die zich afspeelt in de game.

Advance wars 1+2 re-boot camp

Advance Wars 1+2 Re-boot Camp blijft dichtbij de bron

Gelukkig heeft WayForward daar niets aan veranderd, dus. Datzelfde kan ik concluderen over de uitmuntende gameplay. Die is nog net zo bevredigend als in het origineel. De missies, het verhaal en de personages zijn nog net zo goed ontworpen en onderhoudend als in de GBA-delen. De tutorial is nu iets minder lang en in vergelijking met de eerdere delen krijg je nu meer mee tijdens het vechten. Je kunt zelfs uitleg overslaan, wat vooral fijn nieuws is voor terugkerende spelers. En anders kun je de uitleg aanhoren wanneer die aan bod komt. Dit werkt heel prettig tijdens het spelen.

WayForward en Nintendo hebben besloten niets aan de originele missies en de structuur te veranderen. In principe is daar weinig mis mee, omdat de gameplay staat als een huis. De ontwikkelaar heeft de informatie over de manschappen prettig in beeld gebracht en stelt spelers in staat complete segmenten door te spoelen. Je kunt de beurten van de cpu niet overslaan, maar kunt de strategische zetten en gevechtsanimaties wel lekker versnellen. Dat houdt de vaart er goed in en dat is goed nieuws; de eerste twee delen van deze franchise staan niet bekend om hun snelheid.

Tot slot wil ik nog even snel kijken naar de multiplayer. Je kunt het tegen je vrienden opnemen, terwijl iedereen naast je op de bank hangt. En met diezelfde vrienden kun je ook online potjes spelen. Het is helaas niet mogelijk om het online tegen vreemden op te nemen. Dat vind ik een heikel punt, want daar keek ik juist naar uit. Advance Wars 1+2 Re-boot Camp biedt ontzettend veel kaarten aan waar je op kunt vechten, en via de winkel kun je nog veel meer van die maps vrijspelen. Er is dus meer dan genoeg content om te verkennen, maar soms mis je de mensen die de ervaring leuker kunnen maken.

Advance wars 1+2 re-boot camp

Advance Wars 1+2 Re-boot Camp schiet tekort

Naar mijn mening laat de remake van de eerste twee Advance Wars-games twee belangrijke kansen liggen. Ten eerste vind ik de grafische stijl niet denderend (en lijkt de game ook niet echt op en top geoptimaliseerd te zijn). En ten tweede mis ik een online battlefunctie, waardoor je nog meer uit zo’n remake had kunnen halen. Op die vlakken schiet de game tekort. Echter, is dit de eerste keer dat je aan Advance Wars begint, dan staat je een fijne ervaring te wachten. Want alle goede elementen uit de eerste twee delen zijn behouden gebleven, en op sommige punten zelfs aangenaam verbeterd.

Wil je meer lezen over Advance Wars en wat die reeks zo goed maakt? Dan lees je daar hier alles over!

Je kunt Advance Wars 1+2 Re-boot Camp kopen op Bol.com en Amazon.

Nintendo heeft een code voor de review verschaft.