Tomb Raider IV-VI Remastered zet tweede trilogie in het zonnetje

Tomb Raider IV tot en met VI zijn minder iconisch dan de eerste drie delen — maar toch kunnen de remasters de moeite waard zijn. Onder meer omdat uitgever en ontwikkelaar Aspyr daar onderdelen aan toevoegt die de ervaringen completer maken.

tomb raider iv-vi remastered review

Het is geen wonder dat Aspyr komt met Tomb Raider IV-VI Remastered. Na het uitbrengen van remasters van de eerste drie delen liet het bedrijf weten dat het interesse heeft om aan de overige delen te werken. Wel wachtte het eerst af of er wel genoeg interesse was. En dat was er duidelijk. Tomb Raider I-III Remastered kreeg hoge beoordelingen en werd goed verkocht. Vooral de verbeterde graphics en nieuwe besturing werden als grote pluspunten gezien. Lenen de drie vervolgen The Last Revelation (inclusief uitbreiding), Chronicles en The Angel of Darkness zich ook voor de inmiddels bekende Aspyr-aanpak?

Wanneer we kijken naar de originele games, zijn de eerste drie titels altijd al het populairst geweest. The Last Revelation viel ook nog goed in de smaak, maar het vijfde en zesde deel luidden de ondergang van de originele serie in. Chronicles werd gezien als oninteressant en onopmerkelijk. En The Angel of Darkness vergeten gamers het liefst al snel. Dit deel moest groot worden en de serie opnieuw op de kaart zetten. Het tegenovergestelde was het geval. Als eerste Tomb Raider-spel op de PlayStation 2 had het te maken met erg veel bugs. Maar het was ook duidelijk dat het spel te vroeg werd uitgebracht en nog helemaal niet klaar was. Het miste complete delen van levels, had gaten in het verhaal en bepaalde spelelementen voelden onvolledig. Hoewel Aspyr heeft bewezen dat het goed is in het maken van remasters, is het de vraag of deze trilogie wel de aandacht verdient.

tomb raider iv-vi remastered

Extra aandacht voor Angel of Darkness

Om met de deur in huis te vallen: Tomb Raider IV tot en met VI zijn natuurlijk nog steeds grotendeels zoals ze waren, vijfentwintig jaar geleden. The Angel of Darkness blijft een smet en The Last Revelation is nog steeds vermakelijk. Vergeet ik een deel? Ah ja: Chronicles maakt nog steeds geen indruk. Maar Aspyr heeft wel veel werk verricht om de games bij te werken, meer dan gebruikelijk. Dit valt vooral op bij The Angel of Darkness. Zoals eerder aangegeven bracht het oorspronkelijke team dit deel uit terwijl het nog lang niet klaar was. Om het beter speelbaar te maken, heeft Aspyr onderzoek gedaan naar wat er bijvoorbeeld op het laatste moment uit het spel geknipt werd. Vervolgens voegde de developer, waar mogelijk, die onderdelen opnieuw toe. Zo was het aanvankelijk de bedoeling dat je destijds een trainingskamer zou tegenkomen waar je de nieuwe besturing leert. In het origineel zit die deur potdicht, maar in de remaster kun je er eindelijk doorheen.

Daarnaast was het in 2003 de bedoeling dat je de beschikking had over een uniek wapen: een staf met speciale krachten. Destijds moest die het onderspit delven, maar nu kun je er eindelijk mee spelen. Toegegeven, het wapen speelt wat onwennig. Maar het is tof dat het erin zit. Ook kleinere dingen zijn aangepast. Een voorbeeld is een deel waar Lara in dikke Noordpoolkleding rondloopt en in de volgende kamer in hotpants en een hemdje staat. Die overgang wordt op het internet vaak als grap gebruikt. Nu heeft Aspyr niet een complete cut scene gemaakt om dat gat te overbruggen. Maar Lara zegt nu wel iets als “soms moet een vrouw zich comfortabeler kleden” om het geheel meer op elkaar aan te laten sluiten. Het is heel klein, maar het zorgt er wel voor dat de verandering minder abrupt is. En ondanks het feit dat er verder een hoop bugs bewaard zijn gebleven, levert dat uiteindelijk een minder rommelige ervaring op.

tomb raider iv-vi remastered

Waardevolle aanpassingen

De overige delen hebben beduidend minder aandacht gekregen in Tomb Raider IV-VI Remastered. Gelukkig hadden die al die extra bekommernis niet nodig. Alle drie delen kunnen echter wel rekenen op een aantal waardevolle, algemene aanpassingen. Voorbeelden daarvan zijn met twee pistolen kunnen schieten, van outfit kunnen wisselen en Lara haar iconische zonnebril laten dragen. Daar zijn de, wat we inmiddels omschrijven als, typische Aspyr-aanpassingen van de partij. Zo kun je van type besturing wisselen (tank- of moderne bediening) en wisselen tussen authentieke en hedendaagse graphics. Nieuw is dit keer de mogelijkheid te kiezen voor het aantal frames per seconde: je kunt gaan voor dertig of zestig fps.

Inmiddels zijn we dit soort mogelijkheden gewend van de uitgever, maar ze blijven erg gewenst. Toch heb ik dit keer wat meer kritiek. Laat ik vooropstellen dat alle drie de games er mooi uitzien. In zowel de ouderwetse als moderne stand. Omdat je met een druk op de knop van visuele stijl wisselt, voelt het heel natuurlijk aan om dat te doen. Het biedt tevens de mogelijkheid snel te kunnen vergelijken tussen de standen. Daar is me een nadeel opgevallen, dat te maken heeft met de natuurlijke belichting in de hedendaagse grafische modus. Het idee is top, maar in de praktijk kom je nu vaak ruimtes tegen die te donker zijn. Gebruik je vervolgens de originele graphics, zie je wel weer genoeg. De eerste remaster had hier ook last van — echter lijkt het nu vaker voor te komen.

tomb raider iv-vi remastered

Modern is niet altijd beter

Ook de moderne besturing laat wat steken vallen. Ik vind het erg fijn dat deze toegevoegd is en kan me bijna niet meer voorstellen dat ik vroeger alle delen met de tankbesturing uitgespeeld heb. Maar perfect is het niet. Mijn grootste frustratie ligt bij het schieten. In het origineel bleef Lara gefocust op de vijand wanneer je aan het schieten was. Met de moderne besturing is dit eveneens het geval. Maar zodra Lara een klein beetje draait, verliest ze haar vijand uit het oog. Het resultaat is dat je regelmatig in het niets schiet, terwijl je flink aangevallen wordt. Aangezien dit in het origineel wel goed werkt, is mijn conclusie dat Aspyr dit niet goed vertaald heeft naar de nieuwe besturing.

Ook is Tom Raider IV-VI Remastered duidelijk gemaakt met de die ouderwetse besturing in gedachten. Zo heb je in het begin van The Last Revelation een puzzel waarbij de kamer in vlakken opgedeeld is. Sommige lichten op en het is dan aan jou de taak om van lichtgevend vlak naar vlak te springen. Het principe was vrij snel duidelijk, echter lukte het mij maar niet om het eind succesvol te bereiken. Na flink wat pogingen besloot ik de tankbesturing aan te zetten. Het lukte vervolgens in één keer.

Het springen op de moderne manier blijkt te gevoelig te zijn. Daar spring je automatisch te ver. Ook het afdalen van een plateau werkt op de moderne manier niet lekker. Waar je in het origineel naar de rand kunt lopen, je omdraait en een stap naar achteren doet om van de rand af te klimmen, kan dit op de moderne manier niet. De oplossing is om iets verder weg te gaan staan, te gaan rollen en hopen dat je precies goed stond. Meer dan eens valt Lara dan naar beneden en loop je veel schade op. Of je sterft doordat het plateau te hoog was en moet je een heel stuk opnieuw spelen. Dit soort minpunten aan de besturing verpesten het spel niet; maar ze vormen wel een obstakel.

tomb raider iv-vi remastered

Tomb Raider IV-VI Remastered kopen?

Het bovenstaande kan misschien vrij negatief klinken. Tomb Raider IV-VI Remastered is echter geen slechte verzameling remasters. Wel is het er één waar een aantal dingen aan mankeert. Waar Tomb Raider I-III Remastered nog enigszins nieuw aanvoelde door de Aspyr-toevoegingen en hierbij nostalgie een grote rol speelde, is dat bij de IV-VI remaster minder het geval. In de basis is de verzameling al zwakker dan zijn voorganger. Maar dat neemt niet weg dat ze ondanks alles vermakelijk kunnen zijn.

Aspyr heeft veel aandacht besteed aan de verbeteringen en toevoegingen. Dit zie je vooral bij The Angel of Darkness terug, waar veel (verwijderde) onderdelen toegevoegd zijn. We hebben het eerder in andere recensies gezegd, maar doen het gewoon opnieuw: Aspyr verdient hier een pluim voor. Ja, ik kwam wat problemen tegen met de graphics en besturing, maar die zitten de plezierige ervaring niet in de weg. Laat je je niet snel afschrikken door de kleine gebreken en wil je de iets minder mooie tijd van de Tomb Raider-reeks (opnieuw) ervaren? Dan biedt Tomb Raider IV-VI Remastered gegarandeerd plezier.


Uitgever Aspyr heeft ons een recensiecode opgestuurd. We hebben de games gespeeld op de Steam Deck (pc), maar ze zijn ook verkrijgbaar op Nintendo Switch, Xbox, PlayStation en als duopack voor de Evercade-systemen. Wil je meer reviews lezen? Sla dan ons uitgebreide archief er eens op na. Laat weten wat je van het spel vindt in de reacties, of sluit je aan bij onze Discord!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Auto