Nintendo Switch 2 biedt voorzichtig positieve eerste indruk
Begin mei heb ik de Nintendo Switch 2 kunnen ervaren tijdens een evenement bij het Japanse bedrijf. In dit artikel wil ik een aantal eerste indrukken delen, in opmaat naar de officiële lancering van begin juni. Die eerste indrukken zijn voorzichtig positief.

Met een meerdaags evenement geeft Nintendo een uitgebreide Nintendo Switch 2 preview, zodat pers en publiek ongeveer een maand voor de wereldwijde lancering kennis kunnen maken met de hybridehandheld. Ik heb afgelopen vrijdag, 9 mei, ruim vier uur gespeeld op het apparaat en heb de ruimte gegeven aan in totaal vier games: Mario Kart World, Donkey Kong Bananza, Drag x Drive en Metroid Prime 4: Beyond. In dit artikel wil ik mijn eerste indrukken delen met de games, maar ook met de nieuwe hardware.
Belangrijke kanttekening
In de twintig jaar dat ik dit werk doe, heb ik gemerkt dat het heel gemakkelijk is om ergens snel enthousiast over te worden als je vroegtijdig ergens kennis mee maakt. Voor dit soort evenementen moet je altijd rekening houden met beperkingen. Zo waren er strenge regels met betrekking tot foto- en videografie en waren de game-ervaringen nauwkeurig samengesteld. Zo duren de demo’s doorgaans slechts twintig minuten en zijn de levels vaak ingekort, waardoor er meer dingen zijn die je niet ziet dan wel.
Dat is allemaal bewust gedaan. Nu kun je daar iets achter zoeken, maar Nintendo en andere bedrijven doen dit natuurlijk om juist de goede of unieke kanten van een game of product aan te tonen. En daarom is het voor een evenement zoals de Nintendo Switch 2 preview altijd goed om te bedenken dat het verhaal groter is dan dit en dat wat je te zien krijgt, specifiek gecureerd is. Dat is niet per se erg of schadelijk, want zo’n event biedt toch nooit de ruimte voor een volledige ervaring. Maar het is en blijft wel een stevige kanttekening.
Nintendo Switch 2 preview
De ervaringen die ik in dit artikel deel zijn derhalve eerste indrukken. Ik heb vier games gespeeld en de hardware kort bestudeerd. Er waren wel meer games beschikbaar, maar ik wilde me liever focussen op waar mijn interesse écht ligt. Je kon ook een aantal multiplatformgames spelen (zoals Yakuza Zero, Hogwarts Legacy en Cyberpunk 2077), maar dat geloofde ik wel. Dergelijke ervaringen komen later wel. Zo heb ik alvast zelf drie games vooruitbesteld voor mijn Switch 2, waaronder Cyberpunk. Dat komt later aan bod.
Direct bij binnenkomst bij de locatie, Taets Art and Event Park, kregen we Mario Kart World voorgeschoteld. We speelden een gewoon potje tegen elkaar op het grote scherm met de Joy-Cons en daarna een zelfstandige race op het scherm van de Switch 2. De nieuwe Joy-Cons zijn een slag groter dan de oude varianten, maar voelen even dun. Ik heb daardoor niet het idee dat de ergonomie er echt op vooruitgegaan is. De triggers en schouderknoppen liggen nog altijd wel lekker onder je wijsvingers, net als voorheen.
Magnetische controllers
De Nintendo Switch 2 is wel echt flink groter dan zijn voorgangers. Of dat iets met het gewicht doet, durf ik nu nog niet te zeggen. Aan alle controllers en consoles zaten namelijk beveiligingskabels die zelf ook zwaar wegen, dus daar kan ik pas iets over kwijt in de recensie. Ik heb nog wel een dummymodel vastgehouden, ook om de magnetische controllers uit te proberen, maar ik weet niet of die even zwaar weegt als het normale model. Verder doet de handligging denken aan het OLED-model, maar dan groter.
Die magnetische controllers werken overigens prima. Achterop zit een extra schakelknopje waarmee je ze kunt losmaken. Je duwt de Joy-Con dan als het ware daarmee van de houder af, waardoor die zijn magnetische aantrekkingskracht verliest. De controller bevestigen gaat met een enkele handeling, mits je meteen goed mikt voor de opening. Je wordt er niet naartoe begeleid zoals bij een Pimax Portal. De magneten zijn overigens heel sterk. Je kunt buigen en trekken, maar de Cons komen echt niet zomaar los van de console.
Mario Kart World
Tijdens het evenement was er heel veel aandacht voor Mario Kart World. Nadat we eerder begonnen met twee reguliere races, stonden er verderop 24 Nintendo Switch 2-modellen met controllers en televisies klaar om te laten zien wat de knock-outmodus in huis heeft. Die speel je met in totaal 24 spelers en per ronde vallen er steeds vier racers af. Je rijdt als het ware over zes banen heen en racet er achter elkaar op door. Net zolang tot er één iemand overblijft. Dit is Nintendo’s antwoord op Fall Guys en Fortnite.
Ik heb drie keer meegedaan en geen enkele keer gewonnen. En dat terwijl ik best goed ben in Mario Kart 8 Deluxe. Wat me tijdens het racen opviel, is dat de karts veel zwaarder voelen. Ik heb het idee dat je daardoor minder wendbaar bent, waardoor driften wat lastiger lijkt. Dat driften is ook wat minder belangrijk voor het gevoel, omdat er veel rechte stukken aanwezig zijn. Ik had al snel het gevoel dat dat een beetje saai is, helemaal als je geen items hebt. Bovendien krijg je een minder harde boost wanneer je door een bocht stormt.
Een vertekend beeld?
Maar goed, eerlijk is eerlijk: dat kan met een hoop dingen te maken hebben. Ik hoop heel erg dat ik het mis heb namelijk. Zo stonden er allerlei hulpmiddelen aan, zoals meesturen en gasgeven. Daardoor heb je zelf minder controle over wat je kart doet. Helaas kon ik die niet uitschakelen (één van de beperkingen van zo’n event), dus misschien werkt dit begin juni anders. Ook speelden we alleen 100cc, terwijl ik 150cc gewend ben. Kortom: de speelsituatie is heel anders dan normaal, waardoor ik mogelijk een vertekend beeld heb.
Wat ik wel met zekerheid kan zeggen is dat de banen ontzettend tof zijn. Er gebeurt een hoop op en langs de weg, waardoor je eigenlijk altijd scherp moet zijn. De rechte stukken even daargelaten – er zijn weinig momenten dat er niets gebeurt. Daar komt bij dat de extra outfits superveel flair meegeven aan bestaande personages. Het menu is wel een beetje onoverzichtelijk door alle opties naast elkaar te plaatsen. Maar verder oogt alles lekker kleurrijk, vrolijk, opgepoetst en helder, precies wat je wil van Mario Kart.
Donkey Kong Bananza
Vervolgens heb ik een korte demo gespeeld van Donkey Kong Bananza. Dit is de game waar ik misschien nog wel meer naar uitkijk dan Mario Kart World. Het is immers jaren geleden dat we een Donkey Kong-game kregen in 3d. Bananza belooft in elk geval een knotsgek avontuur te worden waarbij je letterlijk heel de omgeving aan gort kunt slaan. De begeleider naast het spel probeerde te voorkomen dat ik niet te lang bleef graven en slaan om meer van de game te kunnen zien. En maar goed ook, want dat slaan werkt heerlijk.
Binnen Donkey Kong Bananza kom je een aantal missies tegen die je kunt voltooien. Dat geeft de game de nodige sturing mee, zodat het niet snel gaat vervelen. Denk aan Mario Odyssey, maar dan met verwoestbare omgevingen. Als je wel lekker domweg om je heen gaat slaan, kom je allerlei leuke geheimen tegen, zoals schatkisten, fossielen en goud. Wat je daar allemaal mee kunt, weet ik nog niet; maar de korte ervaring smaakt naar meer. Ik heb in elk geval Cranky Kong gevonden; dat is één van de geheimen die je kunt vinden.
Metroid Prime 4 Beyond
Een game die ik niet verwachtte om te zien tijdens de Nintendo Switch 2 preview was Metroid Prime 4 Beyond. Ik ben echt geen grote Metroid-fan (sterker nog: ik speel bijna geen metroidvania’s), maar heb wel intens genoten van Metroid Prime Remastered (waardoor ik daarna deel twee kocht voor de GameCube). De stijl, het verhaal en de algemene lore hebben me wel altijd aangesproken bij de Metroid-serie, en het schieten voelt ook altijd heel lekker. Dat zijn aspecten waarin Beyond ook uitblinkt.
Heel veel kan ik niet kwijt over mijn korte sessie. Ik heb eigenlijk alleen maar op slechteriken geschoten. De auto-aim werkt prima in elk geval en het schieten voelt nog even bevredigend als altijd. Daarnaast kun je je normale schot opladen (en eventuele power-ups in de buurt verzamelen), raketten afschieten, dubbelspringen, ontwijken en natuurlijk de omgeving scannen. Veel ruimte voor puzzels was er niet, al vroeg de eindbaas wel om meer oplettendheid, omdat je hem op specifieke punten moest beschieten.
Muisbediening op Switch 2
Dit was voor mij tevens de eerste keer dat ik kennismaakte met de muisbediening tijdens de Nintendo Switch 2 preview. De eerste indrukken daarmee zijn niet echt positief. De bediening klikte niet bij me. Je beweegt Samus’ armkanon met de rechter-Joy-Con, maar dat gaat gevoelsmatig niet snel. Daarnaast wist ik ook niet zo goed waar ik m’n duim moest parkeren. Ik liet hem rusten tegen het pookje aan, maar dat was niet comfortabel. En de knoppen leken te ver weg. Ik kon er gewoon niet goed mee overweg.
Dat kan ook te maken hebben met de draden die eraan vastzaten, maar dat weet ik nog net zo niet. Toen ik eenmaal overschakelde naar een meer traditionele bediening, door de Joy-Con een kwartslag te draaien, gingen het al een stuk beter en vloog ik door de demo heen. Al ging het dan nog soms mis met het mikken. Dat kun je doen met bewegingsbediening of met het rechterpookje, en die begon ik op een gegeven moment door elkaar te gebruiken. Geef mij maar een traditionele controller – daar zal ik Beyond dan ook mee spelen.
Drag x Drive
Tot slot waagde ik me aan één van de meest unieke games tijdens de Nintendo Switch 2 preview: Drag x Drive. Dit is een basketbalgame met rolstoelatleten. Het doet een beetje denken aan Rocket League, maar dan compacter en veel minder flitsend. Het heeft ook iets weg van een zeer uitgebreide techdemo waarmee je allebei de Joy-Cons van de Switch 2 als muizen gebruikt. Door naar voren te duwen rijd je rechtdoor. Als je dan je linkerhand stilhoudt, draai je naar links – maar dan moet je wel rechts blijven gebruiken (en andersom).
En geloof me: dat is nog vrij lastig. Ik ben heel wat gewend en heb een hoop dingen gezien: Wii Remotes, Xbox Kinect, PlayStation Move en natuurlijk de Joy-Cons van de eerste Switch. Maar ook hiermee had ik aanzienlijk meer moeite dan met de rest. In het potje dat we speelden heb ik geen moment de bal aangeraakt, laat staan gegooid. Je moet echt veel doen voor een simpele handeling zoals sturen of gooien. Hier zal vast en zeker een competitief element inzitten voor veel gamers, maar ik laat de game aan me voorbijgaan.
Nintendo Switch 2 Pro-controller
Als laatste wil ik nog een korte blik werpen op de Pro-controller van de Nintendo Switch 2. Ik grap wel eens dat Nintendo vaak allerlei willekeurige controllers maakt voor zijn spelsystemen, maar dat het bedrijf ondertussen ook de fijnste ‘normale’ gamepads uitbrengt. En bij dit model is dat niet anders. Ten opzichte van de vorige Pro is er weinig veranderd, maar dat vind ik geen groot probleem. De optionele accessoire ligt lekker in de hand, heeft een fijn gewicht en laat zich perfect inzetten voor games als Mario Kart World.
Ik heb tijdens die vier uur geen vervelende dingen meegemaakt. De pookjes voelen heel soepel en lijken snel te reageren op je input. De triggers en schouderknoppen zijn lekker groot en vooral de triggers kunnen diep gaan, terwijl de actieknoppen ouderwets sompig zijn. Sommige mensen geven de voorkeur aan microschakelaars (zoals op de Nyxi Flex of Gamesir Cyclone 2), maar ik prefereer rubberen membraan en vind het fijn dat Nintendo dat aanbiedt. En anders heb ik de Gamesir Super Nova nog, bijvoorbeeld.
Nintendo Switch 2 preview een succes?
Onderaan de streep ben ik in elk geval voorzichtig positief over de Nintendo Switch 2. Ook al voelt de console nu niet niet zo anders als de vorige Switch, games als Mario Kart World, Donkey Kong Bananza en Metroid Prime 4 Beyond hebben laten zien dat Nintendo nog altijd garant staat voor puur speelplezier. De hardware valt helemaal niet tegen, maar zaken als muisbediening laten voor mij in elk geval nog wat te wensen over. Dat is eigenlijk het enige waar ik me zorgen over maak; ik ben benieuwd hoe jij dat straks ervaart.
Na de Nintendo Switch 2 preview ben ik ook erg benieuwd hoe de console thuis aanvoelt en hoe lang je er comfortabel op kunt gamen. Ik ben wel wat gewend qua handhelds, maar dit is denk ik de grootste unit die ik tot op heden test. Gelukkig is het systeem er gevoelsmatig niet dikker op geworden, draaien de games soepel en hebben de spellen die ik heb gespeeld genoeg variatie en innovatie laten zien. Daarnaast ligt de Pro-controller erg lekker in de hand. 5 juni kan wat mij betreft niet snel genoeg komen.
Nintendo had me uitgenodigd om op 9 mei langs te gaan voor dit event, samen met een grote groep aan andere journalisten, influencers en videomakers. Foto’s waarop ik te zien ben zijn gemaakt door Laura Jenny. De Nintendo Switch 2 is onder meer verkrijgbaar bij Bol.com en Amazon. Maar soms zijn de beschikbare units uitverkocht, dus je moet soms scherp zijn. Mocht je iets kopen via de affiliatelinks, dan kan RetroReady daar een kleine commissie aan verdienen. En als je het leuk vindt kun je je ook aanmelden voor onze Discord, waar we het over deze en andere handhelds hebben.