Mario DS is een overcomplete, soms wat dure gameshop

De webshop Mario DS staat bij mij al jaren bekend als een fijne webwinkel. Hoe vergaat het de gamewinkel nu? Ik bestelde er Nintendo 3DS-games en een Game Boy Advance-game. Dit zijn mijn ervaringen.

mario ds review

Of het nu om Mario DS, Mario 3DS, Mario SNES, Mario 64, Mario Wii U, Mario Wii, Mario Cube, Mario GBA of Mario Switch gaat, dat maakt niet uit. In principe is het dezelfde webshop, die zijn aanbod verspreidt over verschillende websites. Aangezien de gameshop mailt vanuit het Mario DS-domein, heb ik besloten die website als leidend te beschouwen. Maar eigenlijk maakt het allemaal weinig uit. Je kunt op elke website van het bedrijf games toevoegen aan je bestelling en ze vanuit hetzelfde punt naar jou laten versturen – ongeacht de site waar je op begon.

Aanvankelijk klinkt het een beetje ingewikkeld, meerdere sites die gekoppeld zijn aan dezelfde winkel. Maar in de praktijk werkt dit prima. Niet alleen behoudt je een prettig overzicht per console (met alle informatie die daarbij hoort), ook kun je dus aankopen combineren en zodoende geld besparen op de verzendkosten. Tenminste, als je die moet betalen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Dutch Game Boys hoef je geen kosten voor de verzending te betalen wanneer je drie games of meer afneemt. Dat is misschien iets kleins, maar dat soort zaken spreken enorm voor de klantvriendelijkheid.

Onderstaande Pricecharting-prijzen zijn gemeten op 19 mei 2023.

GamesVerkoopprijsPricecharting
Nintendo 3DS – Pokémon Y – HOL35,99 euro28.49 euro
Nintendo 3DS – Pokémon Omega Ruby – HOL54,99 euro38.96 euro
Nintendo 3DS – The Legend of Zelda: A Link Between Worlds – UKV27,99 euro25.23 euro
Nintendo 3DS – Tomodachi Life (Nederlandstalig) – HOL33,99 euro26.37 euro
Gameboy Advance / GBA – Super Mario Advance 4: Super Mario Bros. 3 EUR57,99 euro37,93 euro
Totaal210,95 euro156,98 euro

mario ds review

mario ds review

Hogere prijzen dan gemiddeld betaald

In het bovenstaande overzicht kun je zien wat ik heb gekocht en wat ik daarvoor betaald heb. Daarnaast tref je de prijzen aan voor de CIB-verkoop op de tweedehands markt, wereldwijd. Zoals altijd geldt dat die prijzen volatiel zijn en op elk moment kunnen veranderen, daarom staat er een linkje onder die prijs naar de website van Pricecharting. Dat is een website waarop je de prijzen van tweedehands games en consoles in de gaten kunt houden. De website is niet leidend, omdat die niet overcompleet is – maar je krijgt wel een indruk van de waarde, waar je als koper iets mee kunt.

Opvallend is dat Mario DS (en aanverwante webshops) hogere prijzen dan gemiddeld rekent. In sommige gevallen zijn de tweedehands prijzen hoger dan de nieuwprijs; maar je moet er niet van uitgaan dat je nu nog één van deze titels gewoon in de winkel ziet liggen. Daarnaast valt op dat, bijvoorbeeld voor de twee Pokémon-games, de prijzen meer overeenkomen met de Amerikaanse bedragen, en daardoor ver boven het Europese gemiddelde zitten. Ja, Mario DS wil natuurlijk winst maken en met Pokémon-spellen lukt dat aardig, maar nu zijn de verschillen eigenlijk te groot.

mario ds review

mario ds review

mario ds review

Mario DS ervaringen: wat krijg je in huis?

Maar goed, de meestal hoge prijzen daargelaten; wat haal je uiteindelijk in huis? Het is duidelijk dat Mario DS goed zijn best doet games heelhuids aan te laten komen. De doos waarin de games zitten zijn redelijk compact en eventuele open plekken worden opgevuld met oude kranten. Dat straalt wat vertrouwen uit. De games worden niet in bubbeltjesplastic verpakt en dat is een beetje jammer. Maar eerlijk is eerlijk: met de hoeveelheid krantenpagina’s in deze kleine doos had er weinig mis kunnen gaan. De verschillende games zitten ook zeer strak verpakt in de kartonnen doos.

Laten we beginnen met de Game Boy Advance-titel, namelijk Super Mario Advance 4: Super Mario Bros. 3. Aangezien deze game (compleet) geleverd worden in de originele, kartonnen verpakking, kan daar het meeste is mee gaan. Het omhulsel ziet eruit als een inmiddels twintig jaar oude videogameverpakking. Hij is – logischerwijs – niet in perfecte staat. De randen zijn soms een klein beetje verborgen. Maar daar heeft het gros van mijn GBA-collectie last van. Zie vandaag de dag nog maar GBA-doosjes te vinden die helemaal vrij zijn van kreukels en kleine scheurtjes.

mario ds review

mario ds review

Alles erop en eraan

De Game Boy Advance-titel wordt geleverd met het doosjes, boekje en de game (en de ongebruikte VIP-code!). Precies zoals op de website vermeld wordt. Die site oogt wel een beetje achterhaald, alsof die al pakweg twintig jaar niet van een update voorzien is. Heel erg vind ik dat niet – inmiddels zou je dit als een charme kunnen bestempelen. De pagina’s zijn wel overcompleet in de informatie. Screenshots, tips, links naar externe websites, trailers, omschrijvingen – je vindt het allemaal terug op de pagina’s. En al die info wordt geleverd door een zeer actieve community van bezoekers.

Klinkt leuk en aardig, maar hoe zit het dan met de informatievoorziening over de conditie van de games? Ook daar slaagt Mario DS met vlag en wimpel. Afhankelijk van het aanbod krijg je meerdere opties te zien. In het geval van Pokémon Omega Ruby zien we opties voor een losse card, een complete editie en een buitenlandse versie staan. Per game wordt ook duidelijk aangegeven of er iets mist, of er iets mis mee is en of er foto’s van de conditie beschikbaar zijn. Je moet wel even goed doorklikken en zelf scannen op die info, maar uiteindelijk wordt alles heel netjes vermeld.

mario ds review

mario ds review

Je weet wat je krijgt

Niet alleen de kwaliteit van de GBA-game bevalt. Ook de vier titels die ik aanschafte voor de Nintendo 3DS vallen redelijk goed in de smaak. Op het eerste gezicht vallen de aanwezige vlekken niet echt op, maar bij een tweede inspectie is het raak. Vooral bovenop de doosjes zitten donkere vlekken die ik niet gemakkelijk schoon krijg. Ook kom ik nog wat voelbare lijmresten tegen aan de voorkant van de Nintendo 3DS-verpakkingen. Dat soort informatie brengt Mario DS helaas niet over naar de klant. De informatievoorziening over de conditie is grotendeels goed, maar kan dus hier en daar beter.

Omdat de website goede informatievoorziening heeft, weet je in de basis wat je in huis haalt. Dat al mijn Nintendo 3DS-game zowel het doosje als het boekje hebben, verbaast me dus niet. Daar heb ik ze immers op uitgezocht. Desondanks is het fijn om te zien dat Mario DS die ook gewoon levert en dat in een acceptabele staat. Ik kwam verder een gevouwen hoekje tegen op de handleiding van Mario Advance 4, maar de boekjes van de Nintendo 3DS-games waren allemaal zo goed als perfect. Mocht je daar dus waarde aan hechten, dan is de kans zeer klein dat je een verfrommeld boekje krijgt.

mario ds review

mario ds review

Mario DS betrouwbaar of niet?

Verder is het goed om te weten dat alle games ook goed werken en dat je er rekening mee moet houden dat de shop de saves niet verwijdert. Ik ben tijdens het testen geen problemen of foutmeldingen tegengekomen. Daarom kan ik met een gerust hart melden dat Mario DS (of een aanverwante webshop) na jarenlange business nog steeds betrouwbaar is. Ja, je betaalt duidelijk meer voor je games en dat is jammer, maar dat is ook iets waar we aan moeten gaan wennen. Aan de kwaliteit van de games en boekjes ligt het in elk geval niet en aan de informatievoorziening en verzending ook niet.