Reway maakt helaas gemakkelijk te voorkomen fouten

Onlangs heb ik een bestelling geplaatst bij de tweedehands elektronicawinkel Reway en mijn ervaringen zijn grotendeels negatief. Wat blijkt: de webshop levert andere producten dan verwacht…

reway review

Reway is een tweedehands elektronicawinkel waar je games tegenkomt voor allerlei consoles. Van Nintendo, Sega, PlayStation, Xbox, Atari – noem maar op. Ook vind je daar nfc-figuren, verschillende soorten speelgoed, merchandise, camera’s, computers en nog veel meer. Het is goed om te zien dat we dergelijke shops in Nederland hebben. Niet alleen bespaar je mogelijk zelf wat geld door spullen tweedehands aan te schaffen, ook kun je het milieu daarmee een handje helpen. Maar dan moet zo’n winkel natuurlijk wel leveren wat die zegt of daar in elk geval open en eerlijk over zijn.

Kijkende naar de kop en de inleiding van dit artikel, voel je de bui wellicht al een beetje hangen. Mijn ervaring met Reway is niet ontzettend positief. Dat betekent niet dat alles slecht is, natuurlijk. Zo hoef je als consument geen verzendkosten te betalen wanneer je een bestelling plaatst boven de vijftig euro. Met elektronica en games zit je daar al snel aan, dus dat is in elk geval klantvriendelijk. Ook levert de shop redelijk snel: een paar dagen na het bestellen (in het weekend), kwam het pakket netjes aan. Wat daar allemaal in zat, zie je in het onderstaande overzicht staan.

Onderstaande Pricecharting-prijzen zijn gemeten op 22 mei 2023.

GamesVerkoopprijsPricecharting
Nintendo 3DS –Nintendo New 2DS XL Console – Wit/Lavendel + Tomodachi Life (in doos) – EUR209.95 euro226,93 euro*
Nintendo 3DS – Animal Crossing: Happy Home Designer [NFC Reader Bundle] – EUR39,95 euro51,76 euro
Nintendo 3DS – Star Fox 64 3D (Geseald) – GER29,95 euro26.57 euro
Totaal279,85 euro305,26 euro

*Helaas is er geen marktprijs bekend van de Tamodachi-bundel op Pricecharting. De genoemde prijs is die van de Mario Kart 7-bundel, met de Nintendo 2DS XL in de kleuren zwart/turquoise. Dit lijkt me de meest vergelijkbare bundel.

reway review

reway review

reway review

De prijzen vallen nog mee

Zoals je in het bovenstaande overzicht kunt bekijken, vallen de prijzen enigszins mee. Zowel de Nintendo 2DS XL, die bijna compleet in doos aankwam, als de Animal Crossing-bundel heb ik voor iets minder dan de marktwaarde kunnen scoren. Alleen Star Fox 64 3D (sealed) was iets duurder, maar mogelijk is dit een kwestie van afronden. Al met al kan ik niet klagen over de prijzen, zeker niet in vergelijking met Dutch Game Boys en Mario DS. Zoals altijd geldt de kanttekening dat Pricecharting niet leidend is, maar het geeft wel een inzicht in (een groot deel) van de wereldwijde markt.

De lagere prijzen verklaren echter niet hoe het tijdens de bestelling zo mis heeft kunnen gaan. Ondanks de omvangrijke informatievoorziening over de conditie van de games die je aanschaft, is het de winkel toch gelukt andere producten op te sturen dan aangegeven. Tenminste, dat is ook niet helemaal hoe het zit. De webshop heeft me niet voorbereid op wat er binnengekomen op. Oplettende lezers is het al opgevallen in de bovenstaande tabel: ik kreeg buitenlandse versies van zowel Animal Crossing: Happy Home Designer en Star Fox 64 3D binnen. Daar zat ik niet op te wachten.

reway review

reway review

reway review

Reway maakt vreemde fouten

Nu is dit natuurlijk een momentopname, dus op een later moment zal ik nog eens een bestelling plaatsen om de proef op de som te nemen. Op de website kun je via een keuzemenu aangeven in welke versie je interesse hebt. Er zijn vaak verschillende opties. Denk dan aan een losse cartridge, een complete game met een afwijkende doos (zoals in een andere taal) of een normale versie. Toen ik de bestelling van de twee genoemde games plaatste, stond er niet bij dat ze uit een ander land komen. En dat is meer dan vreemd en neigt zelfs een beetje naar klanten oplichten.

Maar zo wil ik dit voorval vooralsnog niet noemen. Niet iedereen hecht waarde aan de taal van de doosjes van hun videogames. Maar ik toevallig wel. En ik wist dat het er niet bij stond, maar besloot de shop toch te vertrouwen. Waarom? Omdat er verder sprake was van volledige transparantie, was mijn idee. Daar ben ik inmiddels van teruggekomen, omdat Reway dus kan besluiten afwijkende versies op te sturen waar je als klant aanvankelijk niet voor getekend hebt. Vandaar dat ik heb besloten die producten terug te sturen. Dit had de winkel gemakkelijk kunnen voorkomen.

reway review

reway review

reway review

Reway ervaring: wat komt er binnen?

Maar goed, even los van de verkeerde producten die in de doos zaten – wat haal je precies voor kwaliteit in huis? Ik kan met een gerust hart melden dat Reway games en consoles netjes verpakt en opstuurt. Naast wat extra hard papier zitten de producten goed verpakt in bubbeltjesplastic. Wat ook een beetje vreemd was: de oplader van de Nintendo 2DS XL zat niet in de doos van de handheld, maar loos tussen het plastic in. Waarom ze daarvoor gekozen hebben, weet ik niet. Maar het lijkt me een kleine moeite om die gewoon in de 2DS XL-doos te stoppen, gewoon voor het idee.

De kwaliteit van de dozen van Animal Crossing: Happy Home Designer en de Nintendo 2DS XL zijn meer dan prima. Ze zijn allebei nog helemaal heel, maar hebben wel gebruikerssporen. Dat is echter te verwachten, dus daar zul je mij niet over horen. De nfc-reader van de Animal Crossing-game zit nog in een aparte doos, naast het spel en is gelukkig ook in een goede staat. De accessoire is mooi schoon en lijkt haast ongebruikt. Gelukkig werkt alles ook gewoon, dus het is niet zo dat je kapot spul in huis haalt. Dat geldt overigens voor de reader, maar ook voor de Nintendo 2DS XL.

reway review

reway review

reway review

Nintendo 2DS XL-conditie

Star Fox 64 3D is inderdaad nog geseald en daar was ik erg benieuwd naar. Het is niet zeldzaam dat je vandaag de dag Nintendo 3DS-games in het plastic aantreft, maar het is in elk geval goed om te zien dat Reway die informatie wel goed overgebracht heeft. Verder is het interessant om te kijken naar de kwaliteit van de Nintendo 2DS XL. Op de website kreeg die een score van vier van de vijf sterren, een beoordeling die Reway zelf gegeven heeft. Over het algemeen betekent dit dat de console in goede staat is en geen krassen op het scherm heeft, of op wat voor manier dan ook kapot is.

De buitenkant van de Nintendo 2DS XL heeft wel wat kleine vlekjes. Maar de binnenkant, en vooral de schermen, zien er gaaf en strak uit. Omdat de Nintendo eShop uit de lucht is en je de game niet meer digitaal kunt downloaden, heeft Reway besloten de game er als losse cartridge bij te stoppen. Een prima oplossing maar ook hier staat een kanttekening. In plaats van dat de winkel de cartridge in de 2DS stopt, zit die los in de doos. Dat oogt gewoon slordig. Verder is het goed om te zien dat de stylus er nog is, het klepje niet kapot is en dat de 2DS terug naar fabrieksinstellingen gebracht is.

reway review

reway review

Reway review: geen positieve ervaring

Onderaan de streep moet ik echter concluderen dat ik geen al te beste ervaring met Reway heb. Hoewel de informatievoorziening goed lijkt, komen er toch andere producten binnen dan verwacht. Gelukkig zit het met de kwaliteit van de Nintendo 2DS XL wel heel goed en heb ik niet overal de hoofdprijs voor hoeven betalen. Daardoor ben ik niet volledig het vertrouwen in deze tweedehands winkel kwijt, maar ben ik wel op m’n hoede. Een tweede bestelling, die ik over een tijdje zal doen, zal uitwijzen of dit de uitzondering of de regel is. Maar voor nu ben je in elk geval gewaarschuwd.