Ys vs. Trails in the Sky: Alternative Saga belichaamt de ultieme Falcom-clash
Ys vs. Trails in the Sky: Alternative Saga is een actievolle crossovergame met personages uit de Ys- en Trails in the Sky-werelden, die sinds 2010 bestaat. Nu de game eindelijk buiten Japan verschijnt, zoekt Sven uit of we al die jaren wat gemist hebben.

Ys vs. Trails in the Sky: Alternative Saga is een schoolvoorbeeld van hoe divers en uniek de spellen op de PlayStation Portable destijds waren. Omdat Sony’s eerste handheld relatief krachtig was, konden ontwikkelaars grotere en ingewikkeldere spellen voor onderweg maken. Tegelijkertijd had het apparaat ook beperkingen, wat vroeg om een creatieve aanpak in de ontwikkeling. Dit resulteerde in een verzameling van nieuwe en unieke games, evenals spin-offs en subdelen van bekende reeksen.
Ook ontwikkelaar Nihon Falcom (vaak kortweg Falcom genoemd) waagde zich aan de PSP. Haar twee hoofdseries, Ys en The Legend of Heroes, kregen meerdere delen op de handheld. Daarnaast verkochten de games erg goed, waardoor Falcom meer naamsbekendheid kreeg. Dit tijdperk was een duidelijk hoogtepunt voor de ontwikkelaar. Om dat succes te vieren en de fans te bekoren, werd een crossover tussen de twee series gemaakt: Ys vs. Trails in the Sky: Alternative Saga.

Kennismaken met het alternatieve deel
Er was echter één probleem: de samensmelting van de twee geliefde franchises kwam officieel nooit buiten Japan uit. Westerlingen die het spel wilden spelen, moesten het doen met fanvertalingen. Gelukkig is daar nu verandering in gekomen. Falcom brengt momenteel meer oudere titels uit als remaster, waaronder nu ook Ys vs. Trails in the Sky: Alternative Saga. Voor het eerst kunnen wij ook genieten van dit unieke deel. Maar de vraag is dan: is de game het wachten waard geweest?
Waar Ys altijd een action-rpg geweest is en de Trails-serie een traditionele jrpg betreft, heeft Falcom het met Ys vs. Trails in the Sky over een andere boeg gegooid. De samensmelting van de twee series is namelijk een fighter geworden. Dat zagen we al eerder bij Final Fantasy met de Dissidia-subreeks, die ook redelijk succesvol is. Falcon heeft echter veel rpg-elementen toegevoegd aan Alternative Saga, waardoor het spel toch enigszins vertrouwd aanvoelt.

Om het verhaal doe je het niet
Het verhaal van Ys vs. Trails in the Sky: Alternative Saga is niet bijster bijzonder. Een aantal personages uit zowel Ys als Trails wordt wakker in een onbekende dimensie. In die wereld blijkt de drakenkoning Galsis te heersen. Hem ken je mogelijk van de Dragon Slayer-reeks, waar The Legend of Heroes oorspronkelijk een aftakking van was. De slechte koning heeft meerdere bekende personages gehypnotiseerd, waardoor ze nu voor in plaats van tegen hem vechten. Alleen door ze te verslaan in een gevecht, kun je de hypnose verbreken. De missie is duidelijk: iedereen een pak slaag geven — uiteraard voor hun eigen bestwil.
In de verhaalmodus kun je kiezen uit vijf personages: twee uit Ys en drie uit Trails in the Sky. Elk personage ervaart het verhaal net wat anders, al is dat meer de volgorde van tegen wie je moet vechten en de gesprekken die ze tussendoor voeren. Elke keer dat je een vechter verslaat, speel je hem of haar vrij en kun je daar later mee spelen. Hiermee komt het totale aantal speelbare personages op zeventien. Van beide series zijn er acht strijders uitgekozen en de zeventiende is iemand uit een later Trails-deel. Oorspronkelijk was dat een voorproefje, maar in de remaster kennen we dit personage al lang en breed. Hierdoor voelt de toevoeging wat vreemd aan, al is het logisch dat Falcom hem in de selectie gelaten heeft. Al had een extra bonuspersonage, als verrassing niet misstaan, maar hier til ik niet te zwaar aan.

Blijf in beweging
Ondanks dat Ys vs. Trails in the Sky: Alternative Saga een vechtspel is, zal het voor de Ys-spelers al snel vertrouwd aanvoelen. Het vechtsysteem is namelijk gebaseerd op Ys Seven. Je wordt geplaatst in een arena, waar je vrijuit kunt rondrennen. Zodra je de tegenstander in het vizier hebt, kun je direct aanvallen. In principe gebruik je daar slechts één knop voor. Door het te combineren met de pijltjestoetsen, of door te springen, val je op verschillende manieren aan. Daarnaast heb je vaardigheden die je op dezelfde manier kunt gebruiken, maar dan in combinatie met een schouderknop.
Je kunt echter niet onbeperkt blijven aanvallen. De tegenstander doorbreekt je normale aanvallen met gemak en je vaardigheden hebben energie nodig. Je zult dus ook regelmatig moeten verdedigen en ontwijken. Verdedig je exact op tijd, dan krijg je geen schade en vult de energiemeter zich sneller. Een potje ziet er dan ook vaak uit als een dans, waarbij aanvallen en verdedigen vloeiend afwisselen. Doordat er ook voorwerpen in de arena verschijnen, waarmee je bijvoorbeeld je energie of je gezondheid bij kunt vullen, loont het ook om door het hele gebied te bewegen.

De winst komt niet zomaar aanwaaien
Het vechtsysteem lijkt dus erg op de hoofddelen van Ys. Aan de ene kant is dit positief, aangezien de games bewezen hebben dat de gameplay goed werkt. Aan de andere kant ervaar ik dat de baasgevechten in Ys vrij moeilijk kunnen zijn. En laat dat laatste nou net zijn waar ik de gevechten in Ys vs. Trails in the Sky op vind lijken. De game begint gemakkelijk, maar wordt al snel erg pittig. De moeilijkheidscurve is erg steil en dat kan mensen afschrikken.
Om het gameplaysysteem wat toegankelijker te maken, heeft de ontwikkelaar extra elementen aan het spel toegevoegd. Zo kun je extra sterke aanvallen vrijspelen en andere personages oproepen, alsof het Assist Trophies uit Super Smash Bros. zijn. Sommige strijders zullen kort meevechten, terwijl anderen jou bijvoorbeeld een boost in aanvalskracht geven. Daar blijft het echter niet bij.

De kern van beide series
Zoals eerder aangegeven is Ys vs. Trails in the Sky geen simpele fighter. Er zitten namelijk typische rpg-elementen in verwerkt. Vechten levert ervaringspunten, verhoogde statistieken en meer gezondheid op. Naast ervaringspunten verdien je ook na elk gevecht geld waarmee je wapens en pantsers koopt, die je basisstatistieken nog meer verhogen. Maar je kunt ook accessoires aanschaffen en uitrusten, die extra effecten met zich meebrengen. Denk hierbij aan het sneller laden van je energie of het aanvallen met een gifeffect voor extra schade. Alsof dat nog niet genoeg was, kun je tot slot extra vaardigheden kopen en trainen met het geld. Door alle aspecten te combineren, zijn er talloze mogelijkheden die je speelstijl kunnen beïnvloeden.
De toevoeging van de rpg-elementen is welkom, aangezien het de gevechten vers houdt. Doordat je steeds sterker wordt, je met je uitrusting andere effecten creëert en soms andere aanvallen instelt, verandert je speelstijl ook regelmatig. Om alles vrij te spelen, zul je meerdere keren dezelfde gevechten aan moeten gaan. Maar dat is door de constante veranderingen helemaal niet erg. Ben je de verhaalmodus op den duur zat, dan kun je prima de arcademodus of multiplayer gaan spelen. Bij alle modi krijg je namelijk gewoon ervaringspunten en geld, waardoor je door blijft trainen. Je kunt elke modus spelen waar je op dat moment zin in hebt, zonder bang te zijn dat je voortgang mist. Dit maakt het spel een stuk toegankelijker.

Moderne verbeteringen
Uiteraard heeft Falcom ook een aantal zaken verbeterd in de remaster. Nu het spel niet langer enkel in Japan verkrijgbaar is, kun je de game officieel in het Engels spelen. Maar dit geldt niet enkel voor de tekst op het scherm. Er is dit keer ook volledige voice-acting toegevoegd, zowel in het Japans als in het Engels. Daarnaast is de resolutie verhoogd, zijn de graphics scherper geworden, draait het spel op zestig frames per seconde, is er hd- en 4k-ondersteuning en zijn er geen draw distance-limieten meer, waardoor voorwerpen in de verte niet meer vervagen.
Waar het origineel enkel ad-hoc multiplayer had, waardoor je altijd bij elkaar in de buurt moest zijn, heeft het spel nu verschillende vormen om tegen elkaar te spelen. Om in de buurt te komen van de PSP-ervaring, kun je van de couch multiplayer gebruikmaken. Je zult waarschijnlijk meer online willen spelen, dat nu ook mogelijk is. Hierbij wordt er gebruikgemaakt van de moderne rollback netcode, waardoor gevechten online alsnog zeer vloeiend verlopen. Het mooie is ook dat er complete crossplatform ondersteuning aanwezig is. Zo maakt het niet uit dat jij op je Steam Deck speelt en je vriend op de PlayStation 5.

Ys vs. Trails in the Sky: Alternative Saga kopen?
Nihon Falcom heeft met Ys en The Legend of Heroes twee ijzersterke series in handen. Toen ze in 2010 beide reeksen combineerden in een vechtspel klonk dat als muziek in de oren. Helaas bleef het spel enkel in het land van de rijzende zon beschikbaar, tot nu dan. Eindelijk kunnen wij ook genieten van de bijzondere vechtgame en dat bevalt goed. Ys vs. Trails in the Sky is een arena fighter zoals Power Stone, maar draait het concept zodanig om dat het een uniek product is dat tevens zijn rpg-erfenis eert.
Het is niet alleen tof dat de game eindelijk in het Westen is uitgekomen, de remaster biedt ook een aantal flinke verbeteringen aan. Een hogere resolutie en framerate, verbeterde graphics, volledige voice-acting en een gebrek aan draw distance-limieten zorgen ervoor dat de ervaring rijker is dan ooit. Combineer dit met de verbeterde multiplayermogelijkheden en het is duidelijk dat dit de ultieme versie van Ys vs. Trails in the Sky: Alternative Saga betreft. De game zal door de niche-onderdelen niet voor iedereen geschikt zijn, maar de meeste liefhebbers van bijzondere vechtspelen en zowel Ys als Trails in the Sky zullen zich prima vermaken.
De uitgever heeft ons een recensiecode opgestuurd voor deze review. We hebben de game gespeeld op de Steam Deck. Voor meer gamereviews kun je terecht in ons overzicht. Je kunt je daarnaast aanmelden voor onze Discord, waar we het over dit soort spellen en meer hebben.