Game Console R40S laat het afweten
De Game Console R40S is een retrohandheld die wil inspelen op het succes van de Powkiddy RGB30, maar daar behoorlijk in faalt. En dat terwijl dit model echt niet zo goedkoop was als je misschien zou verwachten.
Ik heb het nog niet eerder gedaan, maar de Game Console R40S wordt misschien de eerste retrohandheld die ik ga terugsturen naar de verkoper. Ik heb in totaal 91,74 euro betaald voor dit product (inclusief verzendkosten en btw), maar heb er voornamelijk problemen aan ondervonden. De laatste keer dat ik dit tegenkwam, was bij de Powkiddy RK2023 (waar gelukkig later een verbeterde versie van verscheen). Vastlopers, onbetrouwbare knoppen en een scherm met lekkend licht: dit is allemaal aan de orde van de dag met de R40S-handheld.
Het zal weinig lezers verbazen dat de Game Console R40S ontzettend veel lijkt op de Powkiddy RGB30. Beide handhelds hebben nagenoeg dezelfde afmetingen en hetzelfde scherm, en hebben ook grotendeels de knoppenindeling gemeen. Ik ga niet elk klein verschil opnoemen; maar de belangrijkste verandering is de positie van de d-pad en analoge knuppel links. Die zijn namelijk omgedraaid. Afhankelijk van je voorkeur kan dit een positieve of negatieve verandering zijn. Kijkend naar de kracht van het apparaatje, vind ik Powkiddy’s indeling echter beter.
Laten we positief beginnen
Dat heeft alles te maken met de gekozen processor. Onder de motorkap zit een RK3566-cpu. Die kennen we inmiddels al te goed en zit onder meer in de twee genoemde Powkiddy-modellen. Je kunt daarmee tot aan de Sega Dreamcast emuleren, al zal dat niet perfect gaan. Daarnaast werken PSP en N64 technisch gezien, maar ook op dit vlak zullen de zwaardere games geen plezante ervaring bieden. Daar is de chipset ook niet voor bedoeld; en gezien het ontwerp van de Game Console R40S verwacht ik ook niet dat mensen hem daarvoor op het oog hebben.
Want net als met de Powkiddy RGB30 (en in het verlengde daarvan de RGB20SX en tot op zekere hoogte ook de Anbernic RG Cube) is het de bedoeling dat je hier handheldgames op gaat spelen. Dat komt door het kleurrijke en ontzettend heldere lcd-scherm van 1:1, met een resolutie van 720 bij 720 pixels. De handheld kan de games voor verschillende handhelds, zoals Game Boy en Game Gear, kunnen niet pixelperfect in beeld brengen, maar komt daar wel akelig dicht bij in de buurt. In dat opzicht lijkt de R40S gewoonweg op het reeds beschikbare aanbod.
Datzelfde kan ik zeggen over de geïnstalleerde software. Dit is een combinatie van EmulationStation en ArkOS. Dit besturingssysteem is snel en efficiënt, en biedt gamers overzichtelijke gamelijsten aan. Je kunt kiezen uit verschillende thema’s, de spelindelingen aanpassen of anders gewoon eigen software installeren. Maar de aanwezige software is prima. Tot zover de positieve tonen. Want vanaf dit punt wordt het er niet beter op voor de R40S. Dat begint al bij de bediening en gaat door tot aan de verschillende softwareproblemen.
Maar heel veel soeps is het niet
Zo valt het me op dat de d-pad echt waardeloos is. Dit ding registreert vaker valse diagonalen dan rechte input, waardoor veel games onspeelbaar zijn. Blocken in vechtspellen is daardoor soms onmogelijk. Daarentegen moet ik zeggen dat de analoge knuppels een volledig bereik hebben van 360 graden. Die houdt zich dus niet vast aan acht vaste hoeken, in tegenstelling tot de RG Cube. Wanneer je de d-pad omhoog indrukt, kan het voorkomen dat die helemaal geen input registreert. Alleen wanneer je flink wat druk zet zie je dat er wat op het scherm gebeurt.
Het geluid klinkt schel en wordt steeds op 100 procent ingesteld. Ook wanneer je hem zelf naar beneden bijstelt. Niet alleen is de resetknop stug, ook plaatst die het systeem in een catatonische stand waar die alleen uitkomt met een powerflush. Op een gegeven moment moest ik het systeem openschroeven om de accuverbinding los te trekken, want de R40S reageerde nergens meer op. Toen viel me ook op dat de schouderknoppen geen ruimte hebben; dat verklaart het complete gebrek aan feedback tijdens het indrukken.
Daar houdt het niet bij op
Daarnaast moet je in heel veel gevallen zelf alle instellingen van de emulators nalopen. Anbernic is de laatste tijd goed bezig met een fijne direct-uit-de-dooservaring door emulators optimaal (of in elk geval heel degelijk) in te stellen. Hier moet je dus alles per console zelf regelen. Niet het grootste probleem, uiteindelijk. Behalve dan dat Game Boy Color-games dienst weigeren na wat instellingen aangepast te hebben. Verder valt op dat de handheld vrij snel warm wordt, ook wanneer je de low-end systemen opstart. Niet geheel verrassend door het gebrek aan ventilatieopeningen.
En dan heb ik nog niet eens het gedoe met bluetoothcontrollers gemeld. Want welke controller ik ook wilde aansluiten via bluetooth, geen enkele kon verbinding maken. Terwijl die wel werken op andere handhelds of mijn eigen smartphone. Wifi werkt daarentegen dan weer wel, waardoor je in theorie RetroArchievements zou kunnen verzamelen, mocht je je toch wagen aan deze handheld. Maar gezien de hoge prijs raad ik dat ten zeerste af. Als je dan toch interesse hebt in handhelds met een 1:1-scherm, check dan wat Powkiddy en Anbernic aan te bieden hebben.
Game Console R40S kopen?
Dat is ook meteen de conclusie die ik meegeef: laat de Game Console R40S echt links liggen. Je zou kunnen stellen dat ik pech heb met de unit, maar als ik andermans ervaringen erop na sla dan geloof ik dat niet. De fabrikant wil hiermee waarschijnlijk gewoon inspelen op het succes van de Powkiddy RGB30, maar vergeet daarbij de prijs dusdanig te verlagen dat dit een aantrekkelijke optie zou kunnen zijn. En daar komen alle gemelde problemen dus nog bij. Mocht je deze handheld ergens tegenkomen, klik dan snel weg – want dit model is je tijd en geld niet waard.