Motorola Razr 50 Ultra ontvouwt zich als retromachine
De Motorola Razr 50 Ultra is een vouwtelefoon met een behoorlijk krachtige processor; kun je hier dan ook goed op retrogamen? En hoe zit het precies met dat schermpje voorop? Dat bekijken we allemaal in deze review.
Ik neem niet heel veel smartphones en tablets mee op RetroReady, maar voor de Motorola Razr 50 Ultra maak ik een uitzondering. Om verschillende redenen. Ten eerste is dit een vouwtelefoon. Dat betekent dat je, eenmaal uitgeklapt, een behoorlijk groot scherm tot je beschikking hebt. Ten tweede is het zo dat de Ultra beschikt over de recent uitgebrachte Qualcomm Snapdragon 8s Gen 3-processor. Voor mij is het de eerste keer dat ik daarmee in aanraking kom, dus ik ben heel erg benieuwd naar de gamingprestaties.
De Motorola Razr 50 Ultra heeft twee displays. Het levendige amoled-scherm binnenin is 6,9 inch groot (groter dan op de ROG Phone 8 en Galaxy S24 Ultra), met een ontzettend hoge verversingssnelheid van 165 Hertz. De resolutie bedraagt full hd+ (1080 bij 2640 pixels). Het externe amoled-scherm is 4 inch groot en heeft een even hoge verversingssnelheid. Het toestel heeft vier standen: uitgeklapt, ingeklapt, een tentstand en een presentatiestand. Wat ik meteen uitgeprobeerd heb, is of je de Razr 50 Ultra kunt gebruiken als een soort Game Boy Advance SP.
Als GBA SP inzetten
En wat blijkt: dat kan helaas niet. Het scharnier staat dat niet toe. Zodra je de hoek van de GBA SP, of de Anbernic RG35XXSP, wil instellen, dan klapt het scherm heel snel naar achteren. Vergis je echter niet in dat scharnier, overigens. Het is stevig en stabiel, maar overduidelijk bedoeld voor andere standen. Je kunt verder gelukkig wel gewoon horizontaal of verticaal gamen op de smartphone, net zoals dat kan op de eerdergenoemde telefoons. Hij is rechtop net wel even wat smaller dan je misschien gewend bent, maar wat mij betreft is dat niet onoverkomelijk.
Dat grote scherm heeft voordelen en nadelen. Laten we positief beginnen. Zo is er meer dan genoeg ruimte voor alle knoppen wanneer je games in 16:9 of 4:3 speelt. Je kunt binnen een emulator, zoals Dolphin voor Nintendo GameCube, vaak de digitale buttons verplaatsen, zodat ze zich helemaal op de zwarte delen bevinden. Daardoor staan ze niet in je beeld en zitten je vingers ook niet in de weg. Hierin verschilt de Motorola Razr 50 Ultra niet ontzettend veel van high-end concurrenten, maar door dat grotere scherm is er simpelweg meer ruimte.
Hoe zit het met Nintendo DS-games?
Ik was vooral benieuwd naar hoe Nintendo DS-games eruit zouden zien. Net zoals op een tablet is er verticaal meer dan genoeg ruimte om beide schermpjes onder elkaar te kunnen presenteren. En dat is ook zo. Het probleem met dergelijke vouwtelefoons, ook wel flip phones genoemd, is dat er vervolgens weinig ruimte is voor de knopjes. Ja, je kunt ze onder het touchscreen plaatsen, maar dat voelt echt onwennig aan. Dat komt doordat de knoppen op de verkeerde plek zitten wanneer je hem rechtop vasthoudt. En dat gamet gewoon minder lekker.
Nu kun je met een goede emulator, zoals melonDS of DraStic, de schermindeling aanpassen. Dat is voornamelijk handig wanneer je de smartphone horizontaal vasthoudt. Dan staan beide schermpjes naast elkaar. En anders kun je één scherm per keer in beeld brengen. Voor games die geen touchscreenbediening hebben is dat vaak een prima oplossing. Maar écht fijn vond ik de ervaring niet. Dat is overigens inherent aan een ontwerp van een smartphone, niet zozeer de Razr 50 Ultra. Voor (3)DS-games kun je wellicht beter naar een OnePlus Open kijken. Of beter nog: het op de originele hardware houden.
Genoeg ruimte voor alle knoppen
Verder gebruik ik de smartphone vaak met één hand tijdens het spelen van rustige games. Dat doe ik door hem verticaal vast te houden. Zo is het heel fijn om rpg’s te spelen waarbij je geen reactiesnelheid nodig hebt. De Motorola Razr 50 Ultra is naast smal ook ontzettend dun, waardoor je hem prettig kunt bedienen. Die grote zwarte ruimten om het spel heen hebben helaas ook een nadeel: je zit constant tegen jezelf aan te kijken. Op de foto’s kun je al een beetje zien hoe reflecterend het scherm is. De hogere helderheid lost dat probleem niet helemaal op.
Verder kun je retrogames, bijvoorbeeld via RetroArch, spelen op dat kleine schermpje voorop. Dat werkt alleen wanneer je de app toevoegt aan het frontscherm en vanaf daar opstart. Wanneer je eerst gamet op het grote scherm en de smartphone dichtklapt, loopt de app vast. Dit is niet de enige app overigens; andere emulators hebben daar ook last van. Maar goed, het is in elk geval fijn om te zien dat dit gewoon werkt, aangezien je zodoende wat rustigere games kunt spelen, zoals rpg’s of puzzelspellen. Ook biedt Motorola zelf een selectie retro-aanvoelende games aan, waaardoor er dus genoeg te gamen valt.
Tot aan GameCube en PlayStation 2
Uiteraard valt er nog veel meer te beleven qua emulatie via het uitklapte display. Door de Qualcomm Snapdragon 8s Gen 3-cpu kun je games tot aan het niveau van de GameCube en PlayStation 2 emuleren. Vanwege de full hd+-resolutie, hoef je ook niet heel veel aan opschaling te doen, waardoor drie keer opschalen meer dan voldoende is. Veel games laten zich zodoende zonder gestotter spelen.
Dat dit kan, is helemaal niet zo vreemd. De Snapdragon 8s Gen 3 is immers qua prestaties vergelijkbaar met de Snapdragon 8 Gen 2 in onder meer de Odin 2, waardoor je hier jaren mee vooruit kunt gaan als het om game-emulatie gaat. Ja, zelfs Switch-games werken op deze hardware. Maar aangezien dat geen retro is, laat ik me daar verder niet over uit; maar het zegt wel iets over de kracht. De Razr 50 Ultra wordt verder geleverd met 12 GB aan werkgeheugen en 256 GB aan opslagruimte. Ruimte genoeg dus, maar er is helaas geen sleuf voor een micro-sd-kaart.
Motorola Razr 50 Ultra kopen?
Tot slot valt me op dat het toestel redelijk koel blijft onder hoge druk. Ook voelt het deel van het frontscherm wat zwaarder aan dan de andere kant, wat aanvankelijk vreemd aanvoelt. Maar niets om je zorgen over te maken. Kijk, op RetroReady recenseer ik wel een smartphones, maar die reviews zijn net even anders dan je elders aantreft. Zoals je kunt lezen focus ik me op de gamingprestaties en hoe comfortabel ze zijn om op te gamen. Laat het retrogamen niet de enige factor zijn die van belang is als je een nieuwe Android-telefoon koopt.
Maar als je graag van tevoren wil weten wat die qua gaming kan hebben, dan ben je hier aan het juiste adres. In dit geval ben ik heel positief over de prestaties en het comfort, en is het heel tof om te zien dat je op beide schermen kunt gamen. De Motorola Razr 50 Ultra heeft een adviesprijs van 1199 euro en is dus flink aan de prijs. Reden genoeg om er goed over na te denken, ook nu je weet wat die in huis heeft. Mocht je op zoek zijn naar krachtige Android-handhelds die ook veel in hun mars hebben, check dan de reviews van de Ayaneo Pocket S of Odin 2 Max.
Motorola heeft mij een exemplaar van de Razr 50 Ultra opgestuurd ter review.