Anbernic RG Cube doet een gooi naar de favorietentitel

Met de Anbernic RG Cube probeert de fabrikant speelsheid met kracht en snelheid te combineren, en dat gaat hem goed af. Dit is een soort compacte versie van de RG556, die designelementen leent van de Powkiddy RGB30.

De Powkiddy RGB30 is nog steeds één van mijn favoriete handhelds van dit moment (en sowieso één van de beste van 2023), maar de Anbernic RG Cube kan die titel nog wel eens overnemen. Dat is niet heel vreemd. Want deze handheld heeft eenzelfde soort 1:1-scherm met een resolutie van 720p, waardoor voornamelijk ouderwetse handheldgames er fantastisch uitzien. Met een prijskaartje van bijna 200 euro (194 euro om precies te zijn) is de RG Cube wel twee keer duurder dan mijn favoriet. Of dit apparaat die extra investering waard is, lees je in deze recensie.

Die prijs bestaat uit drie onderdelen. De handheld zelf kocht ik met tien dollar korting, omdat het een pre-order betrof. Ik betaalde er 159,99 dollar (ongeveer 150 euro) voor, en daar kwamen nog 12 dollar (11 euro) en 36 dollar (iets meer dan 33 euro) bij. Dat laatste bedrag is de btw, dus daar ontkom je niet aan. De Anbernic RG Cube is even sterk als een Anbernic RG556, maar is wel dertig euro goedkoper. Voor een paar euro meer scoor je ondertussen ook de Retroid Pocket 4 Pro (à 200 euro). De processor in die handheld is net even wat krachtiger dan in de RG Cube.

Eigenzinnige handheld

Als het gaat om kracht en snelheid, en je hebt 200 euro te besteden, dan zou de Retroid Pocket 4 Pro de betere optie zijn. Maar gaat het ook om design en speelsheid, dan is de Retroid een beetje saai. Gaat het je ondertussen ook niet om de kracht en de mogelijkheid GameCube-games te spelen, dan kun je wellicht beter de Powkiddy RGB30 of RGB20SX overwegen. Maar vond je juist dat die handhelds net even onder niveau presteerden, dan heeft Anbernic een haast perfect aanbod met de Anbernic RG Cube. Dit is immers een eigenzinnig product.

Ik heb bewust voor de paarse versie gekozen. Die variant doet me denken aan een gadget uit het jaar 2000 (lekker retro, dus), en heeft eenzelfde gloed als een handheld die van aluminium gemaakt is; maar niets is minder waar. Dit is een en al kunststof. Heel erg vind ik dat niet. Dit scheelt immers in gewicht. De ronde afwerkingen aan de zijkanten liggen erg lekker in de hand, waardoor je hier lang en comfortabel op kunt gamen. En met een accuduur van maximaal acht uur lukt dat ook wel. Dat zijn gelukkig niet de enige positieve eigenschappen.

Drukgevoelige triggers met fijne textuur

De Anbernic RG Cube heeft namelijk fijne actieknoppen en meer dan genoeg menuknoppen om het touchscreen dikwijls te ontzien. Dat scheelt heel wat vlekken die je vingers achter kunnen laten. De d-pad voelt aanvankelijk een beetje stijf, maar mettertijd zal dat afnemen. De schouderknoppen klikken lekker, terwijl de drukgevoelige triggers precies genoeg weerstand aanbieden. Ze hebben daarnaast een textuur meegekregen waardoor je vingers er niet gemakkelijk afglijden. Verder kan ik de koptelefoonaansluiting altijd waarderen.

Er zit geen (mini-)hdmi-aansluiting op de Anbernic RG Cube. Maar met een geschikte usb-hub waar ook een hdmi-aansluiting op zit, kun je toch op een groter scherm gamen. Geen groot nadeel, maar wel iets om rekening mee te houden. Wat ik zelf wel een groot nadeel vind, is de draaicirkel van de analoge knuppels. Die voelt heel beperkt aan. Ook lijkt het erop dat de sticks niet volledig gebruikmaken van de ruimte die er is, waardoor je in 3d-games soms wat ongebruikelijke bewegingen maakt. Maar daar is inmiddels een oplossing voor gevonden.

Android en eigen softwareomgeving

De Anbernic RG Cube draait op Android 13. Helaas is niet te zeggen hoe lang de fabrikant het apparaat ondersteunt. Maar dat die op Android draait, vind ik persoonlijk fijn. Dit is immers een toegankelijk besturingssysteem waar je gemakkelijk veel bekende emulators op installeert, en anders zonder al te veel moeite nieuwe apps op kunt uitproberen. Binnen Android biedt Anbernic een eigen, overzichtelijke softwareomgeving aan die zich puur concentreert op emulators en games. Heel bijzonder is die omgeving niet, maar hij werkt wel prima.

Het enige waar je even rekening mee moet houden, is de manier waarop je je games indeelt op de micro-sd-kaart. Als je een sd-kaartje bij Anbernic afneemt, dan heb je hier geen omkijken naar. Ook niet als je een kaart aanmaakt die dezelfde structuur aanhoudt van het Anbernic-systeem. Maar ik had onlangs wat wijzigingen aangebracht om het vooral voor mezelf overzichtelijker te maken, maar dat pakte in dit geval slecht uit. Ik moest daardoor voor elk systeem de bestandspaden wijzigen. Was even een taakje, maar gelukkig ook zo gebeurd.

Emulatieprestaties: tot aan de Cube

Qua emulatieprestaties kun je precies hetzelfde verwachten als wat Anbernic aanbood bij de Anbernic RG556. Dat betekent dat je veel Nintendo GameCube-games kunt spelen, zelfs wat minder veeleisende Switch-games (al test ik dat nooit) en een deel van de Nintendo 3DS- en PlayStation 2-bibliotheek. Een game die ik vaak test om meteen de grenzen van een processor op te zoeken, is Burnout Revenge op de PS2. Die draait voor geen meter, ook niet wanneer je de resolutie verlaagt. Verwacht in dat kader dus niet al te veel van PS2-emulatie.

Ik heb het vermoeden dat weinig mensen de Anbernic RG Cube daarvoor in huis halen. Maar ik zeg het er toch even bij, zodat je precies weet wat het systeem in huis heeft. Dankzij de maximale resolutie van 720p heeft het weinig zin om games in veel hogere resoluties te spelen. Ook het afwijkende schermformaat van 1:1 kan voor dikke, zwarte randen zorgen, zowel onder als boven, wanneer je 4:3-games speelt. GameCube-games presteren echter nagenoeg perfect tot twee keer de oorspronkelijke resolutie. Alles daaronder gaat ook heel lekker.

Waar het natuurlijk voornamelijk om te doen is, zijn de handheldgames. Het zal niemand verbazen dat alles tot aan de Game Boy Advance perfect en vlekkenloos presteert. Je zou hier zelfs PSP-games op kunnen spelen, maar dan krijg je door die gigantische zwarte balken (van de 16:9-beeldverhouding) wel een piepklein schermpje. Nintendo DS– en Nintendo 3DS-emulatie gaat ook heel goed, omdat het vierkante scherm zich fijn leent voor een prettige schermindeling. Je kunt goed zien wat er op beide schermen gebeurt, zonder echt ergens op in te leveren.

Anbernic RG Cube kopen?

Onderaan de streep ben ik enorm tevreden over dit apparaat. Hij ligt comfortabel in de hand, heeft een fijn ips-display met een bijna perfect scherm voor handheldgames en kan dankzij de processor veel meer aan dan bijvoorbeeld de Powkiddy RGB30. Daar tegenover staat een prijs die twee keer hoger is. Ook werken de analoge knuppels niet fijn, maar dat kun je aanpassen met communitysoftware. Als je kijkt naar verhouding prijs-emulatiekwaliteit, dan kom je niet snel beter tegen. Desondanks is dit niet de handheld voor iedereen. Als je houdt van wat eigenzinnigheid, voornamelijk handheldgames speelt en iets meer te besteden hebt, dan is dit een perfecte match. Maar anders kun je beter verder kijken.


De Anbernic RG Cube is verkrijgbaar op de officiële website van de fabrikant.

9 gedachten over “Anbernic RG Cube doet een gooi naar de favorietentitel

  1. Beste Wesley,

    Is er nu gebeurd waarvan ik hoopte dat het zou gebeuren?
    Een RGB30-achtige Retro Handheld met touchscreen?
    Dit zou weleens de ultieme manier kunnen zijn om DS en 3DS games te kunnen spelen 😀
    Maar volgens mij las ik in je artikel dat niet alles van 3DS lekker draait…
    Dat zou dan weer een beetje jammer zijn gezien de prijs…

    1. Yes! Hij heeft een touchscreen. 3DS werkt niet perfect en je zult games tegenkomen die hier en daar wat stotteren, maar veel games draaien prima. Het ligt er maar net aan wat je wil spelen. Beetje hit or miss.

      1. Dan kan ik beter even wachten op iets beters of voor een Samsung Fold gaan, die schijnt wel genoeg power te hebben voor 3DS, alleen een stuk prijziger 😂

  2. Dag Wesley,

    Zou het als het gaat om 3DS ook niet aan de settings kunnen liggen?
    Ik emuleer 3DS op mijn Reroid Pocket 3+ en dat gaat heel goed sinds ik de settings heb aangepast via een tutorial.
    Deze Cube lijkt me toch een heel stukje krachtiger.

    1. Zou je die tutorial eens willen delen? 🙂 Het kan zijn dat ik iets over het hoofd zie.

      Zoals ik zei in mijn review werken 3DS-games goed, maar kun je er helaas nog niet van uitgaan dat de complete bibliotheek werkt. Daarvoor kom ik meer gestotter tegen dan ik zou willen zien, maar dat verschilt wel per game.

      De RG Cube is inderdaad krachtiger dan de Pocket 3+, dus ben nu wel benieuwd naar je instellingen.

  3. Ik heb net de video bekeken en moet zeggen dat ik veel betere resultaten zie!

    Ik heb nu een andere Citra-app (de versie van 20 mei) en de genoemde instellingen doorgevoerd. Heb daarnaast de resolutie verhoogd tot 4x en dat gaat redelijk probleemloos.

    Maar moet er ook bij vermelden dat niet alles goed gaat. De audio heeft een kleine vertraging en sommige (delen en overgangen van) games draaien nog steeds niet optimaal. Niet elk spel houdt z’n framerate vast ook.

    Ondanks dat dank ik jullie voor de tips! Ik had inderdaad iets over het hoofd gezien, maar dat zal niet meer gebeuren 🙂 De conclusie blijft wel staan: het gros werkt, maar je moet rekening houden met oneffenheden. Ik zal nog even kijken of ik dat scherper kan verwoorden in de review.

    1. Ik merkte zelf ook dat ik veel betere resultaten kreeg, maar vlekkeloos werkt niets, natuurlijk. Wel heel leuk dat veel spellen voor de 3DS wel speelbaar op de retroid pocket 3+ zijn. Maar daar durf ik maar to 2x de resolutie te gaan. Mooi om te horen dat de Cube wel tot 4x lukt. Wellicht nog eens iets om te overwegen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.