Nyxi Warrior benut tweede kans niet

Met de Nyxi Warrior geeft de controllermaker zichzelf een tweede kans een goede GameCube-controller uit te brengen. Hoewel deze iteratie veel bestaande problemen oplost, introduceert die ook nieuwe smetten op de ervaring.

nyxi warrior

Toen de Nyxi Warrior aangekondigd werd, was ik meteen enthousiast. De voorganger van dit model, de Nyxi Wizard, viel hier niet in goede aarde. Vreemde designkeuzes, plakkerige knoppen en een oncomfortabele fit zorgden er begin 2023 voor dat ik de controller niet kon aanbevelen. In plaats daarvan kun je het beter op het origineel houden, of gaan voor de Doyoky Wireless Joycon Retro Game Controller of de Retro Fighters BladeGC. Vooral die laatste kan wat mij betreft de WaveBird vervangen – in elk geval totdat de BattlerGC Pro verschijnt in oktober 2024.

Hoe vergaat het de Nyxi Warrior, meer dan een jaar later? Dit model lost enkele problemen van z’n voorganger op, maar introduceert helaas ook wat nieuwe eigenaardigheden. De draadloze controller voor Nintendo Switch, GameCube, de Wii en pc kost 66,32 euro, exclusief btw. Er zijn geen verzendkosten, dus dat valt dan weer mee. Ik koos de oranje versie uit, niet wetende dat die kleur vervolgens redelijk aanwezig zou zijn op de pagina met hardwarereviews. De Anbernic RG28XX en D-R35S Plus kocht ik in dezelfde kleur – het zal de tijd van het jaar zijn geweest.

nyxi warrior

nyxi warrior

Drie manieren aansluiten

De Nyxi Warrior is op drie manieren te gebruiken. Geheel draadloos via bluetooth, op een Nintendo Switch of pc, of via de dongle in een originele GameCube of Wii. Maar je kunt ook een usb-c-kabel pakken en hem via die weg aansluiten op allerlei apparaten, waaronder de Polymega-console. Mocht je dus op zoek zijn naar een breed inzetbare GameCube-controller, dan heb je hem hier gevonden. Aan mogelijkheden geen gebrek dus, maar hoe zit het precies met de specificaties? En wat heeft de fabrikant zoal verbeterd aan dit nieuwe model?

De accuduur is er met ongeveer anderhalf uur op vooruitgegaan, dus in vergelijking met de Nyxi Wizard kun je nu iets langer gamen (tot tien uur). Daarnaast beschikken beide controllers over (vervangbare) hall effect-sticks en natuurlijk dat authentieke design. Tenminste, ten opzichte van de originele GameCube-controller is ook de Warrior wat breder, maar dat vind ik persoonlijk niet zo erg. Hij houdt immers lekker vast en heeft ook voldoende gewicht. De knoppen zijn goed bereikbaar en hebben dit keer niet zo’n goedkoop lichteffect ingebouwd. Veel beter zo.

nyxi warrior

nyxi warrior

Iets betere knoppen, maar…

De actie- en schouderknoppen zijn deze ronde voorzien van microschakelaars. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat dit een vooruitgang is als je kijkt naar de plakkerige knoppen van de Wizard. Je input wordt beter geregistreerd, maar hiermee haalt Nyxi helaas niet de onzekerheid weg die ik met de vorige controller ervaarde. De grote A-knop ingedrukt houden, tijdens Mario Kart 8 Deluxe, garandeert niet altijd dat je gas ingedrukt houdt. En alle knoppen hebben soms een harde druk nodig om een handeling te bevestigen. En dat is echt megavervelend.

En hoewel de joysticks het GameCube-gevoel perfect emuleren met de acht hoeken om de stick heen, merk ik dat de sticks niet genoeg ruimte krijgen. Als je naar voren of achteren loopt in een game, dan loopt je character niet op volle snelheid. Loop je naar links of rechts, dan weer wel. Het heeft geresulteerd in gamesessies zonder die plastic rand om de stick heen. Die kun je er af draaien om de joystick te vervangen. Je kunt dit ook oplossen door de sticks opnieuw te kalibreren binnen de Switch-instellingen, maar het is stom dat je daar over na moet denken. Dit lijkt inherent te zijn aan de hall effect-sticks en de manier waarop ze gekalibreerd worden, maar dan nog is het op z’n minst onhandig.

nyxi warrior

nyxi warrior

Veel gemengde gevoelens

Dan die d-pad. Razendsnel, maar voelt niet lekker onder je duim. Niet dat de variant op de Nyxi Wizard zo goed was, maar dit voelt ook niet oké. Waarschijnlijk probeert de fabrikant de d-padervaring van de Xbox Series-controller na te bootsen, maar dat lukt dus niet jelemaal. Ook hier zijn microschakelaars aanwezig die – toegegeven – input snel kunnen verwerken. Maar het indrukken voelt kunstmatig aan en heeft vrij weinig met de GameCube te maken. Datzelfde geldt voor de schouderknoppen, maar daar is dergelijke input dan weer juist fijn, mijns inziens.

De triggers zijn dan weer een enorme vooruitgang. Dit zijn daadwerkelijke druktriggers die verschil in de mate van druk registeren. Het zijn geen simpele microschakelaars, waardoor ze je meer vrijheid en controle geven. Achterop zitten twee schakelaars waarmee je de afstand van het indrukken kunt verkorten, net als op de pro-controllers van Sony en Microsoft. Maar dit voelt dan weer heel goedkoop aan. Je voelt het plastic randje zitten en hebt het idee er elk moment doorheen te breken. Ik heb hem daarom maar altijd op de onderste stand laten staan.

nyxi warrior

nyxi warrior

Nyxi Warrior kopen?

Achterop tref je overigens nog twee knoppen aan, die je zelf kunt programmeren. Een idee dat ik altijd kan waarderen. Zo kun je een springknop in een schietgame toegankelijker maken of een andere actieknop veranderen, waardoor je je duim vaker op dezelfde plek kunt houden. Echter, de oplossing die Nyxi aanbiedt, is op z’n best experimenteel te noemen. Ik heb achterknoppen nog niet eerder op deze manier gezien. Je moet ze echt hard indrukken om een reactie te krijgen en dat zorgt voor een oncomfortabele gamehouding, waardoor ik ze links heb laten liggen.

Wat ik wel wil benadrukken is dat Nyxi veel gedaan heeft aan het comfort van de controller. Hij ligt lekker in de hand, heeft een fijn gewicht en is dit keer op te laden met één usb-c-kabel. Maar al met al gaat die bij mij toch de controllerbak in, want er zijn veel problemen die wat mij betreft roet in het eten gooien. Zoek je dus een ultieme GameCube Pro-controller, dan zul je wellicht op Retro Fighters moeten wachten. En anders kijk ik in elk geval alvast uit naar de Nyxi Paladin, die – met een beetje mazzel – de problemen van de Nyxi Warrior én Wizard hard aanpakt. En anders kun je tot die tijd kun je voorlopig beter voor de Doyoky gaan.

Je kunt de Nyxi Warrior direct bij Nyxi aanschaffen.

8 gedachten over “Nyxi Warrior benut tweede kans niet

1. Heel vet! Heb het project bekeken en dit is er wel een voor gevorderden. Helaas niet net zo simpel als de mod van 8bitdo. Maar ik sla hem even op bij mijn artikelideeën en als ik eraan toekom, werp ik er een blik op!

1. Ik zie op Ali Express trouwens gewoon kant en klare GameCube Bluetooth Controllers staan, ook voor SEGA trouwens, zonder dongel, echt puur Bluetooth. Ben nu nog hard op zoek naar een Dreamcast Bluetooth Controller, maar dat is lastig te vinden helaas. Enige wat ik kan vinden is dit: https://www.dreammods.net/dreamconn.html Maar het is mij niet helemaal duidelijk of deze op Android te gebruiken is via Bluetooth… En die N64 8BitDo Mod Kit… Is die N64 Controller daarna ook via Bluetooth te gebruiken op een Android apparaat?

1. Ik vraag me wel af hoe goed die controllers zijn op AliExpress. Want ik heb ze gezien, en de foto’s spreken weinig vertrouwen uit.

Die Dreamcast-controller is dan weer tof! Wel heel duur, maar dit is gelukkig wel originele hardware (als ik het goed gelezen heb).

En de mod kit van 8bitdo is ook op Android te gebruiken 🙂

1. Als jij een beter alternatief hebt voor een GameCube Bluetooth Controller die ik op Android kan gebruiken dan hoor ik dat graag 😛 Het is jammer dat 8BitDo daar nog geen Bluetooth Mod Kit voor heeft gemaakt, net als voor de Dreamcast Controller. Wat ik ook begreep van de N64 Bluetooth Mod Kit is dat Rumble alleen werkt op de Switch met N64 games, als ik dus via emulatie op mijn Android apparaat N64 games wil spelen dan werkt Rumble dus niet voor zover ik het goed begrijp? Dat is wel een beetje jammer…

1. Ohja en nog iets, weet jij of die Brawler64 van Retro Fighters ook via Bluetooth met Android apparaten werkt? Anders is dat misschien nog een optie voor me… Geen idee of je dan wel werkende Rumble hebt, sowieso vraag ik me af of Rumble werkt via emulatie… Nooit echt op gelet eigenlijk… Weet jij dit toevallig?

1. Goede vraag! Het is echt al lang geleden dat ik die controller getest hebt, dus ik weet niet meer of rumble ook werkt. Ik zal even voor je kijken zodra ik tijd heb (maar vergeef het me alvast als ik dit vergeet 😛 )

Je kunt hem sowieso aan Android koppelen, ik dacht door de B knop ingedrukt te houden in de koppelmodus.