Anbernic RG406H ondergraaft de concurrentie

De Anbernic RG406H is een aangepaste versie van de RG406V, met een aantal eigenschappen die hem gelukkig uniek maken. We nemen die kwaliteiten met je door, zodat je kunt beslissen of dit dé retrohandheld voor jou is.

anbernic rg406h

Ongeveer twee maanden voordat de Anbernic RG406H op de markt verscheen, kwam eerst de Anbernic RG406V uit. Dit is een verticale handheld (dat verklapt de V aan het einde van de naam) met dezelfde processor als in de horizontaal georiënteerde Anbernic RG556. Ten opzichte van de laatstgenoemde is de RG406V iets goedkoper, dankzij een kleiner scherm met een lagere resolutie. Gezien het 4 inch display, met een beeldverhouding van 4:3, is dat laatste helemaal niet erg (afhankelijk van de games die je erop wil spelen).

Nu is er met de Anbernic RG406H wederom een 4:3-variant uitgebracht met hetzelfde scherm en dezelfde processor aan boord (de Unisoc T820). Dit model lijkt sprekend op de RG406V, maar dan in horizontale vorm (dat verklapt de H aan de einde van de naam). We zijn van horizontaal naar verticaal, terug naar horizontaal gegaan. De prijs in euro’s schommelt een beetje, maar op moment van schrijven heb ik er 194 euro voor betaald. Dat is inclusief 34 euro aan import- en meer dan 11 euro aan verzendkosten.

anbernic rg406h review

Het ontwerp en de beleving

Als je hoofd nu een beetje draait van de namen, verschillen en overeenkomsten, dan ben je niet de enige. Het punt dat ik in mijn Anbernic RG406V-review maakte, is dat het merk de markt overspoelt met vergelijkbare handhelds, waardoor het zicht vertroebelt. Nu is er wat voor te zeggen dat het bedrijf voor elke gamer iets wil uitbrengen. De één vindt een groot scherm belangrijk, de ander een verticale oriëntatie. En weer iemand gaat goed op een horizontale handheld met een vierkant scherm (zoals dit model).

An sich is het geen groot probleem dat Anbernic zo te werk gaat: meer opties is altijd goed, toch? Het nadeel is alleen dat wanneer je als bedrijf zo opereert, je als consument snel het idee kan hebben dat je ‘de verkeerde handheld gekocht hebt’. Of dat je eigenlijk beter had kunnen wachten op de tweede iteratie, die een aantal verbeterde eigenschappen heeft waar je waarde aan hecht. Dat laatste is wat mij betreft het geval met de Anbernic RG406H. Het ontwerp speelt namelijk een grote rol in de beleving van dit product.

anbernic rg406h

anbernic rg406h

Hetzelfde en toch anders

Qua formaat zit de horizontale Anbernic RG406H tussen de Retroid Pocket Mini en Retroid Pocket 5 in. Het is niet echt een compact apparaat, maar gelukkig nog wel klein genoeg om gemakkelijk mee te kunnen nemen in je tas. Het beschikt over voldoende grip achterop (meer dan bij de Pocket Mini het geval is), waardoor die lekker in de hand ligt. De actieknoppen zijn rond en glad, en gelukkig betrouwbaar en accuraat. Het 4 inch lcd-scherm heeft verder dezelfde resolutie van 960 bij 720 pixels als de RG406V.

Op technisch vlak verschillen de RG406H en RG406V weinig. De processor is zoals gezegd hetzelfde. En qua bluetooth- en wifi-standaarden zien we eveneens overeenkomende specificaties (wifi 5 en bluetooth 5.0). Daarnaast is en blijft het tof om te zien dat je via de usb-c-poort het beeld kunt verzenden naar een gekoppeld beeldscherm. Je moet alleen zelf de usb-naar-hdmi-kabel verzorgen; maar dit werkt gewoon goed. Zodoende kun je de handheld omtoveren tot een retrogameconsole.

anbernic rg406h

Daarnaast draait de Anbernic RG406H op Android 13, net zoals zijn voorganger. Dat is nu een bijna drie jaar oude Android-versie. Gelukkig ondersteunt Google die nog, maar ik zou het desondanks fijner vinden als Anbernic met recentere versies gaat werken. Daarmee garandeer je een hogere mate van veiligheid en compatibiliteit met apps. Verder is het goed om te zien dat beide handhelds beschikken over hall effect-sticks, die vrijer aanvoelen dan ooit tevoren. Ze draaien veel soepeler dan op andere Anbernics.

De grootste verschillen

Naast het nieuwe ontwerp is er nog een aantal dingen anders aan de Anbernic RG406H. Zo is de accu iets kleiner met 5000 mAh, waardoor je er ongeveer een uurtje minder lang op gamet dan op de RG406V. Dat is wat mij betreft een verwaarloosbaar verschil. Belangrijker vind ik de keuze voor de d-pad. Dit is dezelfde als op de Anbernic RG CubeXX, met een bijzonder fijn kantelpunt. De vierpuntdruktoets biedt gevoelsmatig meer vrijheid aan dan de versie op de RG406V, ook al had ik voor dat model al weinig te klagen.

anbernic rg406h

Het allergrootste verschil zit hem echter in de schouderknoppen en triggers. De knoppen zijn ontzettend clicky. Bovendien kun je vingers er heel prettig op rusten. De triggers zijn echt veel beter dan op de RG406V; dit is dan ook het punt waarop ik denk dat veel mensen toch teleurgesteld kunnen zijn als ze eerder voor de verticale RG406 kozen. Want op die handheld krijgt vier knoppen achterop voorgeschoteld. Ze doen prima dienst, begrijp me niet verkeerd, maar evenaren de triggers op de RG406H niet.

Die triggers zijn namelijk analoog en voorzien van hall effect-schakelaars. Niet alleen zijn ze een stuk duurzamer en minder vatbaar voor technische problemen, ook zijn ze in staat druk te meten. Sommige spellen voor bijvoorbeeld de Nintendo GameCube werken met drukverschillen, waardoor zulke triggers de ervaring in algemene zin verbeteren. Dat is iets wat de RG406V gewoonweg niet aan kan bieden met zijn basale achterknoppen. Dit maakt voor mijn de horizontale versie derhalve waardevoller.

anbernic rg406h

GameCube en PlayStation 2

Op het gebied van game-emulatie brengt de Anbernic RG406H geen verbeteringen. Dit is immers dezelfde processor, met dezelfde hoeveelheid werkgeheugen (8 GB) en Android-versie. Je kunt GameCube- en PS2-games op volle snelheid afspelen, soms op twee of drie keer de oorspronkelijke resolutie. Datzelfde geldt voor Nintendo 3DS-spellen. Het kan zijn dat er games tussen zitten die minder goed presteren. Daar heeft vooral de PlayStation 2 last van. Maar in principe kun je hier veel soorten spellen op spelen.

Gelukkig hoef je games vrijwel nooit in drie keer de oorspronkelijke resolutie af te spelen, als het om GameCube en PS2 gaat. Dan zit je namelijk al op 1080p, terwijl het display van de Anbernic RG406H niet voorbij de 720p gaat. Bespaar je dus de moeite en geef de voorkeur aan een hoger aantal frames per seconde in plaats van de hoogst mogelijke resolutie die de processor aan kan. Ik ben van mening dat je dan de beste ervaring krijgt. Games die niet in 4:3 gemaakt zijn, laten overigens zwarte balken zien; maar dat is logisch.

anbernic rg406h retroid pocket mini

anbernic rg406h retroid pocket 5

Anbernic RG406H kopen?

Anbernic speelt het nu al een tijdje op safe. En dat is het bedrijf goed recht, maar het zorgt tevens voor minimale innovatie tussen verschillende handhelds. En als er dan iets nieuws is, treffen we dergelijke onderdelen direct aan op een eventuele iteratie. Begrijp me niet verkeerd, de Anbernic RG406H is geen slechte handheld. Sterker nog: met de huidige prijs ondermijnt het bedrijf concurrenten als Retroid (met de Pocket Mini en Pocket 5) en Ayaneo, terwijl het toch bijna hetzelfde emulatieniveau aanbiedt.

Het wordt alleen steeds lastiger om Anbernic-producten aan te bevelen, omdat opvolgers en iteraties zich in rap tempo aanmelden. De H-versie van de 406 heeft enkele waardevolle verbeteringen ten opzichte van de V-variant (zoals een betere d-pad en drukgevoelige triggers), waardoor je je als consument bekocht kunt voelen wanneer je de RG406V al aangeschaft had. Heb je dat nog niet gedaan en ben je op zoek naar een goede, betaalbare retrohandheld met voldoende kracht, dan kun je de Anbernic RG406H overwegen.


De Anbernic RG406H is nu verkrijgbaar op de officiële website van de fabrikant.

2 gedachten over “Anbernic RG406H ondergraaft de concurrentie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.