GameMT E3 Vigor laat het momentum los
De GameMT E3 Vigor had veel meer kunnen bieden, als we de geruchten mogen geloven. Even leek het erop dat dit een retrohandheld met een GBA-cartridgeslot zou worden, maar niets is minder waar. Helaas is dat niet het enige probleem voor dit goedkoop stukje plastic.

Met de GameMT E3 Vigor laat de fabrikant zien dat die vaak een goede stap vooruitzet, om vervolgens twee stappen achteruit te lopen. De eerste paar pogingen sloegen niet echt aan. De GameMT E6 Plus en E6 Max laten veel te wensen over, terwijl de E5 je wel erg veel beperkt. Maar met de GameMT EX8 en PSK5000 kreeg ik toch de goede hoop dat het merk in een bepaalde stroomversnelling zit waar frisse ideeën en goede hardware koersbepalend zijn. De E3 Vigor past helaas totaal niet bij het nieuwe imago.
Toegegeven, in vergelijking met de laatste twee handhelds van dit merk betaal je een stuk minder voor de hardware. Ik kocht de GameMT E3 Vigor voor 55 dollar (momenteel 46 euro) (de buitenlandse winkel waar ik bestelde, rekent geen verzendkosten). De Vigor is dus extreem zacht geprijsd, zeker in een wereld waarin alles duurder wordt. Maar goed, dat maakt het dus niet meteen een goede keuze. Daardoor herhaalt de maker te veel fouten uit het verleden, te beginnen met de goedkoop voelende hardware.


Te veel mis
Niet alleen voelen alle knoppen stijf, ook maken ze redelijk wat herrie. Als er iemand naast je zit of ligt, dan hoort diegene dat je aan het gamen bent. Daarnaast heb ik moeite met de binnenste twee schouderknoppen. Hoewel je ze prima bereikt en indrukt, geven ze weinig feedback. Daardoor houd je ze soms ongewild ingedrukt en kun je ze dus niet opnieuw gebruiken totdat je je vinger er helemaal af haalt. Klinkt logisch, maar dat is een gevoelsding – als je goedkopere handhelds gewend bent, weet je wat ik bedoel.
De vierpuntdruktoets maakt het bovendien ook bont. Je voelt het kantelpunt een beetje, maar dat voelt alles behalve intuïtief. Bovendien gaat de d-pad niet heel diep, wat je vooral merkt tijdens vechtspellen. Je begint te twijfelen of je wel de juiste input gedaan hebt en laat daardoor misschien kans liggen. De vier kanten los indrukken gaat echter prima, omdat die aan het einde goed genoeg meegeeft. Maar over het algemeen gaat er op het gebied van bediening te veel mis voor een echt aangename ervaring.


Allemaal al gezien
Verder biedt de GameMT E3 Vigor niets nieuws aan. Nu hoeft niet elke handheld het wiel opnieuw uit te vinden. Maar alles hebben we wel een keer gezien: de indeling van de knoppen, de goedkope Nintendo Switch-achtige joysticks met hun beperkte draaicirkels en het 1:1-display met een resolutie van 720 bij 720 pixels hebben we allemaal eerder voorbij zien komen. Op veel betere handhelds, al dan niet voor een iets hogere prijs. De E3 Vigor tipt in elk geval niet aan wat Anbernic eerder voor elkaar bokste in dit segment.
Ook draait het, op zich comfortabel in de hand liggende, systeem op Android, maar zit er gek genoeg geen slaapfunctie in. Het besturingssysteem is zonder extra handelingen afgesloten en houdt het aantal mogelijkheden tot de minimum, waardoor je weinig opties hebt met betrekking tot beeldkwaliteit en filters. Je kunt hier tot en met PSP op emuleren en dat gaat hem in principe goed af, maar de hardware laat het gewoon flink afweten. Daardoor kan ik de GameMT E3 Vigor gewoonweg niet aanbevelen op dit moment.


GameMT E3 Vigor kopen?
Erger nog vind ik dat het gerucht de ronde deed dat de GameMT E3 Vigor een Game Boy Advance-cartridgesleuf zou krijgen. Daardoor zou je hier je eigen Game Boy-, Game Boy Color- en Game Advance-games op moeten kunnen spelen. Daar blijkt helaas niets van waar, waardoor de GameMT E3 Vigor op dit moment niets nieuws brengt, niets unieks laat zien en niets te bieden heeft. Had die zo’n sleuf wel gehad, zoals de Anbernic K101 Plus, dan hadden we misschien iets positiever kunnen zijn.
Maar voor nu zou ik willen meegeven dat je de GameMT E3 Vigor het beste kunt laten liggen, ook voor die prijs van 46 euro (omgerekend, de prijzen kunnen soms dagelijks variëren door ram-tekorten en wisselkoersen). De retrohandheld mag dan lekker in de hand liggen, games prima kunnen emuleren én een degelijk scherm hebben, op alle andere vlakken dat die het toch echt afweten. Daar komt de teleurstelling van dat gerucht nog bovenop, en dat helpt ook niet mee. Nee, loop hier maar met een grote boog omheen.
We plaatsen hier geen affiliatelink, omdat we het systeem niet aanbevelen. Neem voor meer reviews ons handheldarchief door en meld je ook aan voor onze Discord!