BattlerGC Pro verbetert vorige versie voortreffelijk

Met de Retro Fighters BattlerGC Pro probeert de fabrikant de enkele minpunten aan te pakken van z’n voorganger. En dat is grotendeels gelukt. De vorige iteraties waren al top, maar deze controller is beduidend beter. In de RetroReady-review lees je waarom.

Retro Fighters BattlerGC Pro

De Retro Fighters BattlerGC Pro is één van de beste moderne GameCube-controllers van dit moment. Het is wellicht een beetje vreemd om daarmee een recensie te openen (dat soort uitspraken staan meestal aan het einde), maar ik vind het belangrijk om dit te benadrukken. Ik was destijds al onder de indruk van de reguliere versie van dit model, samen met de BladeGC, maar had destijds toch een aantal kanttekeningen die voor sommige mensen roet in het eten kunnen gooien. Hoe zit dat met de Pro-variant?

Voordat ik daar uitgebreid op inga, is het belangrijk om te weten wat je voor de Retro Fighters BattlerGC Pro betaalt. Op de website van Retro Fighters ben je 59,99 dollar kwijt aan de controller. Daar komen nog 15,50 dollar aan verzendkosten bij. Dan zit je al op 79,49 dollar, ofwel bijna 76 euro. Dat is exclusief de btw en importkosten die je bij aankomst moet betalen. In mijn geval was dat 17,69 euro. Dan kom je uit op een totaalbedrag van bijna 94 euro. Laten we wel wezen: dat is geen enkele gamecontroller waard.

Retro Fighters BattlerGC Pro

Breed inzetbaar

Maar goed, als je deze controller op het oog hebt en de recensies kunnen je overtuigen het product aan te schaffen, dan is de prijs iets waar je gewoon mee moet dealen. Ik wil de prijs daarmee niet goedpraten, maar dit is nou eenmaal wat het is als je importeert. Gelukkig is de Retro Fighters BattlerGC Pro wel breed inzetbaar. Je kunt hem draadloos koppelen aan Android, iOS, Windows, GameCube, Wii, Wii U (met de GameCube-adapter) en Nintendo Switch. Dit is een flinke selectie aan moderne en retroconsoles.

Officieel wordt de ondersteuning voor mobiele apparaten niet benoemd op de specificatiepagina, maar ik heb hem zowel aan mijn Pixel 9 Pro XL en de Ayaneo Pocket Evo gekoppeld. Ik heb middels een controllertester kunnen bevestigen dat de drukgevoelige triggers op Android werken. Dus als je daar vaak je GameCube-games op speelt, dan is het in elk geval al goed om te weten dat de ervaring grotendeels behouden blijft. Dat is al een flinke verbetering ten opzichte van de reguliere BattlerGC-controller.

Retro Fighters BattlerGC Pro

Bedrade aansluiting?

Aansluiten gaat vaak via bluetooth, maar voor apparaten zonder krijg je twee dongles. Een daarvan is bedoeld voor een usb-poort, terwijl de ander in de GameCube-controllerpoort past (net zoals dat gaat bij de twee voorgangers). Ik heb ook een bedrade connectie gemaakt met de pc. En hoewel dat even leek te werken, is het me later niet meer gelukt de Retro Fighters BattlerGC Pro aan de praat te krijgen. Ik heb dit op mijn werklaptop getest, maar ook op de mini-pc Ayaneo AM01 die ik in het verleden getest heb.

Volgens mij is het ook niet helemaal de bedoeling dat dit model bedraad werkt. Maar dan vind ik het vreemd dat die het eerst wel deed en daarna niet meer. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat mijn ervaring met pc-emulatie nog niet zo diepgaand is als met Android bijvoorbeeld, dus het kan zijn dat ik iets verkeerd doe. Het zegt wel iets over de toegankelijkheid van de gamepad. Hoe dan ook: zo lang je het op draadloze verbindingen houdt, dan is er iets aan de hand. Dan kun je de Pro op alle genoemde platforms gebruiken, en dat is tof.

Retro Fighters BattlerGC Pro

Het karakter van de GameCube-controller

Ten opzichte van het vorige model heeft de fabrikant een aantal noemenswaardige veranderingen doorgevoerd. Zo is de controller nu zwaarder en heeft die een enorm fijne trilmotor. Daarnaast komen de knuppels nu bijna één-op-één overeen met de sticks op een GameCube-controller. Dat voegt echt iets toe aan de ervaring. Daardoor heeft de Retro Fighters BattlerGC Pro veel meer het karakter van een originele controller dan de twee voorgaande modellen, die alleen de actieknoppen overnemen.

De d-pad is wat mij betreft te groot om dezelfde uitstraling en hetzelfde effect te hebben, maar op zich heb ik daar geen moeite mee. Het is immers een fijne vierpuntdruktoets,  die goed bereikbaar is en prettig onder de duim voelt. Het kantelpunt is soepel en je hebt weinig last van valse diagonalen. De actieknoppen voelen even goed aan als altijd. Die grote A-knop blijft voortreffelijk. Het valt me wel op dat ze glad zijn en volgens mij net een millimeter kleiner, maar al met al heb ik hier alleen maar positieve woorden voor.

Retro Fighters BattlerGC Pro

Die drukgevoelige triggers…

De triggers zijn dus drukgevoelig. Dat betekent dat je ze een beetje kunt indrukken en dat games die daar ondersteunen voor aanbieden, die input kunnen vertalen. Het eerste wat ik gedaan heb is mijn GameCube aangezet om Super Mario Sunshine te spelen. Ik kan me geen betere game bedenken dan die om de triggers mee te testen. Hoewel ik ook hier erg enthousiast van word, is er toch iets dat niet helemaal lekker… klikt. En dat is de klik van de triggers. Die komen qua gevoel en bediening niet in de buurt van de GameCube.

Dar kan haast ook niet, omdat de GameCube-controllertriggers uniek en volgens mij gepatenteerd zijn. Maar Retro Fighters heeft er duidelijk het beste van gemaakt, met de middelen die het heeft. Het is niet perfect, maar je krijgt er wel de dingen mee gedaan die je gedaan wil krijgen. Het enige nadeel is dat je de drukgevoelige triggers niet in de Dolphin-emulator op Windows kunt gebruiken. Daar is wel een technische omweg voor, maar ook hier schiet mijn ervaring met pc-emulatie helaas tekort.

Retro Fighters BattlerGC Pro

Allround controller

Dat is eigenlijk ook meteen het enige probleem dat ik met de Retro Fighters BattlerGC Pro heb. Voor de rest biedt de controller allerlei eigenschappen aan waar ik erg blij mee ben. Denk dan aan hall effect-sticks (waardoor er geen bewegende onderdelen langs elkaar schuren)  en analoge triggers en een usb-c-poort voor het opladen. De vorige iteraties voelen al modern aan, maar de Pro-versie brengt de ervaring echt de toekomst in. Daarnaast zijn er nog twee achterknoppen die je comfortabel bereikt en kunt indrukken.

Daardoor is de Retro Fighters BattlerGC Pro ook prima geschikt als allround controller voor emulatie en games op pc en mobiele apparaten, in mijn opinie. Ik lees op Reddit dat mensen het daar niet altijd mee eens zijn, omdat de exclusieve GameCube-functies niet altijd werken op computers. Goed om te weten: de controller wordt gezien als Xbox-stijl controller op Windows. Dus dan is het logisch dat de triggers bijvoorbeeld niet werken zoals verwachten. Maakt het natuurlijk niet minder vervelend, maar het begrip is er.

Retro Fighters BattlerGC Pro

Retro Fighters BattlerGC Pro kopen?

Onderaan de streep ben ik ontzettend blij met mijn aankoop van de Retro Fighters BattlerGC Pro. In mijn optiek heeft de fabrikant de controller op de meeste fronten verbeterd ten opzichte van het vorige model, waardoor er nu weinig echte klachten zijn die niet GameCube-gerelateerd zijn. Het gewicht is lekker, de breedte is goed en qua comfort komt denk ik alleen de 8bitdo Ultimate in de buurt. Ik ben zelfs aan het overwegen om die controller in te wisselen voor deze, maar de batterijduur van tien uur schiet helaas net tekort.

Niet dat ik tien uur game – maar aangezien de Retro Fighters BattlerGC Pro apart met een kabel opgeladen moet worden en ik dat nog wel eens vergeet, blijft de altijd opgeladen Ultimate mijn favoriet. Als je je over de prijs van meer dan 90 euro kunt zetten en je bent op zoek naar een ultieme GameCube-controllervervanger, dan is de Retro Fighters BattlerGC Pro denk ik de beste optie die er is. Daar waar Nyxi faalt en Doyoky het net over een andere boeg gooit, biedt Retro Fighters een haast authentieke Cube-ervaring aan.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Auto