CRKD Nitro Deck verbetert de Nintendo Switch-handheldervaring niet helemaal

De CRKD Nitro Deck is een bijzondere accessoire voor de Nintendo Switch, die daadwerkelijk de handheldervaring kan verbeteren. We hebben goed en slecht nieuws, zeker voor gamers die op retrogaming letten.

crkd nitro deck nintendo switch

Voordat ik besloot de CRKD Nitro Deck aan te schaffen, keek ik even de kat uit de boom. Want op het eerste gezicht leek me dit niet zo’n aantrekkelijk product. De accessoire oogt namelijk vrij lomp. De proberen bovendien in te spelen op de liefde die de Nintendo GameCube momenteel ervaart, door de A-knop groen te maken, de B-knop rood en zelfs een indigo-paarse kleurenoptie aan te bieden. Ondertussen zag ik mijn feeds vollopen met die speciale editie van de speciale controller, en gamers leken er positief op te reageren. Zo positief, dat ik besloot het product alsnog te testen.

Maar dan wel op twee voorwaarden. Ik wilde niet per se die GameCube-paarse kleurenoptie kopen. Die heeft iedere retrogamewebsite immers al laten zien. Vandaar dat ik heb gekozen voor de mintgroene retrovariant. Mocht je toch je Nintendo Switch indigo willen laten kleuren, dan kun je eens de recensie van de Nyxi Wizard of Doyoki GameCube-controller nalezen, om te zien of die Joy-cons beter bij je passen. De tweede voorwaarde is dat ik echt wilde letten op aspecten die retrogamers voornamelijk belangrijk vinden, zoals bijvoorbeeld de d-pad op de CRKD Nitro Deck.

crkd nitro deck nintendo switch

CRKD Nitro Deck is behoorlijk aan de prijs

Aan de CRKD Nitro Deck heb ik behoorlijk wat geld uitgegeven. De standaardversies kosten je 69,99 euro, maar die kleurenvarianten vind ik niet bijzonder (ook de recent aangekondigde doorzichtige versies niet). Daarnaast zag ik al aankomen dat ik niet op pad zou gaan met de Nintendo Switch in de Nitro Deck, aangezien het volume van de spelcomputer nogal toeneemt wanneer die erin zit. Aangezien de speciale edities van de controller (waar indigo en mintgroen onder vallen) geleverd worden met een hoesje, leek me dat een beter keuze. Maar daar ben je wel 99,99 euro aan kwijt.

Dat is exclusief verzendkosten. Al met al kost de (speciale editie van) de CRKD Nitro Deck dan ineens 107,98 euro. Dat is veel meer dan de Nintendo Switch Pro-controller, of de fantastische 8bitdo Ultimate, en ook diens speciale editie. Beide speciale edities worden geleverd met een hoesje, maar zijn verder onvergelijkbaar. De Nitro Deck kun je zien als een soort draagbaar dock waar je de Nintendo Switch in parkeert, terwijl de 8bitdo Ultimate natuurlijk een gewone controller is. Maar goed, dan is het alsnog de vraag: is de CRKD Nitro Deck die zeventig tot honderd euro waard?

crkd nitro deck nintendo switch

In tijden niet zo comfortabel gegamed

In veel opzichten denk ik van wel. Ik heb namelijk in tijden niet zo lekker op de Nintendo Switch zitten gamen in handheldmodus door een zeer comfortabele grip. Niet dat de Switch normaliter rot vasthoudt – maar de handheld is vrij plat en de Joy-con-knopjes zitten redelijk dicht op elkaar, waardoor het niet de allerbeste game-ervaring is. Niet alleen zijn de actieknoppen van de CRKD groter, ook krijg je te maken met volwaardige pookjes (die zijn voorzien van hall-sensoren). De analoge knuppels laten zich bedienen als Nintendo GameCube-sticks, vooral de linker, waardoor er wel degelijk een retrogevoel aan vast kleeft.

De actieknoppen zijn gevoelsmatig echter net even te glad, maar laten zich wel heel fijn indrukken. De power- en screenshotkoppen zijn verder goed bereikbaar, en de knoppen op de achterkant gelukkig ook. Achterop zitten vier extra buttons die je heel snel zelf gemakkelijk functies meegeeft, waardoor je wellicht meer handelingen uitvoert zonder je duim teveel hoeven te bewegen. De schouderknoppen en triggers fungeren goed, evenals de d-pad, maar geven een minder fijne feedback mee. Vooral bij de d-pad merk je dat het draaipunt niet ideaal is.

crkd nitro deck nintendo switch

Geen ideale d-pad

En dat vind ik behoorlijk problematisch. Een goede vierpuntdruktoets is namelijk erg belangrijk voor het retrogevoel. En helemaal op de Nintendo Switch. Niet alleen kun je daar verschillende retrogames op spelen via Nintendo Switch Online (voor bijvoorbeeld de Game Boy Advance en de Nintendo 64), ook zijn er meer dan genoeg moderne retrotitels beschikbaar, zoals nieuwe games in series als Double Dragon en Ninja Turtles. Tot slot tref je op de Nintendo Switch ook oude games aan van andere platformen, zoals een flinke sloot aan spellen die eerder uitkwamen op Neogeo-systemen.

Als je rpg’s, racegames, puzzelgames of platformers speelt, zoals Sonic Superstars of Super Mario Bros. Wonder, dan heb je weinig last van de beperkte d-pad. Je voelt wel dat die een flink end naar beneden zakt in de behuizing. En daardoor kun je niet goed blind aanvoelen wanneer je een diagonale input levert, wat met name in vechtspellen erg belangrijk is. Het kan zijn dat je daardoor een combo mist, of niet helemaal doorhebt hoe je die zojuist voor elkaar gekregen hebt. De vier kanten individueel indrukken is geen probleem, maar de diagonale kantelingen dus wel.

crkd nitro deck nintendo switch

De Nintendo Switch loskoppelen

Daarnaast vind ik de ingebouwde kickstand vrij waardeloos, omdat de hoek extreem beperkt is. De stand van de Nintendo Switch OLED is wat dat betreft echt veel beter. Dit voelt dan ook meer als een achteruitgang, dan een vooruitgang. Wat ook een beetje tegenvalt is de manier waarop je de Switch uit de CRKD Nitro Deck haalt. Je moet achterop de vergrendeling los duwen, terwijl je met je vingers op het scherm drukt en de Switch er rustig uittrekt. Gelukkig kost dit weinig tot geen moeite; maar het is wel een extreem naar idee om constant met je vette vingers op dat prachtige beeldscherm te drukken. Tot slot gaat de accu sneller leeg, waardoor je dus minder lang in handheldmodus kunt gamen, ironisch genoeg.

Ik heb de CRKD Nitro Deck getest met de originele Nintendo Switch (die uit 2017) en met het OLED-model uit 2021. In beide gevallen schuif je de handheldconsole er perfect en moeiteloos in. Het maakt dus niet uit welke Nintendo Switch je gebruikt, ze passen gewoon (behalve natuurlijk de Lite-versie, aangezien die geen afneembare controllers heeft). Oh en nog iets om rekening mee te houden: er zit geen nfc-chip in de Nitro Deck. Wil je dus amiibo scannen in Tears of the Kingdom, dan heb je daar alsnog een andere controller voor nodig.

crkd nitro deck nintendo switch

CRKD Nitro Deck kopen?

De CRKD Nitro Deck is een accessoire, of eigenlijk controller, met twee duidelijke kanten. Enerzijds ben ik zeer te spreken over de comfortabele grip, de hall effect-pookjes en de programmeerbare knoppen, en anderzijds ben ik zwaar teleurgesteld in de d-pad. Ook dat je het scherm van de Switch vasthoudt wanneer je hem uit het product haalt, het gebrek aan nfc, de kortere accuduur en de beperkte kickstand zijn teleurstellend. Maar die vier negatieve aspecten zitten een aanbeveling niet in de weg. Ik kan de Nitro Deck alleen al vanwege het comfortabele vasthouden aan iedereen aanraden, behalve aan gamers die waarde hechten aan een goede d-pad. Dat onderdeel is echt het grootste struikelblok van de controller.